Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoneOS 3.1 + tethering fungerar inte

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag uppdaterade just min iPhone 3G (Telia) till 3.1 och noterar att tethering inte längre funkar...
Möjligheten att i Inställningar->Allmänt->Nätverk dra igång delning verkar vara borta.

Någon??

BR / Per

Jag har iPhone 3GS (Halebop) och jag tycker hela min telefon har ballat ur efter jag la in 3.1.
Kan inte heller hitta tethering och surfa med 3G går jätte slött om det går över huvudtaget då jag får "Kan inte öppna sidan" titt som tätt.. kan man återställa telefonen till version 3.0.1 igen på något sätt?

//Peter

Jag märkte precis en sak.. jag har ju halebop som abbonemang och då har jag APN halebop.telia.se...
Har jag halebop.telia.se inskrivet finns inte "internetdelning" i Inställningar->Allmänt->Nätverk..
Skriver jag dock online.telia.se så hittar jag "internetdelning"... prova att återställa inställningarna inne på Mobildata och se fall det löser ditt problem..

//Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 23:29
Ursprungligen av perwallner:

Jag uppdaterade just min iPhone 3G (Telia) till 3.1 och noterar att tethering inte längre funkar...
Möjligheten att i Inställningar->Allmänt->Nätverk dra igång delning verkar vara borta.

Någon??

BR / Per

Återställt nätverksinställningarna?

Ursprungligen av Evoleus:

Jag märkte precis en sak.. jag har ju halebop som abbonemang och då har jag APN halebop.telia.se...
Har jag halebop.telia.se inskrivet finns inte "internetdelning" i Inställningar->Allmänt->Nätverk..
Skriver jag dock online.telia.se så hittar jag "internetdelning"... prova att återställa inställningarna inne på Mobildata och se fall det löser ditt problem..

//Peter

Grattis, Halebop stödjer inte internetdelning sen innan.

Ursprungligen av zappee:

Återställt nätverksinställningarna?

Grattis, Halebop stödjer inte internetdelning sen innan.

Medveten om det.... Dock har jag haft inställningarna innan och blev fundersam när jag inte såg dem längre....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-10 23:36
Ursprungligen av Evoleus:

Medveten om det.... Dock har jag haft inställningarna innan och blev fundersam när jag inte såg dem längre....

De lär ju återställts vid uppgraderingen.

Ursprungligen av zappee:

Återställt nätverksinställningarna?

Hede inte, har nu. Dvs pillat på 'Återställ inställningar' i Mobildata.
Det ser tyvärr likadant ut, ingen Delning.

Men varför skulle Apple plocka bort det????

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-11 10:36
Ursprungligen av perwallner:

Hede inte, har nu. Dvs pillat på 'Återställ inställningar' i Mobildata.
Det ser tyvärr likadant ut, ingen Delning.

Men varför skulle Apple plocka bort det????

De har inte plockat bort det.

Får du inte rätt på det så återställ.

Har någon sett till den nya användningskategoring "tethering" för skickat/mottaget data? Enligt rapporter på nätet ska det finnas en sådan men jag får den inte.

Efter återställning ska du starta om telefonen för att det ska bita och Internetdelning bli synligt igen. Apple har inte plockat bort det, så det är säkert något med inställningarna.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Efter återställning ska du starta om telefonen för att det ska bita och Internetdelning bli synligt igen. Apple har inte plockat bort det, så det är säkert något med inställningarna.

Hej Per, long time (Oopix/Memtek rocked...)
Sorry, återställning och omstart (3 ggr) => ingen ändring; delning saknas fortfarande.
Du har fortfarande delning?
Jag har läst om att ATT-kunder fått problem, men inget om Telia.
Fasen också, behöver...

Fler idéer?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-12 16:16
Ursprungligen av perwallner:

Hej Per, long time (Oopix/Memtek rocked...)
Sorry, återställning och omstart (3 ggr) => ingen ändring; delning saknas fortfarande.
Du har fortfarande delning?
Jag har läst om att ATT-kunder fått problem, men inget om Telia.
Fasen också, behöver...

Fler idéer?

Återställ hela telefonen.

Ursprungligen av perwallner:

Hej Per, long time (Oopix/Memtek rocked...)
Sorry, återställning och omstart (3 ggr) => ingen ändring; delning saknas fortfarande.
Du har fortfarande delning?
Jag har läst om att ATT-kunder fått problem, men inget om Telia.
Fasen också, behöver...

Fler idéer?

Hej Per! Ja det var verkligen inte igår. Jisses, Ellemtel-tiden, känns rätt avlägsen nu.

Jo jag har delning, använder Telia. Svårt att veta var man ska börja, men har du testat göra en total återställning av hela telefonen och inte bara nätverksinställningarna? Det här med att Internetdelning försvann hade jag lite av och till när jag använde den hackade Telia.iprs-filen (ellervarennuhette) som fixade tethering/mms innan det blev officiellt tillgängligt. Så om du råkar ha haft en sån, släng bort och be iTunes kolla efter uppdateringar så får du en färsk och ny.

Återkommer om jag kommer på något mer att prova.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Svårt att veta var man ska börja, men har du testat göra en total återställning av hela telefonen och inte bara nätverksinställningarna? Det här med att Internetdelning försvann hade jag lite av och till när jag använde den hackade Telia.iprs-filen (ellervarennuhette) som fixade tethering/mms innan det blev officiellt tillgängligt. Så om du råkar ha haft en sån, släng bort och be iTunes kolla efter uppdateringar så får du en färsk och ny.

