Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med WiFi

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har haft problem nu med det trådlösa nätet vi har hemma sedan jag köpte min iPhone 3GS. Jag hittar min router (GIGABYTE) och har full styrka, men det fungerar jävligt ostabilt. Oftast kan jag surfa i Safari utan problem, men när jag ska gå in på t ex Appstore så funkar det oftast inte. Jag har aldrig kunnat använda YouTube-applikationen heller eftersom den bara läser in.

Jag har inga som helst problem med det trådlösa nätet med min bärbara, men det är ostabilt som fan på iPhonen. Som när jag använde WinSCP för att lägga in SNES-roms, då blev jag tvungen att ansluta WiFi, hålla på i 20 sekundern tills den la av och iPhonen inte hittades i programmet. Då kopplade jag ifrån och anslöt igen osv.

Jag vet att det har något med routern och göra (eller ja, riktigt säker) eftersom jag inte har några alls problem när jag är hos någon annan med trådlöst internet.

Jag hoppas att tråden hamnade i rätt kategori nu, även fast det måste vara något med routerinställningarna att göra.

Tacksam för svar!

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 20:31

Senaste firmware o.s.v. på routern?

Egentligen så ligger väl denna i fel kategori då du har själv konstaterat att det är fel på routern?

Ursprungligen av zappee:

Senaste firmware o.s.v. på routern?

Egentligen så ligger väl denna i fel kategori då du har själv konstaterat att det är fel på routern?

Mjo, men hittade ingen annan kategori där den kunde passa.

Ska testa att fixa senaste firmwaren. Återkommer!

Nehepp, det ville inte fungera. Några andra tips?

Senast redigerat 2009-09-06 21:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-06 23:42

Hej!
Jag har också problem med min iPhone och mitt trådlösa nätverk (DI-524). iPhonen hittar nätverket och jag för in lösenordet, sen går det trögt och den tappar anslutning. Min Macbook pro har jag inga som helst problem med och har aldrig haft. Har den senaste uppdateringen av mjukvara på routern.

Någon som kan veta vad det beror på?

• Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 10:16
Ursprungligen av shine76:

Hej!
Jag har också problem med min iPhone och mitt trådlösa nätverk (DI-524). iPhonen hittar nätverket och jag för in lösenordet, sen går det trögt och den tappar anslutning. Min Macbook pro har jag inga som helst problem med och har aldrig haft. Har den senaste uppdateringen av mjukvara på routern.

Någon som kan veta vad det beror på?

Fungerar det på andra trådlösa?

iPhone har ju inte lika bra wifikomponenter som en bärbar dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 11:39
Ursprungligen av zappee:

Fungerar det på andra trådlösa?

iPhone har ju inte lika bra wifikomponenter som en bärbar dator.

Japp, när jag har den på jobbet så funkar det fin, fint
Har nu gått in på routern och den hittar min iPhone´s mac-adress...
Vet inte vad jag ska göra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 12:36

Testa med att först slå av MAC-filtrering, får du IP nu?

Testa även att öppna upp, dvs disable:a WEP/WPA/WPA2

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 13:26
Ursprungligen av FreddeB:

Testa med att först slå av MAC-filtrering, får du IP nu?

Testa även att öppna upp, dvs disable:a WEP/WPA/WPA2

Jag ska prova det så fort jag kommer hem från jobbet
Hittade den här sidan: DI-524

Jag hade nästan samma problem, men då gick det att ansluta i 1 sekund, sen försvann anslutningen. Det gick inte heller att ansluta hemma hos någon annan. Gick till Telia med telefonen och fick en ny, då var det det WiFi-chippet som hade gått sönder. Tror inte du har samma problem om det går att ansluta till ett annat nätverk. Lycka till!

Jag har samma problem med min 3Gs. Det går bra att ansluta, funkar bra en kort stund, sen går det väldigt segt tills den tappar anslutningen och sen samma visa igen. Jag har inget problem med min Macbook eller min gamla iPod Touch.

Edit: vi verkar inte vara ensama om problemen.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2060528

3gs kan inte skicka wep lösenord

Jag har en ca 5 år gammal 3com trådlös accesspunkt (eller router?) har anslutit iphone 2g och 3g utan problem. Min nya 3gs kan däremot inte skicka lösenordet (varken wep eller wpa funkar). När jag öppnar nätverket ansluter den direkt. Datorer och skrivare har heller inga problem.

Uppdaterade firmware i 3com-lådan igår. Ingen skillnad. Har inte haft möjlighet att testa i något annat skyddat nätverk ännu.

Jag har liknande problem, routern D-Link 524 (senaste firmware) fungerar bra ihop med min iMac G4, iMac intel och MacBook. Min och min sambos iPhone fungerar dock väldigt dåligt ihop med routern. Man kan surfa i Safari, men det går segt. App Store fungerar ibland, YouTube fungerar aldrig. Har testat andra trådlösa routers och då fungerar det utmärkt.

Slår jag av wifi så fungerar alla apps utmärkt på 3Gs. Med tanke på att vi endast har 500MB datatrafik via 3G-nätet hade det varit skönt att få wifi att fungera här hemma.

Ingen som har något sista-minuten tips? (Köper en Airport Express annars...)

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 18:22

Har du prövat inaktivera säkerheten på routern och sett om det är de som ställer till det? Dvs beroende på vad du har valt för lösning, wpa, wps o allt vad det heter.. Kanske inte stödjer allt fullt ut?

Edit: Jag har prövat min på en d-link (modell dyr), netgear (billig), d-link (billig), glocalnets och Telias och den har fungerat bra på alla dessa.. Har prövat fler men vet inte märke/modell...

Jag testade att stänga av all säkerhet, hjälpte inte det minsta tyvärr.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-01 20:18
Ursprungligen av johan_fbg:

Jag testade att stänga av all säkerhet, hjälpte inte det minsta tyvärr.

Testat att byta kanal på routern? Någon granne kanske ligger i närheten av den du har valt nu.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-01 19:42

Okej, tråkigt då..

nu har jag inte läst superordentligt men har du prövat någon annan router?

Har testat 1, 6 och 11. Men borde väl inte vara problemet då mina datorer funkar bra. Har även MAC-filter avstängt.

Inte testat olika routers här hemma men får nog göra det och eventuellt skaffa en ny.

Provkör iOs 4.0 och nu verkar problemen försvunnit.

Instämmer med Johan.Har bara ett par dagar med OS4 än med det känns Wifi-stabilare. Innan kunde jag ha 4 sträck för att efter en stund tappa ner till 1. Har tidigare provat att stänga all säkerhet, olika kanaler osv. Gött!!!

1
Bevaka tråden