Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa min första SLR i veckan

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 09:41

Men är lite osäker på vad för modell jag ska välja.

Gillar att fotografera men på en väldigt låg hobbynivå och tänkte köpa en SLR mest för att semesterbilderna ska ta ett steg upp i kvalité. Kommer säkert ta en del bilder på rörliga motiv som racing och fotboll då jag är sportintresserad.

Har funderat på en kamera i prisklassen runt en Nikon D60, Sony A-300 eller Canon 1000D.
Inte särskilt intresserad av en mycket dyrare kamera då jag inte tror jag kommer fota så mycket.

Vilken kamera skulle ni rekommendera, och varför? Borde jag kolla på en annon modell istället?

Sen en sista fråga, har hört att de flesta objektiv kräver att kameran har... autofokus? I så fall, vilken kamera har det och hur viktigt är det egentligen?

tack på förhand.

// Daniel

Senast redigerat 2009-09-07 09:51
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 11:29

A-300 verkar inte finnnas längre, är det 230, 330 eller 380som tagit dess plats?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 12:53

Har nu hittat två erbjudanden jag funderar mellan. Tog bort Canon D60n för den verkade lite gammal.

Canon 1000D: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 F/3.5-5.6 II LENS review cheap prices Canon 1000D + EF-S 18-55 F/3.5-5.6 II LENS best buy discount online uk shop
Image Stabilization är i objektivet, är det ett stort minus?
Får endast med en 18-55mm objektiv

Sony Alphna DSLR-A200: Sony ALPHA DSLR-A200 + 18-70 MM LENS review cheap prices ALPHA DSLR-A200 + 18-70 MM LENS Sony best buy discount online uk shop
Verkar lite äldre
Större objektiv
Image Stabilization är inbyggt

Vilken skulle ni ha valt?

Jag ska köpa kameran i England då jag bor i London.

tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 16:02
Ursprungligen av zazor:

Tog bort Canon D60n för den verkade lite gammal.

Ersättaren till NIKON D60 heter D3000 (eller D5000 som har lite mer funktioner). De har precis släppts.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-07 20:42
Ursprungligen av pesc:

Ersättaren till NIKON D60 heter D3000 (eller D5000 som har lite mer funktioner). De har precis släppts.

Fast D90 är isf ett bättre köp en än D5000. (I stort sett samma pengar)

Ursprungligen av pesc:

Ersättaren till NIKON D60 heter D3000 (eller D5000 som har lite mer funktioner). De har precis släppts.

åas är det ju rimligt att canon D60 känns lite gammal:
Canon EOS D60 - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-07 23:18

Nikon

Tjena.

Jag köpte en Nikon D60 innan min resa till Ungern för 1 månad sen. Har aldrig varit så nöjd med mitt kameraval som jag är nu.

Tyckte också det var en stor djungel innan jag bestämde mig. Jag var och kollade på alla fysiskt och kom fram till att Nikon är mitt "game". Det är dock en smaksak, Nikon, Canon eller Sony a300. Vad som är lite problem ifall du väljer de andra märken istället för Nikon eller Canon så är det att stabilisatorn ligger inbyggd i kamerahuset i Sony medans den är i objektiven på Nikons och Canon. Ifall stabilisatorn mot all förmodan skulle gå sönder så måste hela huset bytas. Denna information fick jag av en kameraexpert. Han sa till mig att ifall du vill ha en bra systemkamera och kunna utvecklas så köp antingen Nikon D60, Nikon D3000, Canon Eos 1000D eller Canon EOS 450D.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite varifall. Jag vet själv hur jobbigt det var

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-07 23:19

vill du ha lite bilder så du kan se hur det ser ut med bilder i fart och vanliga bilder så skriv en rad till min mail så skickar jag över några bilder.

mail@alexanderszabo.com

Ursprungligen av zazor:

Vilken skulle ni ha valt?

A200. Billig, lättjobbad och sitter som gjuten i handen även om den är plastig. Plus bildstabiliseringen såklart - med den blir ju alla objektiv stabiliserade. Inget fel på stabilisering i objektiven, men det utbudet är ju begränsat till normalzoomar och telen. Det är lite käckt att kunna få stabilisering även på ett 50/1.8 eller andra populära fasta objektiv.

A200:an har ersatts av A230 nu, men den kan nog gå att få tag i till vrakpris. Den nyare är "förenklad" och praktiskt taget en cybershot med utbytbara objektiv, vilket gör den till en frustrerande upplevelse för alla som vill använda kameran till mer än bara det enklaste. Har själv använt A200 mycket och är synnerligen förtjust i den, den känns verkligen som ett genomtänkt budgetredskap för seriöst foto, men A230 är en ren katastrof i jämförelse. Förstår inte riktigt hur de tänkte där...

