Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att matcha telefonnummer med adressboken

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 15:12

Vi har precis fått Telia Centrex eller vad det heter på jobbet.
Detta har resulterat i att vissa samtal kommer in två extra 00 i början på telefon numret.

Så om jag har "Kalle Päron" i Adressboken på nr: +4685556677 så sade iPhone tidigare att "Kalle Päron" rindge när han ringde mig men nu när han ringer så står det "00085556677" ringer.

Vet någon om det finns någor trix för att få iphone att matcha numret korrekt mot adressboken även om det kommer in "lite" extra 00 i numret. Det borde gå att säga till iPhone att "titta endast på 7 sista siffrorna" t.ex.?

//PDa

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 15:16
Ursprungligen av spda242:

Detta har resulterat i att vissa samtal kommer in två extra 00 i början på telefon numret.

Så om jag har "Kalle Päron" i Adressboken på nr: +4685556677 så sade iPhone tidigare att "Kalle Päron" rindge när han ringde mig men nu när han ringer så står det "00085556677" ringer.

Vet någon om det finns någor trix för att få iphone att matcha numret korrekt mot adressboken även om det kommer in "lite" extra 00 i numret. Det borde gå att säga till iPhone att "titta endast på 7 sista siffrorna" t.ex.?

//PDa

Nja, alla nummer i Sverige har inte de sista 7 siffrorna unika.
Däremot borde inte Centrex skicka ut två nollor i sitt nummerID. Den bör nog programmeras om....
Det går även att ändra i en plist i iPhone, så den accepterar två nollor, det finns en tråd för detta, kommer inte ihåg var, men sök.

Har du testat detta som jag gjorde:

Ursprungligen av jellyfisherman:

Jag har haft motsvarande problem efter att vårat företag har börjat med Telia Centrex där man får ett fast nummer också. Har alla kontakter inlagda med +46. För inkommande samtal från mobil funkar det bra, men då jag ringer ut, någon ringer från ett fast nummer eller om någon ringer på min fasta anknytning så blir det fel.

Man kan alltid dubbellagra nummer med 00 innan, men jag vägrade att göra detta så jag letade och hittade följande tråd:

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=7736&page=23 och framåt

Det tar ett tag och läsa igenom allt (eller leta specifikt för Svedala), men för att få det att funka (för mig) så laddade jag hem build 8 från nedanstående sida:

http://users.skynet.be/ra045246/

Gjorde enligt readme-filen.Jag har redan optimerat PhoneNumberTemplates.txt filen så det skall funka med nummer som inte matchas och denna är bifogad.

Hoppas det löser ditt (eller någon annans) problem med matchning av nummer. Jag kör 1.1.2 med stealthSIM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 11:13

jellyfisherman: Jag började läsa den tråden men inser att det blir lite att kolla igenom. Tack för tipset!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 09:57

Jag lider oxå av detta problem!

spda242, har du löst det? Hur gjorde du isf? Jag vill helst slippa läsa igenom forumtråd sida 23 - 130 på Hackint0sh för att hitta en lösning som funkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 10:10

Kan tillägga att jag fick dessa problem efter jag uppgradera från 1.02 -> 1.1.4.

Innan dess fungerade det fint. Kör SwePhone Svenska Nummer v.2.0. Även tidigare körde jag SwePhone men då i äldre version för 1.02 fw.

Finns det ngn enkel lösning på detta med "00" problematiken?

Varför ringer inte någon till Telia och frågar? Dom kanske har en lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-25 16:44

ngn annan?

Jag har löst detta innan genom att lägga in nya landsnummer via sftp.

Men nu när det är en "laglig" så vet jag inte om man vågar gå in och ändra sånt i denna.
Håller på att prata med Telia just nu om det men dom förstår ingenting alls vad jag menar.

• Medlem
  • Östersund
  • 2008-07-11 17:26

Har precis samma problem här.
Fick du något vettigt svar från Telia?
Försökte också ringa, men efter 30 minuter i kö utan att komma mer än 2 platser framåt gav jag upp.

/Jonas

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 17:33
Ursprungligen av AcidRage:

Jag har löst detta innan genom att lägga in nya landsnummer via sftp.

Men nu när det är en "laglig" så vet jag inte om man vågar gå in och ändra sånt i denna.
Håller på att prata med Telia just nu om det men dom förstår ingenting alls vad jag menar.

Vet inte om man kan gå till en Telia butik och fråga någon där men om det går så gå dit och visa ditt problem och fråga hur man kan lösa det. Självklart gäller det endast om du har en iPhone 3G med Telia abonnemang.

//Rob

Jo precis, dom på kundtjänst fattade som sagt inget alls efter blivit kopplade fram och tillbaka hur många gånger som helst..

Orkade inte ens ta det med dom mer.. så antar att vi får vänta så vi kan sshá in på den och ändra det själva.. det är ju inget dom kommer att märka..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-12 14:16
Ursprungligen av spda242:

//PDa

Har du ingen nummerpresentation hemma (eller känner någon)? Blir det samma fel då?
Om du ringer till en annan mobil än iPhone?

Jag tycker också det verkar vara felprogrammerat i Centrex....

Pratade med Telia idag och de är medvetna om detta problem och att det kommer någon form av uppdatering inom en rimlig framtid.

De nämnde också om adressboken med de svenska nummer är heller inte korrekta och även där kommer det en uppdatering.

