Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in automatiskt på "öppna" trådlösa nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-06 00:48

Jag sitter mycket med datorn på Göteborgs Universitets trådlösa nätverk, och varje gång jag kopplar upp mig mot nätverket blir jag tvungen att skriva in användarnamn och lösenord i webbläsaren vilket blir ganska störande i längden. Det finns inget tufft sätt, likt iPhone gör med sådana nätverk, att automatisera denna delen eller?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-06 16:37
Ursprungligen av Kanin:

Jag sitter mycket med datorn på Göteborgs Universitets trådlösa nätverk, och varje gång jag kopplar upp mig mot nätverket blir jag tvungen att skriva in användarnamn och lösenord i webbläsaren vilket blir ganska störande i längden. Det finns inget tufft sätt, likt iPhone gör med sådana nätverk, att automatisera denna delen eller?

Har du provat Systeminställningar>Nätverk>Avancerat...>Airport, kryssa i tillvalet
"Kom ihåg nätverk som datorn har anslutit till"?

Ursprungligen av Hjopek:

Har du provat Systeminställningar>Nätverk>Avancerat...>Airport, kryssa i tillvalet
"Kom ihåg nätverk som datorn har anslutit till"?

Om du läser hans inlägg så står det ju att han behöver logga in via en webbsida för att komma åt nätet. Detta är vanligt på ett flertal universitet och högskolor. Det räcker alltså inte bara att datorn ska komma ihåg nätverk som datorn anslutit till.

Men vad jag kan se så erbjuder Göteborgs universitet eduram (Anslut till Eduroam med Mac OSX - IT vid Göteborgs universitet, Göteborgs universitet), om man konfigurerar det, "tror" jag att du slipper undan inloggningen via webbsidan.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-06 18:52

[QUOTE="Mikael E;1826597"]Om du läser hans inlägg så står det ju att han behöver logga in via en webbsida för att komma åt nätet. Detta är vanligt på ett flertal universitet och högskolor. Det räcker alltså inte bara att datorn ska komma ihåg nätverk som datorn anslutit till.

Ja det gäller att läsa (och förstå) ordentligt, måste varit brist på kaffe...:">

Intressant att OS X på iPhone klarar det men inte OS X på Macen.

1
Bevaka tråden