- Veranda
- Medlem ●
- Stockholm
Hejsan!
Jag undrar om det finns något program som gör
att man kan se nummret när någon ringer från "dolt nummer"..?
Jag får ca 3 samtal om dagen från dolt nummer och vill gärna
se vem det är som ringer.. Jag svarar inte på dolt nummer.
Tack!
Det kan komma från en växel där abonnenterna är utspridda. Vi har det på jobbet, hela Landstinget har en gemesam växel, men olika gruppnummer beroende på vilken stad man ringer till.
Fega?
Det kan finnas många anledningar till varför man inte vill skylta med sitt telefonnummer.
Ja, personen som ringer är feg. Han vill inte att jag ska ha hans nummer,
eftersom jag då kan få fram hans namn / adress.
Ja, personen som ringer är feg. Han vill inte att jag ska ha hans nummer,
eftersom jag då kan få fram hans namn / adress.
Med det svaret låter det som att du har svarat och verkligen vet att det är samma person men inte vill prata med den och personen ringer ändå. Då skulle jag säga att ditt enda alternativ (om personen verkligen inte lyssnar när du ber honom/henne att sluta ringa) är väl att polisanmäla det. Drastiskt; ja! Men då kan polisen få ut numret och kontakta personen. Det lär ju få den att sluta ringa.
Annars kan jag inte göra annat än att eka tidigare inlägg lite. Visst, det finns "fega" människor som gör sina nummer hemliga utan egentlig anledning men det finns gott om människor som har hemliga nummer för att de råkat ut för hot eller liknande. Sen är det ju som sagt många företag som har hemliga nummer ofta på grund av växlarna. Trist men sant.
Lustig kommentar när du själv inte kör med ditt riktiga namn här på 99.se
Lustig kommentar när du själv inte kör med ditt riktiga namn här på 99.se
Max,
Google är din vän…;)
- Torkel
Ja, man behöver ju inte direkt vara MacGyver för att googla.
Trist att man alltid ska få en massa dryga kommentarer när man
ställer en fråga på det här forumet, det är lite "JAMEN DURÅ!?" - nivå.
Hur tänkte du då?
JTrist att man alltid ska få en massa dryga kommentarer när man ställer en fråga på det här forumet, det är lite "JAMEN DURÅ!?" - nivå.
Vera,
Ber först om ursäkt för mitt tidigare OffTopic-inlägg tidigare i tråden… Onödigt av mig! :">
Vad gäller din ursprungsfråga om huruvida det finns något program till iPhone…så bör svaret vara:
Nej!
Inte av tekninska skäl i telefonen…utan av den enkla anledningen att det är i telefonstationen numret "göms", inte i din hem-, eller mobiltelefon.
Som sagts tidigare i denna tråd, så kan man aktivera (mot en avgift) spårning av samtal om man har behov/önskemål om detta:
Läs mer hos Telia:
M.v.h.
Torkel
Nu skall vi se, det här vart en del år sedan.
Om man kontaktar Telia/operatören så kan de koppla in Spårning på numret.
Har för mig man måste ha polisanmält det hela först så det finns lagrum.
Sedan får man en kod
När Antagonisten ringer och stör så lägger man bara på, lyfter luren och slår sin kod.
Det registeras då, faktiskt hos SÄPO *, vem som ringt upp och sedan kan man få ut detta.
Osäker på om du får ut det via polisen eller Telia...
Kontakta kundtjänst, de vet.
Sedan finns det som sagt en hel del helt OK situationer när den som ringer upp inte vill ha sitt nummer ut, min fastighetstekniker t ex: om man ringer upp och visar sitt numemr kommer 5000 personer spara det för att ha en egen linje direkt till fastighetsteknikern och klaga på sånt som är sönder.
* Att det regas hos SÄPO beror på att de är de enda som får syssla med telefonavlyssning. Vilket det räknas som även om man inte lyssnar med på själva konversationen.
Nu skall vi se, det här vart en del år sedan.
Om man kontaktar Telia/operatören så kan de koppla in Spårning på numret.
Har för mig man måste ha polisanmält det hela först så det finns lagrum.
Sedan får man en kod
När Antagonisten ringer och stör så lägger man bara på, lyfter luren och slår sin kod.
Det registeras då, faktiskt hos SÄPO *, vem som ringt upp och sedan kan man få ut detta.
Osäker på om du får ut det via polisen eller Telia...
Kontakta kundtjänst, de vet.
Sedan finns det som sagt en hel del helt OK situationer när den som ringer upp inte vill ha sitt nummer ut, min fastighetstekniker t ex: om man ringer upp och visar sitt numemr kommer 5000 personer spara det för att ha en egen linje direkt till fastighetsteknikern och klaga på sånt som är sönder.
* Att det regas hos SÄPO beror på att de är de enda som får syssla med telefonavlyssning. Vilket det räknas som även om man inte lyssnar med på själva konversationen.
Men sysslar inte SÄPO med sådant som har med rikets säkerhet att göra? att någon ringer med skyddat nr till en annan privatperson är väl inte mot rikets säkerhet?
Men sysslar inte SÄPO med sådant som har med rikets säkerhet att göra? att någon ringer med skyddat nr till en annan privatperson är väl inte mot rikets säkerhet?
Det ÄR samma sak juridiskt som telefonavlyssning. Vilket gör att de enda som får syssla med det i Sverige, lagligt, är Säkerhetspolisen.
Alla tänker dock att det är ngn som sitter med lurar på öronen och lyssnar med i bästa Stasi-stil från 1952... så är det ju inte.
Därför har säkerhetspolisen hand om det.
Säkert på en avdelning som är lite "lättare" än ryss-roteln...