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-07 12:57

Har du möjlighet gå till affären och känn på och prova dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-07 13:48

Själv valde jag en A300 efter att ha varit och klämt på de olika varianterna i butik. Den låg skönast i handen...
Är ingen fotograf eller nåt utan ville bara ha lite bättre kvalité på bilderna än vad kompaktvarianten erbjöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 14:49

verkar bara omöjligt att hitta en a300 i England. de har bara de där 230,230 och 380. någon som vet en butik som säljer a300 och som leverar utomlands?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-07 15:14

Jag brukar läsa recensioner på Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ innan jag köper en kamera

Stor chans att Canon EOS 1000D får en ersättare innan jul också. (2000D kanske.)

Jag tycker att du ska prova dem i butik rejält innan du bestämmer dig.
De skiljer en del i själva sättet man jobbar med dem.

Tex hur ofta man behöver gå in i menyer för att ändra en inställning eller om kameran har en dedikerad knapp för det osv. Jag upplever det att man fastnar för en viss modell/fabrikat beroende på hur den är byggd och om ditt sätt att använda den stämmer med hur tillverkaren byggt dem.

När det gäller optik och utbud så ligger Canon och Nikon klart före Sony i bredd på utbud och på begagnatmarknaden. Dock utan att förringa Sony på något sätt.
Jag skulle nog rekommendera att titta på en optik som täcker ett större omfång av brännvidd och med bildstabilisering (finns många runt 18-200mm eller 18-105 osv) direkt så slipper du hantera flera och dessutom kan du med tiden kolla vilken brännvidd du oftast använder.
Då kan man köpa ett finare/bättre inom det område man oftast använder eller känner att man saknar.

Canon D5 Mark II

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-09 10:54

Så där, nu är kameran inköpt, gick lite emot de flesta och köpte en Sony 330.
I slutändan så stod det mellan den och Canon 1000D då de var billigast och Sonyn kändes lite skönare i handen.

Nu ska man bara lära sig att använda något annat än auto-läget.

tack för alla råd!

Grattis!

Kör hårt. Tänk på att fota digitalt är 'gratis'
Så var aldrig rädd att testa med olika inställningar.

Ursprungligen av zazor:

Så där, nu är kameran inköpt, gick lite emot de flesta och köpte en Sony 330.
I slutändan så stod det mellan den och Canon 1000D då de var billigast och Sonyn kändes lite skönare i handen.

Nu ska man bara lära sig att använda något annat än auto-läget.

tack för alla råd!

Mycket bra val. Ut på eBay och leta gamla Minolta AF-objektiv så kommer du att vara nöjd i flera år framöver.

David

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-10 09:59
Ursprungligen av dalachriser:

Mycket bra val. Ut på eBay och leta gamla Minolta AF-objektiv så kommer du att vara nöjd i flera år framöver.

David

Om du inte är van vid eBay och PayPal, var försiktig, himla lätt att bli lurad nu för tiden.

Grattis för kameraköpet, hoppas du blir nöjd.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 13:25

jo jag hörde om minolta-objektiven och det var en av anlendingarna till att jag köpte den.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-10 13:47

Något särskilt du letar efter?

Kan tipsa om en mycket bra site för Minolta, Konica Minolta och Sony (Systemkameror) fans.
Bra folk, trevlig atmosfär, massor av tips mm plus ett tips forum för kameror-tillbehör på nätet typ ebay mm och vanliga köpa sälja forum.
Väldigt lite strul förutom sista veckan då en lurendrejare gjorde livet surt för vissa men med normal fösiktighet och sunt förnuft är det inget problem.
PÅ engelska men det ska ju inte vara något problem för dig

Dyxum.com - home of the Minolta / Alpha-mount dSLR photographer

Sen finns ju det sedvanliga Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ för mera tester för de flesta märken-modeller och massor av forumdelar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-28 16:37

Grattis!

Kolla in mina bilder ifall du vill ha lite inspiration eller vill ge någon kritk.

www.alexanderszabo.com

Tack och lycka till!

Ursprungligen av szabo84:

Grattis!

Kolla in mina bilder ifall du vill ha lite inspiration eller vill ge någon kritk.

www.alexanderszabo.com

Tack och lycka till!

Säger välkommen till Flickr.com - en av världens största fotositer.
Kostar inget upp till 200 bilder i tre album.
Däröver 150:- / året eller så.

Där får dina bilder internationell publik.

Vi är många här på 99 som är medlemmar (finns en egen tråd t o m )

här är en länk till mig (som du kan lägga till som "kompis" direkt)
Flickr: Goflorp's Photostream

1
Bevaka tråden