Ok, jag tror jag har löst det. Det skall alltså som Tangen antyder inte sparas som en mall (.potx) utan som ett tema i 2008 (.thmx). Men den nya funktionen i sp2 är minst sagt dåligt dokumenterad i svenska versionen.
Utdrag ur Office hjälp:
"Du kan spara de ändringar du gör av färgerna, teckensnitten eller linje- och fyllningseffekterna i en presentation som ett anpassat tema som du kan använda i andra presentationer. Om du vill ersätta det fördefinierade svartvita standardtemat i Office med ett anpassat tema som ska användas för alla presentationer sparar du det som Default Theme.thmx i /Användare/användarnamn/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/My Themes.
Klicka på Spara som på Arkiv-menyn.
Klicka på Office-tema (.thmx) på popup-menyn Format.
Obs! Teman sparas som standard i mappen /Användare/användarnamn/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/My Themes.
Skriv Default Theme.thmx i rutan Spara som.
Nästa gång du öppnar en ny presentation, öppnas den med det tema du angett som standardtema."
Jag har testat detta och det funkar inte. Efter lite experimenterade hittade jag dock ett lösning. Felet beror inte bara på att "Bibliotek" utlämnas i hjälptextens sökväg. Man måste även döpa temat till Standardtema.thmx och sparar det under
/Användare/användarnamn/Bibliotek/Application Support/Microsoft/Office/User Templates/Mina teman
Svenska och engelska lite huller om buller alltså...