Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad bör kollas på ny 3GS redan i butik?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-31 23:40

Innan man lämnar butiken kan det vara bra att kolla en ny iphone så man kan kräva ett annat ex om något är skadat eller dåligt. Vad jag hitills sett är uppgifter om sprickor kring hörtelefonuttaget och gul skärm. Pixelfel med lysande pixlar bör också kunna ses. Vad finns det mer som kan/bör kollas?

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-01 08:15

Min 3G hade en trög "ljudlös-switch", alltså den man byter till ljudlöst läge med. Jag gick tillbaka med den redan dagen efter men de kunde inte byta den utan var tvungen att skicka tillbaka den. Jag vägrade såklart, och den gick av bara nån månad senare.

Vet inte om det är många som har drabbats av det, men det är vad jag önskar att jag hade kollat i butiken iaf.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 11:26

Tack för tipset. Checklistan so far:

Färgen på skkärmen
Döda pixlar (ljuspunkter).
Sprickor i skalet
Ljussläpp mellan metallisten och glaset
Sprickor vid öppningar, t ex hörtelefonuttag
ringsignal av7på-knapp, för lös eller för hård (man bör nog kolla att den inte lossnar om man föser den lite omilt, kan bli knepigt dock om den lossnar redan i butiken, bäst att personalen tittar på vid försöket.

Det stora problemet är väl att man inte får ta bort plasten kring kartongen innan köp, och blir därför svårt att granska dessa fel.

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 12:10
Ursprungligen av Marcus_R:

Det stora problemet är väl att man inte får ta bort plasten kring kartongen innan köp, och blir därför svårt att granska dessa fel.

Jaha, då får man väl kolla så att kartongen inte visar denna...

Ursprungligen av Cekari:

Jaha, då får man väl kolla så att kartongen inte visar denna...

Kan nog bli svårt och få ner en Kobra telefon i en inplastad, liten, iPhone kartong...

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-09-02 12:30

Öhh, måste inte butiken "aktivera" telefonen innan man kan använda den?

Ursprungligen av SpiriT:

Öhh, måste inte butiken "aktivera" telefonen innan man kan använda den?

Nej. Du skriver under abonnemangspapper och aktiverar i iTunes.

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-05 22:07

Då får tala om för försäljaren att man avser att öppna den för att kolla så snart köpet är gjort. Man kan gå ut genom kassan på t ex Media Markt och sedan komma tillbaka och öppna den efter en minut. Vore intressant att veta hur de i det läget hanterar fel på telefonen som t ex sprickor runt uttag eller fysiska skador. Undrar om butiker kan förbjuda kunder att testa direkt efter köp med det uttalade syftet att få en frisk apparat om det visar sig vara fel på det första exet. Jag köpte en kamera en gång åt en son på On Off, blixten funkade inte, lämnades tillbaka nästa dag, det tog fem veckor innan den blev utbytt.

Jag undrar mest eftersom det kan bli aktuellt att köpa olåsta belgiska åt andra. Mitt ex är helt OK.

Den behöver ju inte aktiveras för att man ska se om skärmen är OK. Skulle batteriet behöva laddas kan amn ha med sig en Philips Li-ion ack som ger 5 volt.

När jag köpte min belgiska bad de att få mitt simkort för att kolla att telefonen funkade. den var aktiverad från början. Men det var då apple hade problem med aktiveringservrarna, kanske är över nu.

Ursprungligen av jonasolof:

Då får tala om för försäljaren att man avser att öppna den för att kolla så snart köpet är gjort. Man kan gå ut genom kassan på t ex Media Markt och sedan komma tillbaka och öppna den efter en minut. Vore intressant att veta hur de i det läget hanterar fel på telefonen som t ex sprickor runt uttag eller fysiska skador. Undrar om butiker kan förbjuda kunder att testa direkt efter köp med det uttalade syftet att få en frisk apparat om det visar sig vara fel på det första exet. Jag köpte en kamera en gång åt en son på On Off, blixten funkade inte, lämnades tillbaka nästa dag, det tog fem veckor innan den blev utbytt.

Jag undrar mest eftersom det kan bli aktuellt att köpa olåsta belgiska åt andra. Mitt ex är helt OK.

Den behöver ju inte aktiveras för att man ska se om skärmen är OK. Skulle batteriet behöva laddas kan amn ha med sig en Philips Li-ion ack som ger 5 volt.

När jag köpte min belgiska bad de att få mitt simkort för att kolla att telefonen funkade. den var aktiverad från början. Men det var då apple hade problem med aktiveringservrarna, kanske är över nu.

Jag vet bara proceduren i Telias butiker, och där är iPhone kartongen inplastad, och får ej öppnas innan köpet är genomfört. När det väl är gjort, och fel upptäcks, måste telefonen isåfall skickas på service. Inte göra ett byta som är den vanliga proceduren i sådana fall.
Skumt? Det kan man tycka. Omständligt för kunden? Det kan man lugnt säga, men det är den proceduren de har på Telia iaf.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-09 18:50

Jag vet bara proceduren i Telias butiker, och där är iPhone kartongen inplastad, och får ej öppnas innan köpet är genomfört. När det väl är gjort, och fel upptäcks, måste telefonen isåfall skickas på service. Inte göra ett byta som är den vanliga proceduren i sådana fall.
Skumt? Det kan man tycka. Omständligt för kunden? Det kan man lugnt säga, men det är den proceduren de har på Telia iaf.

Undrar vad Konsumentverket skulle säga om det... att man inte ens får se sin telefon innan man köper/betalar...

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-09-03 15:14

Okej?
Då är frågan vad Telenor-försäljaren gjorde när han öppnade kartongen, frågade efter mitt simkort, stoppade i den i telefonen, synkade mot sin dator och sen klickade runt ett tag.

Any ideas?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-05 22:48

Med lite våld går det nog (var ju menat som ett skämt)

Ursprungligen av Cekari:

Med lite våld går det nog (var ju menat som ett skämt)

Insåg det, blev en släng ironi tillbaka

1
Bevaka tråden