Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera google calendrar i iPhone

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-27 15:56

Jag har en iPhone 3gs med os 3.0.1.

Jag synkade den nyss med min google calender på följande sätt:

Google Sync : Set Up Your iPhone or iPod Touch - Mobile Help

Det fungerade på utmärkt förutom att jag har delat upp min google calender i fyra kategorier. Endast kategorin "Arbete" syns i Iphonen.

Går det få upp de tre andra kategorierna i iphonen?

Eventuell ledtråd:

Jag har även synkat google calendern mot iCal i min macbook, där syns kalendern "Arbete" under fliken "GOOGLE CAL". De tre andra har dykt upp i under en flik som heter "OMBUD". Där har vardera kalender fått ytterligare en flik som har samma namn som kalenderns namn. ex "Kalendern Hockey" finns under flik som heter "Hockey" som i sin tur heter "OMBUD" (iCal har själv skapat detta system, inte jag).

Ledtråd: Välj engelska som språk och prova igen så får du se;)

Det går bra att ha flera kalendrar. Men man måste lägga upp ett konto för varje kalender. Det är smidigt att lägga upp varje konto genom iPhone Configuration Utility istället för att knappa in det i telefonen.

Jag följde denna guide för att få det att lira: Configuring Multiple CalDAV / Google Calendars on iPhone OS 3.0

Gå in på m.google.com från Safari i din iPhone och välj sedan engelska som språk. Därefter väljer man sync och där kan man kryssa i vilka kalendrar man vill synka

Ursprungligen av easycure1974:

Gå in på m.google.com från Safari i din iPhone och välj sedan engelska som språk. Därefter väljer man sync och där kan man kryssa i vilka kalendrar man vill synka

Det här är det som gäller, såhär sync:ar du multipla google calender-konton, resten är trams.

Ursprungligen av rage77:

Det här är det som gäller, såhär sync:ar du multipla google calender-konton, resten är trams.

Varför är resten trams?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-10 12:06
Ursprungligen av easycure1974:

Gå in på m.google.com från Safari i din iPhone och välj sedan engelska som språk. Därefter väljer man sync och där kan man kryssa i vilka kalendrar man vill synka

Jag har min domän kopplad till google apps. När jag loggar in där med telefonen så säger den "Synchronization has been disabled for your domain. Please contact your administrator". Jag har letat runt bland alla inställningar men kan inte hitta var jag ställer in det. Förmodligen har jag haft det mitt framför näsan utan att se det.

Nån här som kör google apps och synkar flera kalendrar med Exchange? För just nu ser jag bara en kalender.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-28 13:16

Suveräna tipsen. Jag bytte språk i m.google.com och därefter var problemet löst. Ska kolla upp Adrians lösning vid ett senare tillfälle. Tack för hjälpen.

Är de någon som kan förklara skillnaden mellan CalDav o Microsoft exchange? Har också skapat ett exchangekonto i iPhone o undrar hur man väljer vilken kalender man vill skapa en händelse i google till kalendern i iPhone? Går de? Får bara upp mitt exchangekonto som val istället för privat eller så..

Ursprungligen av westerlu77:

Är de någon som kan förklara skillnaden mellan CalDav o Microsoft exchange? Har också skapat ett exchangekonto i iPhone o undrar hur man väljer vilken kalender man vill skapa en händelse i google till kalendern i iPhone? Går de? Får bara upp mitt exchangekonto som val istället för privat eller så..

Exakt vad som skiljer det åt rent tekniskt kan jag inte svara på, men CalDAV är en öppen standard, medan Exchange är Microsofts teknik.

Googlar man lite på det verkar det som att Exchange är att föredra om man har tillgång till det, det är snabbare och har mer finesser.

Du kan läsa mer här:
Google Calendar speaks CalDAV to the iPhone
Which is preferred on iPhone CalDAV or Exchange?

Ursprungligen av westerlu77:

Är de någon som kan förklara skillnaden mellan CalDav o Microsoft exchange? Har också skapat ett exchangekonto i iPhone o undrar hur man väljer vilken kalender man vill skapa en händelse i google till kalendern i iPhone? Går de? Får bara upp mitt exchangekonto som val istället för privat eller så..

Med exchange så kan du få push av kalenderdata men inte med CalDav

Som ett förtydligande till ovanstående: Man kan alltså synka mot Google både genom CalDAV eller Google Sync, vilket använder ActiveSync vilket alltså är Exchange-tekniken. Google själva rekommenderar ActiveSync-lösningen i första hand (se länk i mitt förra inlägg).

En begränsning är, om jag förstått det rätt, att man bara kan ha ett Exchange-konto på telefonen.

Om du inte får det att fungera med Active Sync hos Google så finns alltid calDAV (även om rage77 uppenbarligen tycker dessa instruktioner är trams).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-10 13:34
Ursprungligen av Adrian B:

Om du inte får det att fungera med Active Sync hos Google så finns alltid calDAV (även om rage77 uppenbarligen tycker dessa instruktioner är trams).

Ja det är ju ett alternativ, får kika på det sen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-11 11:06

Ja push vill man ju ha. Funderade lite på att köpa Saisuke, men då man inte kan sätta upp att få en påminnelse så fallet det direkt. Man kan iof sätta upp så man får ett sms. Synd att det inte finns en lösning som uppfyller alla behoven. Nu finns det ett flertal andra lösningar, och man får kompromissa på nåt vilet alternativ man än väljer.

Om jag nu inte lyckas att få till sync med flera kalendrar med exchange, för då är jag nöjd. Men då måste jag först lösa "Synchronization has been disabled for your domain. Please contact your administrator" problemet på mitt google apps konto.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-09-11 12:48

JIPPI, jag har löst problemet, nu kan jag synca flera kalendrar med google sync. För att slå på synkronisering för min domän på google apps fick jag göra följande.

1 - I domäninställningar så bockar man för "Nästa generation" för kontrollpanelen, då får man tillgång till mer grejer. US English only, men det gör mig inget.
2 - I "Service settings" väljer man nu "Mobile"
3 - Bocka för "Enable Google Sync".
4 - Save changes

Efter det så surfar man till m.google.com med sin iPhone och väl där byt språk till engelska.
Klicka sedan på "sync".
Sign in with your Google Apps Account
Logga in. Väl inloggad så är det bara att bocka för vilka kalendrar du vill kunna synca.

Hoppas jag kunde hjälpa någon

Senast redigerat 2009-09-11 14:21
1
Bevaka tråden