Det finns en vanlig missuppfattning angående iPhone - nämligen att den inte "har multitasking". Det talas om detta överallt - även numera i populärmedia. Jag har till och med hört konstiga uttalanden om att t.ex. Palm webOS klarar multitasking tack vare att det till skillnad från iPhone är baserat på Linux.
Därför vill jag göra följande påpekande:
iPhone OS är ett UNIX-baserat OS och fullt kapabelt till att köra program i bakgrunden. Musik, podcaster och talböcker fortsätter alltid att spela, telefonen kan alltid ringa, meddelanden når alltid fram, mail i Mail kan alltid hämtas automatiskt, larm i Klocka och Kalender kan ringa när som helst, sidor i Safari fortsätter att laddas i bakgrunden, Push Notifications kommer alltid fram, etc. En hel del osynliga program antar jag dessutom alltid körs i bakgrunden. Man måste gå via huvudmenyn för att byta även mellan de redan öppna programmen, men multitasking är det.
Apple tillåter däremot inte tredjepartsprogram att köras i bakgrunden. Detta eftersom Apple inte litar på att tredjepartsutvecklares bakgrundsprogram blir lika strömsnåla som Apples egna.
Det finns en väsentlig skillnad mellan "iPhone klarar inte multitasking" och "Apple tillåter inte tredjepartsprogram att multitaska".
Många här är så klart redan väl medvetna om detta och mitt påpekande gör verkligen inte Apples begränsningar mindre irriterande (funderar själv på ett byte till Pre eller N900), men mitt i Spotify-lanseing och allt tycker jag att missuppfattningen har blivit lite för väl utbredd.