Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe, inloggad eller inte: risker etc

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-31 18:58

Vara inloggad jämt eller bara när man behöver?

Fördelar, nackdelar och risker?

På iPhonen?
Kan du bara logga ur så där?
(har själv inte MobileMe-konto)

hur menar du nu?

Menar du om den ska använda push, och hämta/skicka data hela tiden? logga ut gör du ju inte så smidigt annars väl?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-01 23:00

Nja, var kanske lite oklar där. :">
Har inte fått min iPhone än, men kör en Mobileme provperiod på 2 månader, och har även iDisk på datorn.

Synkning iDisk och MbM kontot med datorn funkar bra oavsett inloggad eller ej vilket ju är meningen, även om iDisken ibland är en aning långsamt, spec. kvällar då det verkar tjockt på nätet senaste tiden.

Nåväl, jag kan ju logga in på MbM kontot från datorn och se min MbM-mail, kontakter, kalender mm (mest för att kolla när jag testar hur och vad som funkar). Sedan kan jag ju logga in från annan dator tex på jobbet eller så, som inte är synkad. Vid inloggning kan man välja att vara inloggad i 14 dagar, men har också märkt att om jag loggar in och inte loggar ut utan bara stänger fönstret förblir jag inloggad.

Så jag undrar mest ur säkerhets synpunkt vilket som är bäst, vara inloggad eller loggga ut?
Andra synpunkter man kan tänka på om nån skulle ha en massa dötid över..

Blir väl en annan grej med iPhonen antar jag då den kanske inte kan logga in om datorn redan är det?

(Suger lite när man fått allt att funka med datorn men inte kan prova med "fonen")

Detta är alltså egentligen inte en iPhonefråga?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 09:23
Ursprungligen av theplague:

Detta är alltså egentligen inte en iPhonefråga?

Hmmm, kanske inte direkt men kan ju bli så småning om när jag väl får "fonen" och kommer med följdfrågor.

Men den kanske var för svår?

du loggar inte riktigt in på iPhonen som du gör på datorn, du ställer in att du har ett mobileme konto.
Det iPhonen gör är att kolla om det finns några nya mail, om du har redigerat några kontakter på datorn, etc. så du behöver inte logga in varje gång när du vill kolla mailen.

Ps.
Detta beror ju förstås på om du har aktiverat Push på din iPhone, dvs att den SKA kolla efter nya mail.
Detta kanske inte är så bra att ha påslaget om du inte har ett fast datapris hos operatören!

Ang. Mobileme i webbläsaren kanske det inte är så bra att vara inloggad på en dator andra har tillgång till, t.ex. på jobbet. Hemma kan jag tycka att det spelar Roland, eftersom jag ändå har mailen kopplad till Mail..

Har jag förstått din fråga rätt?

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 20:49

Helt ok Rosen688, men nu skapa du en följdfråga åt mig

Får ju Mobilsurf Extra så trafikkostnaden är väl inget problem, får ju inte så där överdrivet med mail så jag
tänkte jag bara skulle "hämta vid behov". Däremot kontakter och kalendern är det jag behöver mest.

Så om man inte använder push, kan man då bara trycka hämta när man vill kolla för nya?

En bild säger mer än tusen ord

Om Push är aktiverat så skickas ny data ut till telefonen från mobileme när något ändras, (om du får mail, ändrar en kontakt på datorn eller ändrar i kalendern).

Om du har Push avstäng så kan du istället använda Manuellt, då letar den efter uppdateringar i mail, kalender och kontakter när du går in och kollar själv..

Tror inte att det går att välja att t.ex. mail inte hämtas direkt, men att kalender och kontakter gör, men jag kan ha fel!

• Avstängd
  • International user
  • 2009-09-03 18:34

Tackar tackar, duger alldeles utmärk för mig och vet jag om att det blir nått intensivt och viktigt är det ju bara att slå på Push igen för tillfället.

1
Bevaka tråden