Jag skulle bli förvånad om det inte går som på räls. Man klipper ju inte AVCHD - utan formatet görs om vid import till klippbart format (Intermediate eller Prores). Det är inte grafikkort som i första hand är svaga länken idag - det är snarare farten mellan disk och CPU. Om disken i MBP bara är en 5000-varvare kanske det blir dropframes...men jag tror inte det...du kan bara klippa en ström så klart. Nå - detta är egentligen ointressant eftersom du i praktiken inte kan ha videofilerna på den inbyggda pyttedisken - du behöver givetvis en extern firewire-disk. HD är ca. 0,7-1,0 GB i minuten i klippbart format. Du köper en 500 gigabytare - minst - och om du är seriös så köper du två; den ena är backup.
Det finns små hostpowered som ryms i väskan med MBP (dom är ju inte på 500 GB - snarare 320). LaCie Rugged t.ex. jag har två ovanpå varandra ihopsatta med ett gummiband :-). Den ena arbetsdisk alltså - den andra bara backup - innehåller alltså exakt vad arbetsdisken innehåller. Kör du bara hemma och inte drar omkring på diskarna så rekomenderar jag 2 st. WesternDigital Book Studio (tror jag dom heter) - 500 GB - tysta - somnar fint när macen somnar - FW800.