Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - Nu är den här!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-07 02:13

Nu ikväll har min telefon iPhone 3GS fått ett nytt liv. "328 pending sync" och det bara ökar allt eftersom jag ändrar i spellistorna och fyller på med mer till mina "Offline playlists".

Det känns som jag imorgon kommer vakna med en fylld iPhone och gå in i en ny värld. Konstant fylls telefonen med en ström av drygt 7Mbit/s över Wlanet från spotifys datorhallar.

Så vad är era erfarenheter av applikationen, för mig känns den komplett, stabil och kvick. Det enda negativa jag hittat är att Line Out på Dockan inte fungerar i applikationen. Samt att det synkroniseringen mellan "Pc/Mac" klient inte fungerar direkt när man tex sorterar om ordningen på spellistorna på datorn och vill se förändringen på telefonen. Då behövde jag starta om applikationen.

Nu ska jag njuta av musik i tusentals timmar.

Tack Spotify

Fukar det med "Day Pass" eller måste man ha månadskontot?

Ursprungligen av CarbonSteel:

Fukar det med "Day Pass" eller måste man ha månadskontot?

Om du hade tittat på Spotifys hemsida så hade du sett att det bara gäller Premium, inte Day Pass.

Kan någon rapportera hur batteritiden påverkas?
Tänker främst på om man streamar.
Men folk kanske nästan uteslutande kommer använde offline-spellistor.

Senast redigerat 2009-09-07 07:55

De finns bara en tråkig grej, multitasking.. Snart måste jag jailbreaka fast jag egentligen inte vill. Annars ett helt grym app!!

  • Medlem
  • 2009-09-07 14:43
Ursprungligen av westerlu77:

De finns bara en tråkig grej, multitasking.. Snart måste jag jailbreaka fast jag egentligen inte vill. Annars ett helt grym app!!

Ja, för det går inte att surfa eller göra något annat på telefonen när man lyssnar va?

Ursprungligen av danjo:

Ja, för det går inte att surfa eller göra något annat på telefonen när man lyssnar va?

Nej.

Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst 5 bokstäver för att meddelandet skall bli godkänt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 08:35

Hur funkar det rent tekniskt? Det det där med offline playlists innebär att man kan ladda ned till telefonen lokalt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-07 09:32
Ursprungligen av planB:

Hur funkar det rent tekniskt? Det det där med offline playlists innebär att man kan ladda ned till telefonen lokalt?

Ja...

Tycker jag knappat in "Spotify" i search rutan varje dag, men missade visst igår. Äntligen är den här, premiumkonto här kommer jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 09:59

Det går riktigt trögt att synca ner spellistorna i offline-läget, man kan tro att trycket är hårt på deras stackars servrar just nu...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-07 10:14

Har inte märkt några problem med sämre bandbredd från Spotifys servrar än Dock tog allt ledigt utrymme slut på min iPhone. Så fick ta bort all synkad iTunes musik. Har nog säkert 8-9GB Spotify offline databas.

Mer info om klienten är att det faktiskt "går" att dela på ett konto. Jag och min syster testar det och med force offline så kan man spela musik på flera klienter samtidigt. Riktigt bra! Trots att det kanske bryter mot licensavtalet man godkände i start.

Backgrounder känns nästan som ett krav för att sätta den sista 5/5 på applikationen. Det blir lite smått irriterande annars om man ska bli störd i sitt musiklyssnande av alla sms etc.

Batteritiden i offline verkar fungera med minsta möjliga marginal från iPod applikationen. Så vi kan nog vänta oss 16 timmars musikuppspelning på en 3GS i force offline mode. Med synkning på så kommer nog 3G kretsarna äta batteriet likt ett pågående samtal. Så kring 5 timmar.

Det enda problemet jag har stött på är att programmet inte alltid vill veta av min EDGE-uppkoppling. Alla playlists förutom offline-varianterna är gråa och går inte att klicka på. Stänger ner och provar Safari som surfar på som aldrig förr. Går tillbaka till Spotify, fortf grått. Tittar in en stund senare igen, då fungerar det...

Börjar fundera om det har med uppkopplingens hastighet att göra, iom att det står på Spotify's hemsida att appen går att använda med 2,5G och 3G. Om min täckning tex blir sämre så sjunker ju hastigheten på EDGE...

Någon som har en annan teori?

----------------------------------------------------

edit: Efter lite mer tester så verkar det vara min uppkoppling som spökar. Safari fungerar i alla lägen, men Spotify, Appstore, Mail och andra program som förlitar sig på den fungerar mindre bra till och från. Konstigt...

Senast redigerat 2009-09-07 11:11

Hur är er ljudkvalitet? Min är riktigt usel.. Mest brus istället för sång. Rent musikljud funkar dock bra.

Vad kan det bero på?

Ursprungligen av Jehanderik:

Hur är er ljudkvalitet? Min är riktigt usel.. Mest brus istället för sång. Rent musikljud funkar dock bra.

Vad kan det bero på?

Det var nog bara något knasigt, startade om Spotify, sen funkade det utmärkt! Ljudet är kanon!

En sak jag undrar är om de i nuläget går o spela upp länkar från FB tex.?
Har försökt o även klistra in adresser i spotify utan framgång. Lite synd men de lär väl komma.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-07 12:22

Hur länge dröjer det innan det går att hacka de(n) temporära off-line filen(erna)?

Märkligt att de fick tillstånd för lokal nedladdning och inte bara streaming.

