Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera 16:9 till DVD i FCP?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-09-07 17:08

Har ett projekt som är gjort i HDTV720p (1280x720).
Tacksam som någon beskriva arbetsgången från export i från FCP till Compressor (vad skall jag välja?) till inställningar/val i DVD Studio så att bilden blir 16:9 när den spelas upp på en vanlig platt "bredbilds-tv". Mycket tacksam för lite hjälp, känner mig en aning förvirrad.
/ola

Förslagsvis kan du skippa steget via Compressor. Du får mer möjlighet att finlira förstås men nämner alternativet i vilket fall.

- steg 1 - spara ner din film från FC
Välj file -> export -> quicktime movie
Välj current settings men se till att rutan "make movie self contained" ej är ikryssad.

- steg 2 alt. a - den snabba vägen
Importera quicktimefilen i DVD Studio Pro och skapa spåret. Under general-fliken ställer du in 16:9 letterbox under Display mode. FÖr att göra ytterligare inställningar kan du högerklicka på filmen under assets-fliken och välja Encoder settings för att finjustera. Ställ in 16:9 även där. Bränn sedan skivan.

- steg 2 alt. b - via compressor
Mata in quicktimefilen i compressor och använde en av de färdiga presets för DVD-produktion. Compressor kommer automatiskt identifiera filmen som 16:9. Mata sedan in de färdiga filmerna i DVD Studio och bränn.

"16:9 letterbox" ?? Jag skulle köra 16:9 och slutresultat 16:9 anamorfisk PAL. Inte letterbox som är en 16:9-bild inbakad i en 4:3 med svarta ramar uppe och nere.

Jo, precis, encoda den anamorfiskt pal, men tala om för DVD-spelaren att den på en 4:3-tv ska köra bilden letterboxad, ej Pan-Scan. Så tolkar jag det hela iaf.
Då blir slutresultatet en heltäckande bild på en 16:9-tv.

Jepp. Sorry - så var det ju (länge sedan jag gjorde en DVD

Ursprungligen av bedrockstudios:

Jo, precis, encoda den anamorfiskt pal, men tala om för DVD-spelaren att den på en 4:3-tv ska köra bilden letterboxad, ej Pan-Scan. Så tolkar jag det hela iaf.
Då blir slutresultatet en heltäckande bild på en 16:9-tv.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-09-08 09:56

Tack för era tips. Har också fått för mig att det är anamorfisk PAL som gäller på vanlig SD DVD. Men det är inte helt enkelt att förstå var i kedjan krympningar, töjningar, skalningar och beskärningar sker.
Tack så länge.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-09-10 14:59

Tack, har nu testat och det blev rätt, precis som jag hoppats och ni tipsade om. Perfekt.
/ola

1
Bevaka tråden