Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 13" Fryser korta stunder

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2009-09-09 19:33

Man kanske ska satsa på att byta disk till ett annat märke, kanske är så att diskarna som sitter i nu är i symbios med autolåsning eller någon skit som i sin tur fungerar dåligt?
(För det är väl ingen som bytt disk själv som har fortsatta problem?)
Synd att SSD är så sablars dyrt än

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-10 21:58

Troligen har det med SMS (sudden motions sensor) att göra, antingen är det på disken eller är det på logikkortet. Den tror att det rör sig mer än nödvändigt och parkerar läsarmen och det är det ni upplever som en frysning. Ska testköra min dator med en seismograf och kolla imorgon (jag har samma problem). Har stött på fall där datorn tror att den utsätts för 2G och är uppe i Saturnus

Kan inte få fram klickande SMS-ljud under frysningar jag heller. Men kan det vara hårddisken som låser sig om musik kan fortsätta spela? Är det buffrat i ram?

Dessutom kan jag nästan känna när frysningarna ska komma, för det brunkar vara i samband med att jag gör många krävande klick under kort tid. Till exempel om jag är i Safari, öppnar Aftonbladet i en flik, öppnar en annan flik medan den laddar och laddar en ny sida där, går tillbaka till Aftonbladet och skrollar ner en bit (fortfarande innan sidan laddat helt) och klickar för att ladda ett videoklipp. Tror det fryser sig lite oftare när jag ser på film också.

Jag ska byta användarkonto i helgen som Apple Support föreslog och se om det blir nån skillnad, de två första idéerna löste ingenting i alla fall.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-11 08:35

För er som har problemet, kan någon bekräfta att ni har frysningar i systemet när Safari INTE är igång också?

Ursprungligen av kainen:

För er som har problemet, kan någon bekräfta att ni har frysningar i systemet när Safari INTE är igång också?

Absolut - har inte använt Safari sedan 2005.

Ja. Blir samma när jag använder Firefox.

Någon som haft problemet sen 10.6.1?

Tillägg: Fick en frysning precis. Första sen 10.6.1, så då har jag svaret på den frågan.

Senast redigerat 2009-09-11 17:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-11 19:40

Då var det bekräftat: Anledningen varför jag får badbollar titt som tätt är att datorn tror att den utsätts för 1G när den ligger plan och toppar mellan 1,5-2G när man vikar på den. Teknikern ska felsöka på måndag och det är antagligen logikkortet eller hårddisken. Det var ett enkelt test med en seismograf så ni borde kolla upp det också

Är inte 1G normalt?

Saxat från Wikipedia

"Den storhet som normalt används när G-krafter skall uttryckas kvantitativt är G, där 1G motsvarar tyngdkraften som verkar på en person eller ett föremål på markytan i vila eller vid konstant rätlinjig hastighet på konstant höjd nära marken"

crayzee: Om din dator är för känslig; betyder det att du då också kan återskapa ditt problem genom att röra på datorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-11 22:32
Ursprungligen av tobiias:

crayzee: Om din dator är för känslig; betyder det att du då också kan återskapa ditt problem genom att röra på datorn?

Det var precis det vi gjorde när vi vickade på datorn. Då åkte den upp till över 2G vilket den inte alls ska göra :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-12 20:10

Spontant känns det bättre i 10.6.1, dvs flikarna i safari öppnar blixtsnabbt nu men jag har har bara surfat lite idag, så det är svårt att säga än. Däremot rekommenderar jag alla som har problem på något sätt att ringa Apple support, då kommer ni att få via mail Capture Data. Då kan apple lättare komma till rot var problemet ligger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 06:11
Ursprungligen av iVote:

Spontant känns det bättre i 10.6.1, dvs flikarna i safari öppnar blixtsnabbt nu men jag har har bara surfat lite idag, så det är svårt att säga än. Däremot rekommenderar jag alla som har problem på något sätt att ringa Apple support, då kommer ni att få via mail Capture Data. Då kan apple lättare komma till rot var problemet ligger.

Nu har hängningarna kommit tillbaka, värre än förut!!! Fan vad irriterad jag blir

Min erfarenhet säger att Samsungminnen funkar bäst i Unibodymaskinerna. Bytte själv från Kingston till Samsung häromdagen och den funkar tokigt mycket bättre nu.
15" MBP 2,4ghz, 4GB ram, 256mb grafik

  • Medlem
  • City
  • 2009-09-12 20:49

Har inte haft en enda hängning sedan 10.6.1 (knock on woods)

Jag har faktiskt också haft betydligt mindre frysningar med 10.6.1. Jag har haft två stycken, men de har faktiskt känts mer som vanliga, befogade hängningar.

Jag har hängningarna när jag spelar CoD4, utan safari, ljudet fortsätter men spelet stannar. Har 2 Gig original RAM och 5400 varvs 500gigs disk som jag monterat själv.

Min dator står alltid helt stilla. Förstår inte varför jag har en laptop för jag flyttar den ändå aldrig. Använder extern mus när jag spelar.

Hängningarna kommer mera sällan nu, jag har helt slutat använda adium men annars är allt detsamma.

Har inte installerat den senaste FW uppdateringen, för den gäller inte min disk.

Hur har FW uppdateringen löst problemet för er andra?

