- matshell
- Medlem ●
- Stockholm
Sedan igår får jag inget "telefonljud" ur min iPhone 3G, varken ur hörlurarna el högtalaren. Däremot hörs iPod-ljud - och piptonerna när jag trycker på nummertangenterna när jag ringer - men sen är det tyst. Jag har kollat runt här och hittat råd om hörlursutgången - men jag tror inte det är den, för iPod, spel mm hörs utan problem både ur hörlurarna resp högtalaren. Jag har också startat om och jag har återställt alla inställningar. Ingen skillnad. Fler tips? Gå till Telia?
Hej! Mitt namn är Jenny Lundberg och arbetar på Telia. Problemet som du upplever kan bero på att det har kommit in skräp i hörlursingången. Försök rengöra lite försiktigt om du ser något som inte borde vara där. Alternativt lämna in den på en Teliabutik så åtgärdar de telefonen åt dig. Du kan få en lånetelefon under tiden din Iphone är på service.
Med vänlig hälsning
Jenny Lundberg
Telia Kundservice
Hej! Mitt namn är Jenny Lundberg och arbetar på Telia. Problemet som du upplever kan bero på att det har kommit in skräp i hörlursingången.
Jättetrevligt att Telia dyker upp här och svarar på frågor...
Men svaret är ju tyvärr bara "goddag yxskaft". Det verkar som ni bara har läst halva frågan.
Han skriver ju att ljudet faktiskt fungerar (både i högtalare och hörlurar) när han lyssnar på musik eller spelar spel. Men telefonljudet är borta (både i högtalare och hörlurar). Hur skulle det då kunna vara "skräp i hörlursingången"?
I hörlursingången finns det en sensor som ska känna av när den ska slå på hörlursläge. Om det fastnar skräp där fungerar varken telefonen som vanligt eller när man pluggar in hörlurarna. Ett inte helt ovanligt problem. Titta på den här länken: http://www.popularmechanics.com/technology/how_to/4258816.html
Rekommenderar att han tar telefonen med sig in på butik så kan de serva den åt honom.
Med vänlig hälsning
Jenny Lundberg
Telia Kundservice
Vill ni inte förstå, eller är det något annat problem?
Ljudet fungerar i hörlurar när han lyssnar på musik och spelar spel!
Hur kan då problemet med telefonljudet bero på "smuts i hörlursingången"?
Menar ni på fullaste allvar att den där sensorn skulle reagera olika beroende på om man pratar i telefon eller lyssnar på musik?
Ja det var festligt att man får svar från Telia. Undrar om Apple också kommer att svara?
Jag försökte vara så tydlig som möjligt med mitt problem, att det inte är hörlursingången, men det hjälpte tyvärr inte... Ingen som har ett klokt svar?
Dock fick jag ju veta att man kan få lånetelefon av Telia, det låter bra! En Nokia kanske?
Jesper du vill väl inte skrämma bort Teliakundtjänst? Det är bra att dom läser på forumet även om jag tycker inte att iPhone ska vara låst till någon operatör. Vad gäller frågan så prova att återställ inställningar. Koppla in hörlurarna och rucka lite(!!!) på kontakten samt se till att mute knappen inte är på och att volymen inte är på 0.
Hjälper det inte får du nog gå till Telia och få den reparerad.
//Rob
Nej, egentligen vill jag inte det. Det är ju jättebra att de är här och försöker svara på frågor (med betoning på "försöker", eftersom det inte har varit så bra svar hittills)
Men om deras svar i den här tråden är representativt för deras support-nivå, och de bara ska ge sådana "goddag yxskaft"-svar, där de inte ens har brytt sig om att läsa frågeställningen ordentligt, så kan de lika gärna låta bli att svara, tycker jag.
Nej, egentligen vill jag inte det. Det är ju jättebra att de är här och försöker svara på frågor (med betoning på "försöker", eftersom det inte har varit så bra svar hittills)
Men om deras svar i den här tråden är representativt för deras support-nivå, och de bara ska ge sådana "goddag yxskaft"-svar, där de inte ens har brytt sig om att läsa frågeställningen ordentligt, så kan de lika gärna låta bli att svara, tycker jag.
Jag har läst igenom frågeställningen. En kollega hade precis samma problem. Ljudet från Ipod fungerade normalt, knapptryckningar fungerade men inte ljudet när det gäller telefonin. I hans fall var det hörlursingången och efter att han rengjort den fungerade telefonin igen. Om det är samma problem i matshells fall får väl en service av telefonen visa. Hur som helst hoppas att det ordnar upp sig.
Mvh
Jenny Lundberg
Telia Kundservice
Hoppas du har rätt, och i så fall ber jag om ursäkt för min kritik. Men det låter helt otroligt att hörlursutgången skulle fungera för alla andra applikationer, men inte för telefonin, och att en rengöring skulle kunna fixa detta.
