- speedy
- Medlem ●
- Göteborg
Hej alla,
Jag har precis startat ett litet företag som inriktar sig mot utveckling av program och spel för iPhone ( theappfactory.se , dock rätt tunna för tillfället...). Eftersom jag har svårt att tänka mig beställare för spel, tänkte jag fråga er om det är några specialla spel ni saknar på iPhone? Fick ni välja er konsol-favorit till iPhone (bantad klon typ), vilket skulle det vara? Spel är ju rätt lång utvecklingstid på, så jag vill gärna ha en aning om att jag är inne på ett lönsamt spår... Alla tips är välkomna! Ha det!
/speedy
En emulator för klassiska handhelds och konsoller vore grymt.
Nåt i stil med Litte Big Planet sitter jag och funderar på nu, hade varit rätt kul att lira med en polare över Blåtand (med nya 3.0 iPhone OS). Frågan är hur man gör en styrning som alla gillar. Vore intressant att få input på följande:
Hur många föredrar att styra med accelerometern?
Hur många föredrar "knappar" i hörnen på skärmen?
Går det att göra en Nintendo 8-bitsemulator måntro? Kanske bara e rättigheterna som sätter käppar i hjulet!
Annars röstar jag också på Little Big Planet, fufan vilka spel! ELLER Monkey Island!
The Secret of Monkey Island från Lucas Arts? Den finns på App Store. Sök i iTunes på.Monkey Island.
Eller ngt spel som Telia hade för 10 år sedan där man fick SMS beroende på vart man var och utkämpade dueller mm mot varann..Borde ju kuna göras bättre med dagens grejer.
Hitta ngt som bygger på positionering, som använder lutningsavkännaren (?) och pekskärm....
Jag känner killen som startade det företaget, "It's Alive!", hette de. Riktigt bra företagsnamn och rätt kul spel faktiskt. Provade ett Monster Truck spel häromdagen, med cruise control och luta bilen med accelerometern, "Monster Trucks Nitro" heter det, riktigt snyggt i 3d, tyvärr alldeles för få banor dock.
Nu har jag ett nytt företagsnamn: THE APP FACTORY
Lite bättre måste ni erkänna...
Breakout hade varit riktigt kul faktiskt, funderar på om man skall hoppa på OpenGL-tåget eller köra Core Animation lite till framöver. Så smidigt med CA, svårt att gå ifrån det...
I övrigt får ni gärna kolla på http://TheAppFactory.se och kommentera en webb-plats under uppbyggnad!
/speedy
Nu har jag ett nytt företagsnamn: THE APP FACTORY
Lite bättre måste ni erkänna...
Breakout hade varit riktigt kul faktiskt, funderar på om man skall hoppa på OpenGL-tåget eller köra Core Animation lite till framöver. Så smidigt med CA, svårt att gå ifrån det...
I övrigt får ni gärna kolla på http://TheAppFactory.se och kommentera en webb-plats under uppbyggnad!
/speedy
Shit va du har jobbat på! Jag har själv startat Tistle - Välkommen. Vore kul om vi kunde samarbeta på något vis!
/Frasse
Hojta till om ni behöver hjälp med iphone utveckling i Stockholms området etc.
Mvh Christopher epost info@iphonedesign.se
iPhonedesign Sverige! Experter på Utveckling av iPhone Program och Applikationer
Jag har provat på både SIO2 samt Cocos2D, väldigt intressant kan jag meddela!
SIO2 är en open source motor för 3D-grafik från Blender som funkar riktigt bra, även om det är sjukt svårt att skapa något snyggt. Jag började på en enkel variant av Mirrors Edge, där det enbart gäller att ta sig till den röda pelaren (se bild), men att få det till en vettigt spel verkar vara långt borta.
Cocos2D är däremot mycket kompetent för 2D-grafik. Det inbyggda stödet för OpenAL är grymt! Dessutom verkar grafiken snurra på rätt bra, även om större bilder drar ner fps:n i snabbare takt.
Just nu lutar det mest mot en helt ny idé att göra ett spel enbart baserat på LJUD. Tänk er att blunda och endast lyssna på hur man spelar spelet, borde ju bli lite som en interaktiv ljudbok (fast utan tröttsamme Thomas Bolme då såklart)... Synpunkter på denna idé?
Ha det!
PS: Följ utvecklingen på Twitter: http://twitter.com/TheAppFactoryTv eller besök vår webbsida: http://theappfactory.se DS
Uj...misade det. Jag skulle snabbt ta bort länkarna i första inlägget om jag var trådskaparen. Nå - han plockade till sig ett bra namn/domän :-)! Konstigt att det inte var upptaget. Shit. Jag skulle ha köpt den domänen om jag vetat att den var ledig...och vilat på den (jag proddar inte apps).
Nå - han plockade till sig ett bra namn/domän :-)! Konstigt att det inte var upptaget. Shit. Jag skulle ha köpt den domänen om jag vetat att den var ledig...och vilat på den (jag proddar inte apps).
Tackar för lovorden!
Om jag skulle göra spel till iPhone så skulle jag göra enkla spel (pussel etc) som små barn fixar och gillar (5-7 år). Där finns ett tomrum - ingen konkurens alls.
Fast en iPhone är en rätt dyr leksak, så jag ser vissa problem..
Dock är vårt 5-kampsspel väldigt populär hos min brors barn och de är bara 4-6.