//K

EDIT: hittade detta:

In Terminal, type the following command:

Disable: sudo pmset -a sms 0
Enable: sudo pmset -a sms 1

testar det idag

//K

Senast redigerat 2009-09-14 16:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 22:11

som sagt antingen är det SMS på hårddisken eller så är det logiken som läser fel från hårddisken. Fick bekräftat idag att det var logiken i mitt fall iaf då det gav samma utslag med en annan hårddisk. Ska få logiken bytt imon

Ni som vill testa SMS mätaren kan tanka ned programmet Seismac

Suitable Systems / SeisMac

Då man kan logga den SMS sensorn i datorn, och därmed bara kolla loggen direkt efter att man haft ett stillestånd, om loggen visar stora utslag så är det SMS sensorn som är knas, har jag förstått det hela rätt då?

//K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 11:40
Ursprungligen av kebarb:

Ni som vill testa SMS mätaren kan tanka ned programmet Seismac

Suitable Systems / SeisMac

Då man kan logga den SMS sensorn i datorn, och därmed bara kolla loggen direkt efter att man haft ett stillestånd, om loggen visar stora utslag så är det SMS sensorn som är knas, har jag förstått det hela rätt då?

//K

Det är onödigt att kolla loggen utan man kan ju se direkt om datorn utsätts för någon kraft. Ser du att någon av graferna på någon axel ger utslag så har du ju upptäckt problemet. Då tror ju datorn att den är i rörelse hela tiden och då parkerar läsarmen sig och datorn hänger sig (frysning uppstår och man får badbollar). Problemet finns antingen i logikkortet ("morderkortet") eller i hårddisken. Så det man kan göra är att testa med en annan hårddisk och får man fortfarande utslag så är det logiken som behövs byta då sensorn läser helt fel. Får logiken bytt imon så då hoppas jag att jag får en felfri dator!

Jag upplever riktigt stor skillnad när jag kör safari och när jag inte gör det. Safari får hela datorn att hänga sig väldigt ofta.

Detta är extremt störande på jag egentligen föredrar safari framför någon annan browser. Det verkar också vara väldigt många här som har problem med just safari. Är det ingen som har hittat en lösning?

Jag testade utan safari men får iaf hängningar, men som du säger så intuitivt så känns det som klart fler hängningar när safari är igång.

Testade att stänga av sms men får iaf hängningar.

Har ni uppdaterat till 10.6.1?

Ursprungligen av tobiias:

Har ni uppdaterat till 10.6.1?

Yes, upplever mindre problem sen jag gjorde det. Men har ändå fortfarande problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 16:00

Jag kör 10.6.1 men detta hände även efter jag körde in SL. Körde först med en uppgradering och sen gjorde jag en clean install men problemet låg fortfarande kvar. Jag kan inte se hur det ska vara mjukvarurelaterat men den frågan får vi svar på ikväll då det nya logikkortet åker på.

Här är en skärmdump av seismac på min dator, jag har noterat att X och Y axeln ligger på noll medans Z axeln ligger stadigt kring 1,06G.

Genom att vända datorn i olika rikningar kan jag se att det är jordens dragningskraft som skapar denna avvikelse längs en axel.

Jag har en utbytt HD,500Gb, 5400 RP, ST9500325ASG, Seagate.

Inget extra RAM.

10.5.8

Inte den senaste Firmware uppgraderingen.

//K

Edit: tankefel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-26 04:51

Det finns ett antal tänkbara botemedel mot detta fenomen som tagits upp i tråden i Apples diskussionsforum.

* Att göra en nedgradering av SATA firmware till version 1.6. En bootbar skivavbild finns länkad från forumtråden hos Apple som man kan återställa till ett USB-minne. Instruktioner finns på: Apple - Support - Discussions - Firmware update and SATA II hard drive ...

* Att rensa innehållet i /Library/Caches samt User/Library/Caches och sedan starta om datorn.

Jag har provat båda förslagen och har än så länge inte råkat ut för någon ny frysning (det var ett par timmar sedan). Har en MBP 13", 2,53 GHz med fabriksmonterad 250 GB HD. Jag kör fortfarande 10.5.8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 14:22

Men det är inte ok att man ska behöva göra så som vanilj säger!!
Apple måste komma med en lösning på detta omgående! Att köpa en ny dator för 12 500 och det sker sånna här incidenter är verkligen inte ok om Apple vill anspela på kvalité och hög standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 21:58
Ursprungligen av iVote:

Men det är inte ok att man ska behöva göra så som vanilj säger!!
Apple måste komma med en lösning på detta omgående! Att köpa en ny dator för 12 500 och det sker sånna här incidenter är verkligen inte ok om Apple vill anspela på kvalité och hög standard.

Självklart är det inte okej att behöva nedgradera, men att klaga i den här tråden känns inte så konstruktivt heller.
Att nedgradera verkar ha löst problemet för de flesta jag läst om och för mig har det nu gått snart tre dagar utan en frysning. I väntan på att Apple kommer med en ny firmware (jag är övertygad om att de är medvetna om problemet vid det här laget) så är det en lösning jag nöjer mig med. Det är inte direkt så att man handikappar datorn genom att gå tillbaka till 1.6.

Bevaka tråden