Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCalamus snyggare än Pages?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-08-18 18:13

Hej! Kan man göra snyggare trycksaker/böcker med iCalamus än med Pages? (Har inte råd med större program.) Är det enklare, går det snabbare? Jobbar med hundrasidorshäfte med tjugofem bilder. Vill att det ska bli extra fint. Hur mycket betyder mjukvaran? Nybörjare på desktop.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-08-24 10:00
Ursprungligen av stikur:

Hej! Kan man göra snyggare trycksaker/böcker med iCalamus än med Pages? (Har inte råd med större program.) Är det enklare, går det snabbare? Jobbar med hundrasidorshäfte med tjugofem bilder. Vill att det ska bli extra fint. Hur mycket betyder mjukvaran? Nybörjare på desktop.

Pages är ett ordbehandlingsprogram, till att börja med, inget design- eller desktopprogram.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-09-04 12:12

Precis vad jag som gröngöling undrar över. Spelar det nån roll? Blir en enkel bok med bilder här och var snyggare med desktopprogram. Jämnare mellan bokstäverna, tydligare bilder, klarare färger? Det jag har gjort med Pages verkar rätt så godtagbart.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-09-13 14:25
Ursprungligen av stikur:

Precis vad jag som gröngöling undrar över. Spelar det nån roll? Blir en enkel bok med bilder här och var snyggare med desktopprogram. Jämnare mellan bokstäverna, tydligare bilder, klarare färger? Det jag har gjort med Pages verkar rätt så godtagbart.

Ja, det spelar roll därför att ett ordbehandlingsprogram inte är avsett för design. Därmed inte sagt att det nte går att få fram ett hyggligt resultat även med ett ordbehandlingsprogram men du kan göra mycket mer, få bättre kontroll och i slutändan ett bättre resultat med ett program som är avsett för design. Det handlar om att använda rätt verktyg för uppgiften.

Laying it all out är en lång jämförelse av fem, i jämförelse med Adobe Indesign, enklare och billigare DTP-program till Mac, inklusive iCalamus.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-04 12:47

En gammal inDesign kopia kan inte kosta många hundralappar - då får du ett mycket mer kompetent program - med nackdelen att det är en viss tröskel att komma in i programmet.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-08 22:47
Ursprungligen av Tangen:

En gammal inDesign kopia kan inte kosta många hundralappar - då får du ett mycket mer kompetent program - med nackdelen att det är en viss tröskel att komma in i programmet.

Var skall man hitta det, menar du? Inget till salu på blocket eller tradera.

Sedan skulle jag säga att om det blir snyggt eller inte beror på den som sitter bakom skärmen, inte programmet i första hand.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-09-05 09:05

Tack för svar! Jag förstår att det är kunnigt folk som har skrivit, som tycker att man ska ha riktiga verktyg när man ska göra ett jobb. I "Laying it all out " får inDesign högt beröm för "wonderful typesetting" . Hur ska det översättas till klarspråks-svenska?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-05 09:32

>Att den hanterar typsnitt på ett fantastiskt sätt - typ

• Medlem
  • 2009-09-08 22:11
Ursprungligen av Tangen:

>Att den hanterar typsnitt på ett fantastiskt sätt - typ

Jag skulle nog snarare säga att det hanterar typografering och sättning bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 22:32
Ursprungligen av Baron:

Jag skulle nog snarare säga att det hanterar typografering och sättning bättre.

Jo, men om man inte vet vad typesetting är så vet man nog inte heller var typografering är, sättning kanske man har hört rykten om, men typografering få de flesta googla på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-08 22:54

hmmm, sätta in en köpes annons kanske?

Jag har ett par gamla licenser liggandes som jag inte gör något med....
många andra här antar jag sitter i samma sits.

• Medlem
  • 2009-09-10 06:57

Tänk på den redan nämnda tröskeln bara.

Jag skulle säga att det spelar mindre roll om du inte arbetar väldigt mycket med layout och designar specialsaker till din broschyr.

Jag använder själv i större utsträckning enklare program, och ordbehandling för att sätta den typ av produkt du beskriver, för att arbetsflödet är enklare, och för att fler har tillgång till dessa verktyg i min omgivning och kan labba med dem. Jag är dock på Windows, så jag ska inte nämna verktygsnamn här, men du kan nog gissa...

Om du inte gör specialsaker, utan vill ha text i flöde med någon bild här och där, så använd ett enkelt verktyg som du är bekväm med, resultatet behöver inte bli sämre för det.

• Medlem
  • 2009-09-14 19:44

Mja, jag skulle nog hålla med Northwiz här. Läsbarheten ökar med en bra satt text för att ta bara ett konkret exempel. Den som gör trycksaker och bryr sig om kvaliteten på resultatet ska inte undvika dyra verktyg bara för att det är en relativt enkel layout det handlar om. Ett sidbrytningsprogram ger bättre resultat ifrån sig på alla områden än möjligen rättstavning.
Men det är ju en avvägning bara trådskaparen kan göra, även om det är svårare att värdera utan grundläggande kunskaper i ämnet.

• Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2009-09-14 21:55

Hej! Tack för synpunkter. För mig blev det iCalamus - och boken är klar att skicka. Jag gjorde provutskrifter och kom fram till att jag nog fick sidorna snyggare med det programmet än med Pages - subjektivt som sagt. Jag kände att jag hade för bråttom för att hinna lära mig mångas favorit inDesign ordentligt. Det hade nog blivit en kraftig överkapacitet också, för mina rätt blygsamma utsmyckningsanspråk

• Medlem
  • 2009-09-15 19:10
1
Bevaka tråden