Nej, inga hacks såvitt jag minns. Allt återställt nu, men frånsett att jag inte längre hittar på skärmarna är det som tidigare; ingen delning. Jag får följa Sajmoons råd, kanske en kommande ny operatörsinställning fixar det, vad vet jag...
Jag orkar inte strula med detta längre...

Har någon nya idéer är jag såklart intresserad.

Även jagtycker att telefonen har ballat ur.
Bland annat ljus hanteringen (dvs skärmens ljushet i sol/skugga) funkar mycket sämre nu. Även mail mot Exchange funkar sämre uppdateringar på mail kommer slöare när man uppdaterar manuellt.

Fler som har samma problem?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-09-12 03:20

Vänta tills er telefon får nyaste operatörsinställningarna från Telia

Men hur många med Telia, Telenor och Tre har faktiska problem med Internetdelningen?

Jag hade samma sak och återställning fixade inte det dock en rätt ipcc fil gjorde susen.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Jag hade samma sak och återställning fixade inte det dock en rätt ipcc fil gjorde susen.

Vad har du för abonemang och vart hittade du denna ipcc fil?:)

Ursprungligen av MRM-Racing:

Jag hade samma sak och återställning fixade inte det dock en rätt ipcc fil gjorde susen.

Jag med, jag med...
Kan du dela informationen vore det super! Och hur man lägger på ipcc'n...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-09-13 13:45

@MRM-Racing, laddade du ned den eller fick du den automatiskt från iTunes?
Jag skulle nämligen behöva senaste från Telia!

Har Tre och uppdaterat till OS 3.1
Använde tethering senast igår utan problem:)

Vad detta handlar om är fabriksupplåsta telefoner som inte använder de officiella operatörerna 3, telia eller telenor.

Så vi vet att det fungerar för er:)

Men för oss andra, några lösningar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-16 12:20
Ursprungligen av undegaard:

Vad detta handlar om är fabriksupplåsta telefoner som inte använder de officiella operatörerna 3, telia eller telenor.

Så vi vet att det fungerar för er:)

Men för oss andra, några lösningar?

Fabriksupplåsta??? Det var dåligt... så om man betalar 300-350 kr till Telia eller 3G för upplåsning, så blir man av med modemfunktionen hos vissa operatörer? Eller menar du de man köper i Belgien/Italien som är upplåsta från början?

Ursprungligen av kenjon:

Fabriksupplåsta??? Det var dåligt... så om man betalar 300-350 kr till Telia eller 3G för upplåsning, så blir man av med modemfunktionen hos vissa operatörer? Eller menar du de man köper i Belgien/Italien som är upplåsta från början?

Min är från Australien så min är fariksupplåst från början, vet inte hur det är med dom man låser upp, det borde fungera eftersom det verkar ha med att Apple inte tillåter andra än de officiella operatörerna att använda tethering.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2009-09-16 13:18

Jag tar och lånar tråden lite.

Jag har nyss uppdaterat min telefon till 3.1 och OSx till 10.6.1 gjorde bägge uppdateringarna samtidigt, och efter det så fungerar inte internet tethering.
Problemet är att jag får uppkoppling, allt verkar OK,, men det går inte att surfa! Väldigt frustrerande. Någon som vet vad det kan tänkas vara och hur man löser det?

Ursprungligen av tamino:

Jag tar och lånar tråden lite.

Jag har nyss uppdaterat min telefon till 3.1 och OSx till 10.6.1 gjorde bägge uppdateringarna samtidigt, och efter det så fungerar inte internet tethering.
Problemet är att jag får uppkoppling, allt verkar OK,, men det går inte att surfa! Väldigt frustrerande. Någon som vet vad det kan tänkas vara och hur man löser det?

Du kan surfa på iPhonen på mobilt datanätverk som vanligt?

  • Medlem
  • Kalix
  • 2009-09-16 13:51
Ursprungligen av theplague:

Du kan surfa på iPhonen på mobilt datanätverk som vanligt?

Jep,, det fungerar felfritt..

Tethering + problem vid pausning i podcast

Vad gäller iPhone 3.1 & internetdelning så slutade det att fungera och krävde att man ställde in internetdelningen på nytt. Sen funkade det bra.
Men jag har noterat ett annat problem med 3.1; när jag lyssnar på t.ex. en podcast och via kontrollen på headsetet pausar (för att tala med nån...) så hänger sig telefonen i kanske hälften av fallen. Det tar några minuter för den att komma igen. Irriterande!

Ursprungligen av jonas@ahlund:

Vad gäller iPhone 3.1 & internetdelning så slutade det att fungera och krävde att man ställde in internetdelningen på nytt. Sen funkade det bra.
Men jag har noterat ett annat problem med 3.1; när jag lyssnar på t.ex. en podcast och via kontrollen på headsetet pausar (för att tala med nån...) så hänger sig telefonen i kanske hälften av fallen. Det tar några minuter för den att komma igen. Irriterande!

Vad har du för operatör? Har du en oofficiell operatör och olåst mobil, eller kör du på ordginal? Om du har en fabriksupplåst (det är oss det har drabbat) var fick du tag på inställningarna?

Bevaka tråden