Det blir ju mest som en service till polis/Telia
Det här kan ha ändrats på senare år.
Det ÄR samma sak juridiskt som telefonavlyssning. Vilket gör att de enda som får syssla med det i Sverige, lagligt, är Säkerhetspolisen.
Alla tänker dock att det är ngn som sitter med lurar på öronen och lyssnar med i bästa Stasi-stil från 1952... så är det ju inte.
Därför har säkerhetspolisen hand om det.
Säkert på en avdelning som är lite "lättare" än ryss-roteln...
Det blir ju mest som en service till polis/Telia
Det här kan ha ändrats på senare år.
Ok, men vart söker du stöd för det då? jag menar att det skulle vara samma sak ren juridiskt.
Nähä, den vanliga polisen får väl också telefonavlyssna om de har domstolsutslag på det?!
Nähä, den vanliga polisen får väl också telefonavlyssna om de har domstolsutslag på det?!
Det är nog här det ändrats. Men det gäller väl bara typ grovt narkotikabrott etc...
Och då är det ju RIKTIG avlyssning; Inspelning av samtalen.
Det blir ju svårt få domstolsutslag på att ngn ringer mig mellan 01-05 varje natt och flåsar i luren....polisanmälan däremot.
Det är nämt tidigare i tråden men ändå, det finns många anledningar till att ett nummer är dolt varav "feghet" hos den uppringande bara är en möjlig förklaring. Brinner du av nyfikenhet över vem det är som ringer så tycker jag att du ska övervinna din egen feghet och svara. Det kan ju vara en arbetsgivare, din tandläkare, hud- och venklininken, din polare som ringer från sitt jobb, gamla farmor som har en telefon med nummerskiva, någon som ringer med skype etc.
Tydligen är fenomenet att vägra svara om man inte känner igen numret rätt utspritt. Man skulle kunna tro att det handlar om att folk inte vill slösa sin tid på telefonförsäljare mm men i det här fallet har ju TS tagit sig tid att diskutera saken i ett diskusisonsforum och är villig att installera programvara för att få reda på vem som ringer istf att bara lyfta på luren. Intressant...
Ja, telefonförsäljare & call-centers med automatiska uppringningssystem är ett gissel!! Har de sedan hemliga nummer, ja då blir man än mer misstänksam.!
Tänker att om det något viktigt, lämnar de väl ett meddelande på mitt mobilsvar!…vilket allt som oftast inte sker.
Då jag för en tid sedan blev uppringd flertalet gånger av dylika nasare, skapade jag en kontakt i min telefonbok, i vilken jag lade in deras nummer. Detta gör att (då de återkommer) jag kan se att det är just någon av dessa som ringer och därmed lättare kan avgöra om jag vill svara eller inte.
Jag uppdaterar sedan denna kontakt i telefonboken löpande, då nya nummer tillkommer.
Lägger man sedan till en klatchig bild & egen ringsignal till denna kontakt, ja då kan man inte missa att det är just ett sådant samtal!
Lycka till,
- Torkel
Ja, telefonförsäljare & call-centers med automatiska uppringningssystem är ett gissel!! Har de sedan hemliga nummer, ja då blir man än mer misstänksam.!
Tänker att om det något viktigt, lämnar de väl ett meddelande på mitt mobilsvar!…vilket allt som oftast inte sker.
Då jag för en tid sedan blev uppringd flertalet gånger av dylika nasare, skapade jag en kontakt i min telefonbok, i vilken jag lade in deras nummer. Detta gör att (då de återkommer) jag kan se att det är just någon av dessa som ringer och därmed lättare kan avgöra om jag vill svara eller inte.
Jag uppdaterar sedan denna kontakt i telefonboken löpande, då nya nummer tillkommer.
Lägger man sedan till en klatchig bild & egen ringsignal till denna kontakt, ja då kan man inte missa att det är just ett sådant samtal!
Lycka till,
- Torkel
Om man som du (och Jag) avskyr telefonförsäljare så har vi ju i Sverige det faktiskt rätt förvånansvärt fungerande nix-systemet!
Registrerade mitt nummer där och har sedan dess fått endast typ 2 dylika samtal. Tyvärr får man ju ibland fortfarande samtal från bolag som man är kund hos (tele2, telenor/Bredbandsbolgaet/comhem/etc) då det tydligen inte räknas som telefonförsäljning om man redan är kund och finns i deras register.
Lycka till,
- Torkel
Winterqvist här på forumet har skapat en bild-logo där det står med rött att "Nu ringer det en idiot.....". Kombinerat med lämplig ringsignal kan det ju bli riktigt bra....
Man kontaktar sin operatör som i sin tur lämnar en ngt nummer till folk i Skövde som vet hur man gör.
Jag har för mig att det krävs en polisanmälan inledningsvis. Det går liksom inte att komma och säga att man är trött på att ngn ringer bara.
Vad gäller telefonsäljare så är det att man skall ha "en affärsmässig relation med företaget i fråga sedan tidigare", endast då de får ringa.
- Det är ju bra om databolaget kan ringa och meddela att prylen jag beställt kommit hem....
Om man har ett tvilligkort så behåller man sitt vanliga nummer och får ett DOLT nummer till tvillingkortet. Är jag feg för att jag måste ha dolt nummer på mitt tvillingkort? Jag trodde jag var feg om jag gick och slog ner en 5åring och inte för att jag hade dolt nummer. Men jag förstår vad du menar, det finns gott om kräk som kör med dolt nummer för att jävlas med andra. Dock är man inte feg, snarare mesig, om man använder sin anonymitet för att jävlas.
Ha det bra!