När den kommer visste de inte men att den kommer var de säkra på.

• Medlem
  • Östersund
  • 2008-07-12 18:50

kenjon: Problemet är att när man ringer till mobilens växelnummer (ett fast telefonnummer) istället för till själva mobilnumret läggs två nollor till i början av numret. Detta är för att visa att samtalet kommer in via Centrexväxeln och inte direkt till mobilen.

Tidigare telefoner jag haft (SonyEricsson) har inte haft några problem med detta. Tror att de matchar numren bakifrån istället och struntar i de första tecknen (oavsett om det är tillagda 00, +46 eller liknande).
Däremot har tidigare telefoner haft problem med suffixet *800 som läggs till i slutet av telefonnumret om inkommande samtal kommer på en svarsgrupp (t.ex. ett växelnummer till företaget som alla inkopplade kan svara på), men det är ett annat problem.

/ Jonas

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-11-30 19:48

Nytt?

Är det någon som hört något nytt angående detta? Det var ju ett tag sedan någon skrivit något här och det har ju kommit uppdateringar sedan dess. För mig har uppdateringarna inte hjälpt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-30 21:21
Ursprungligen av Micha:

Är det någon som hört något nytt angående detta? Det var ju ett tag sedan någon skrivit något här och det har ju kommit uppdateringar sedan dess. För mig har uppdateringarna inte hjälpt.

Eftersom Telia är den enda officiella återförsäljaren i Sverige ska man ringa dom och fråga. Telia i sin tur får ta upp det med Apple.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 08:59

Finns problemet med 00 före inkommande nummer fortfarande kvar?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-09-03 19:28

japp finns fortfarande kvar.. letar själv efter ett svar..

telia visste typ inget när jag ringde dom idag.. skitirriterande att alla som ringer mig nu står med numret och 00 i början.. hittar ingen.. funderar på att lägga in dubletter på alla kontakter så dom finns med 00 och utan för telefonummer..

Att göra ett Applescript som tossar igenom adressboken och lägger en variant av alla nummer som börjar med 00 borde inte vara svårt. Varför kollar du inte här på 99 efter adressboken och applescript? Jag har skrivit om det några gånger, andra har också gjort det.

Bump...

Någon som har hittat en lösning på Centrex-mörkret?
För min del är det inte något hållbart alternativ att lägga in dubbletter av telefonnummer eftersom jag synkar adressboken mot flera telefoner...

Har hittat ett par gamla trådar om att man på jailbreakade telefoner kan gå in och manuellt ändra i diverse filer för att lägga till varianter på nummerformat. Däremot har jag inte hittat någonstans hur man *egentligen* bär sig åt för att faktiskt komma åt filerna och för att göra det hela ännu mindre troligt att det fungerar så är guiderna skrivna för gamla 1.x och 2.x *ler*

Jodå, jag har pratat med Telia och de hänvisar till att de inte kan göra något åt saken samt att det enklaste är att lägga in numren dubbelt. Ridå...

I och med Blackra1n så var det ju helt plötsligt busenkelt att jailbreaka även senaste versionen av OSet, så numera är jag inte begränsad av att få det att fungera på en icke-jailbreakad lur.

Idéer någon?

Tackar

/Jonas

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-19 09:48
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Bump...

Någon som har hittat en lösning på Centrex-mörkret?
För min del är det inte något hållbart alternativ att lägga in dubbletter av telefonnummer eftersom jag synkar adressboken mot flera telefoner...

Har hittat ett par gamla trådar om att man på jailbreakade telefoner kan gå in och manuellt ändra i diverse filer för att lägga till varianter på nummerformat. Däremot har jag inte hittat någonstans hur man *egentligen* bär sig åt för att faktiskt komma åt filerna och för att göra det hela ännu mindre troligt att det fungerar så är guiderna skrivna för gamla 1.x och 2.x *ler*

Jodå, jag har pratat med Telia och de hänvisar till att de inte kan göra något åt saken samt att det enklaste är att lägga in numren dubbelt. Ridå...

I och med Blackra1n så var det ju helt plötsligt busenkelt att jailbreaka även senaste versionen av OSet, så numera är jag inte begränsad av att få det att fungera på en icke-jailbreakad lur.

Idéer någon?

Tackar

/Jonas

Inget här http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/247415-iphone-3g-landskoder-centrex-nummerformatering.html ?

Verkar ju inte direkt innehålla hela sanningen, men kanske tillräckligt mycket för att det ska vara värt att testa lite på egen hand även mot 3GS och 3.1.2.

Enda haken är att jag inte har en susning om hur jag kommer åt filerna på telefonen. Måste jag köra SSH via kommandorad (och i såna fall hur) eller finns något GUI som jag kan använda på macen? Vad behöver jag göra i telefonen för att kunna köra SSH mot den?

MVH

/Jonas

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 21:01
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Verkar ju inte direkt innehålla hela sanningen, men kanske tillräckligt mycket för att det ska vara värt att testa lite på egen hand även mot 3GS och 3.1.2.

Enda haken är att jag inte har en susning om hur jag kommer åt filerna på telefonen. Måste jag köra SSH via kommandorad (och i såna fall hur) eller finns något GUI som jag kan använda på macen? Vad behöver jag göra i telefonen för att kunna köra SSH mot den?

MVH

/Jonas

Jag skulle förslå att du fortsätter diskutera i den tråden.

1
Bevaka tråden