Det finns ingen anledning att skälla på Telias Kundtjänst - tvärtom, föredömligt att besvara redan här.
För ca en vecka sedan hade jag själv mer eller mindre exakt samma problem. Efter rengörning i hörlurarutgången fungerade allt som vanligt igen. Och ja, jag har verkligen förstått frågan.
Jag skickade in min iphone pga liknande problem/symptom.
Telefonen kopplade om sig i hörlursläget lite då och då. Jag testade alla tips på lösningar som tagits upp här på 99 och på andra forum och internetsidor men utan resultat.
Kom sen på att ljudet försvann när telefonen blev varm. Det kunde ske när jag laddade den eller spelade spel på den. Poff! så efter ett tag blev den tyst. Gick inte att få tillbaka ljudet förrän den svalnat lite.
I hörlurarna funkade ljudet dock hela tiden men telefonen blev i princip oanvändbar utan headset.
Verkar mao som att problemet inte är konsekvent. Alla har olika variationer med skit i uttaget osv.
Ska bli spännande att se när jag får tillbaka den om problemet är löst.
Intressant att Seniormoderator håller sig så negativa till officiell hjälp från leverantörer. Skärpning.
Hon har helt rätt, sensorproblem, jag har haft problemet ett antal gånger. Sökte (med många termer på google) och hittade, något i stil med, att man skulle stänga av sin telefon, sätta i och ta ur hörlurarna (kontakten) tre gånger i lagom tempo och sedan starta om. Har fungerat varje gång, hittills.
God eftermiddag yxskaft.
Intressant att Seniormoderator håller sig så negativa till officiell hjälp från leverantörer.
Varför är det intressant? Får man inte ha några åsikter alls bara för att man är moderator?
Om jag skriver i egenskap av moderator, undertecknar jag alltid inlägget med "/Mod".
I den här tråden skriver jag som medlem, inte som moderator.
Jag tycker fortfarande att det låter helt otroligt att en sensor kan reagera olika på smuts, beroende på om det är telefonljud eller iPod-ljud som ska skickas ut genom hörlursutgången.
Det är ju samma sensor, och samma hörlursutgång. Det ska inte kunna spela någon roll vad det är för ljud som kommer dit. Att lite smuts kan orsaka att sensorn släpper ut iPod-ljud, applikations-ljud och spel-ljud till hörlurarna, men inte telefonljudet, är helt osannolikt enligt min åsikt. Det måste ligga något annat bakom.
Men det ska bli intressant att höra vad som har hänt sen. Trådskaparen lovade ju att återkomma med facit.
Håller med Jesper om att det låter helt osannolikt att sensorn skulle kunna känna skillnad på vilket ljud det är. Jag uppskattar dock att Teliasupporten läst och kommenterat. Nu är telefonen inlämnad i Teliabutik, jag återkommer med besked!
Jag har fått ett liknande problem på min iPhone.
Jag har ljud i hörlurarna annars så är den helt tyst. Har testat att starta om den osv men den vill inte låta.
Ska prova det som martin_stenmark skrev, får verkligen hoppas det fungerar.
Jag har fått ett liknande problem på min iPhone.
Jag har ljud i hörlurarna annars så är den helt tyst. Har testat att starta om den osv men den vill inte låta.
Ska prova det som martin_stenmark skrev, får verkligen hoppas det fungerar.
Du har inte ljudlösswitchen framtryckt?
Annars, testa "återställ alla inställningar" under Inställningar. Har hjälpt vid liknande fall.
Du har inte ljudlösswitchen framtryckt?
Annars, testa "återställ alla inställningar" under Inställningar. Har hjälpt vid liknande fall.
Nope den är som den ska vara.
Provade både det martin_stenmark skrev och att återställa den men ingenting har fungerat. Den är fortfarande tyst.
jens_E:
Nästnästsista utvägen: gör en återställning i iTunes och ställ in efter Backup.
Nästsista utvägen: gör en återställning i iTunes och ställ in som ny telefon.
Sista utvägen: lämna in på ev garanti.
Den skulle ligga som klibbig högst upp, det är ju så man alltid ska testa på alla problem med iPhone
Nästnästsista utvägen: gör en återställning i iTunes och ställ in efter Backup.
.
Gjorde det nu men det funkar inte.
Har faktiskt ingen lust att återställa den helt igen för jag har lite sms som jag inte vill bli av med. Någon som vet om man kan spara dom på nåt sätt innan man återställer den som ny telefon?
Gjorde det nu men det funkar inte.
Har faktiskt ingen lust att återställa den helt igen för jag har lite sms som jag inte vill bli av med. Någon som vet om man kan spara dom på nåt sätt innan man återställer den som ny telefon?
Jailbreakad?