Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro - Processorhastighet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet? Vad är anledningen till att processorn i den senaste Mac Pro har lägre hastighet? Exempelvis undrar man ju vilken som egentligen är snabbast av den gamla 2x2.8 GHz (quad-core) eller 1x2.66 GHz (quad-core)?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-11 18:01

Det du kallar hastighet är alltså klockfrekvens, och som alltid så är klockfrekvensen bara en av många faktorer som bidrar till det totala resultatet.

Den senaste generationen är Intels Nehalem, det är en ganska stor förändring mot tidigare då den har en helt ny minnesbuss. FSBn är borta och minnesprestandan har förbättrats otroligt mycket. Alltså möjligheten att skicka data till processorn för att bearbetas har utökats. Sedan har man även återlivat Hypertheading, en funktion som låter dig exekvera två trådar samtidigt, där en av trådarna körs genom de outnyttjade pipelines efter den primära tråden.

Hypertheading kan alltså i de mest optimala teoretiska förhållandena göra saker dubbelt så snabbt per klockcykel. Nu är detta inte sant i praktiken, men det ger dig prestandavinster.

Att klockcykeln är lägre är väl troligtvis värmeproblem, men det är bara en marknadsföringsmiss, då processorn är mycket snabbare på färre MHz.

Hoppas min förklaring ger dig något att gå på.

Angående jämförelsen så är den äldre 2x2.8GHz med 8 Cores klart snabbare än den nya med totalt 4st cores. För så mycket snabbare per klockcykel har det inte blivit så den blivit dubbelt så snabb.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-11 19:11

Bra förklaring Sidde.
Dessutom börjar för höga frekvenser störa omgivande utrustningar både inom och utom datorn och ganska svårt och dyrt att skydda sig mot om datarerna inte ska börja se ut som dom klassiska relä-klumparna i storlek. Så trenden just nu är fler "cores" och lägre/stillastående freqs.
Ett kanske dumt exempel är ju som en del upptäckt att när du har vissa mobiler för nära skärm-dator datorhögtalare kan du faktiskt höra signalerna som den skickar ut då och då. Min egen gamla SE mobile måste jag hålla ca 1.5m från min datorutrustning för att inte störas av den.

De flesta tester visar att den äldre 2x2.8quad är i paritet med den nya 2x2.26quaden vilket är precis vad Intel säger att den nya Nehalem tekniken är upp till 30 procent snabbare mot för den äldre core2 tekniken. Däremot har den nya MacPro serien KLART snabbare minnen men initialt är det CPU hastighet som man som användare märker av som en prestanda ökning.

1
Bevaka tråden