Ursprungligen av planB:

Hur länge dröjer det innan det går att hacka de(n) temporära off-line filen(erna)?
Märkligt att de fick tillstånd för lokal nedladdning och inte bara streaming.

Om Spotifys kryptering inte fungerar så är det nog slut på att lyssna utan anslutning till internet. Det vore såleds otroligt dumt av den person som knäcker krypteringen och sprider instruktioner om hur man går tillväga för att göra det själv.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-09-07 16:07

Hur fungerar det egentligen med offline-lyssnandet? Kan man lyssna hur många gånger man vill, eller buffrar den bara och sedan måste man synkronisera igen när man kört igenom allt man sparat?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2009-09-07 16:09
Ursprungligen av Roxny:

Hur fungerar det egentligen med offline-lyssnandet? Kan man lyssna hur många gånger man vill, eller buffrar den bara och sedan måste man synkronisera igen när man kört igenom allt man sparat?

Man måste logga in på sitt Spotify-konto minst en gång (med telefonen eller ipoden) var 30e dag. Annars är det bara att spela på. Fungerar grymt bra!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 21:33
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om Spotifys kryptering inte fungerar så är det nog slut på att lyssna utan anslutning till internet. Det vore såleds otroligt dumt av den person som knäcker krypteringen och sprider instruktioner om hur man går tillväga för att göra det själv.

DVDns kryptering knäcktes, inte försvann den för det.

Ursprungligen av zappee:

DVDns kryptering knäcktes, inte försvann den för det.

Att för den sakens skull ta bort DVDn hade nog inte varit möjligt av rent ekonomiska skäl. Däremot är det fullt möjligt att ta bort offline-läget utan några större ekonomiska konsekvenser. Folk kommer istället att fortsätta lyssna online. I alla fall tills de inser att batteriet tar slut snabbare och Spotify dör och iTunes hämtar tillbaka mark.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-08 00:11

Installerade Backgrounder direkt efter att jag hade laddat ner Spotify, det funkar strålande! Precis som iPod programmet, fast med hela världens musik. Enda nackdelarna jag har stött på är att det tar en j*vla tid att ladda ner musik (75 låtar tog en timme, däremot streamar allt utan problem) och att programmet är lite buggigt när man söker och får många träffar. All in all, me likey!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att för den sakens skull ta bort DVDn hade nog inte varit möjligt av rent ekonomiska skäl. Däremot är det fullt möjligt att ta bort offline-läget utan några större ekonomiska konsekvenser.

Huruvida det innebär ekonomiska konsekvenser beror ju på hur många det är som faktiskt skaffar premiumkonto enbart pga den mobila tjänsten. Märker de att de får jättemånga nya premiumkunder efter att mobilapplikationerna släppts så är det nog inte bara att ta bort offlineläget där.

För övrigt så går det säkert att rippa Spotifylåtar på iPhone/iPod på exakt samma sätt som det går att göra på datorn. Det är ju trots allt en liten dator du har i handen.

Enligt Spotify Launches Mobile Application Making Millions Of Music Tracks Available On The Move | Business | Sky News så går det bara synka 3333 låtar för övrigt. Men det kanske räcker? (Dock kanske inte nödvändigt att köpa största iPodden enbart för Spotify iom att den inte kan använda allt utrymme.)

Grym app men 99 spen i månaden är lite för dyrt tycker man och speciellt när man bara kan lyssna som sagt , Man kan inte ladda hem och bränna på skiva och lyssna i bilen

Senast redigerat 2009-09-08 09:48
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-09-08 15:28
Ursprungligen av Lionhart:

Grym app men 99 spen i månaden är lite för dyrt tycker man och speciellt när man bara kan lyssna som sagt , Man kan inte ladda hem och bränna på skiva och lyssna i bilen

Varför inte lyssna direkt i bilen från iPhone? (Nej nu skall jag gå och skriva ut lite mail och faxa hem... )

  • Medlem
  • Harestad
  • 2009-09-07 16:08
Ursprungligen av planB:

Hur länge dröjer det innan det går att hacka de(n) temporära off-line filen(erna)?

Märkligt att de fick tillstånd för lokal nedladdning och inte bara streaming.

Förmodligen är deras filer redan hackade. Men det är idiotiskt om tekniken blir såpass spridd att Spotify blir lidande. 99 kr i månaden är stört billligt med tanke på vad man får tillgång till.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-09-09 00:48
Ursprungligen av planB:

Hur länge dröjer det innan det går att hacka de(n) temporära off-line filen(erna)?

Märkligt att de fick tillstånd för lokal nedladdning och inte bara streaming.

Då detta funnits till PC länge och där kan man ju välja att låta spotify andvända upp till 10% eller mer av ditt lediga ytrymme på den disken det är isntalerat. Nu tar mitt spotify upp nästan 12gb. Så jag tror inte dom kommer ha några problem med att folk hackar deras offline filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 21:03

Kan de inte bygga in en webbläsare i spotify, skulle lösa en del av multitaskingproblematiken.

Jag kör också Premium nu och är så här långt nöjd med applikationen. Mycket trevligt.
Jag föreslår att alla skickar lite feedback till Apple och ber dem skapa möjlighet att använda minst ett program i bakgrunden för att kunna använda Spotify när man utför andra sysslor. Tids nog så lär de väl ordna det men det går nog fortare om många ber om det.

Apple - iPhone - Feedback

@Lionhart: varför inte bara köra line out -> aux i bilen? Då slipper du ju alla problem med att bränna osv.

Bevaka tråden