Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoneOS 3.1 + tethering fungerar inte

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ingen Internetdelning efter 3.1

Jag har Telia med en orginal-iPhone, som aldrig låsts upp av nån. I onsdags em körde jag med Internetdelning och det gick bra. Sen ville iTunes att jag skulle uppdatera iPhonen till 3.1. Vilket jag gjorde. Nu skulle jag återigen använda iPhonen som internet-dongle och inget händer. Går då in i Inställningar - Allmänt - Nätverk och ser att valet för Internetdelning är borta.

Detta hände första gången efter 3.0 också, men då hittade jag en bra länk, tysk tror jag, med en drös med operatörsinställningar, bl a Telia. Hittar den inte igen tyvärr.

Jag har flera kollegor som har stött på samma problem.

Behöver hjälp, please....

BTW, om man går in på Telias web hittar man iPhone-support. Där finns en matnyttig sida om hur man installerar och vilka fördelar som finns i iPhone 3.0!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 21:37
Ursprungligen av Don Boo:

Jag har Telia med en orginal-iPhone, som aldrig låsts upp av nån. I onsdags em körde jag med Internetdelning och det gick bra. Sen ville iTunes att jag skulle uppdatera iPhonen till 3.1. Vilket jag gjorde. Nu skulle jag återigen använda iPhonen som internet-dongle och inget händer. Går då in i Inställningar - Allmänt - Nätverk och ser att valet för Internetdelning är borta.

Detta hände första gången efter 3.0 också, men då hittade jag en bra länk, tysk tror jag, med en drös med operatörsinställningar, bl a Telia. Hittar den inte igen tyvärr.

Jag har flera kollegor som har stött på samma problem.

Behöver hjälp, please....

BTW, om man går in på Telias web hittar man iPhone-support. Där finns en matnyttig sida om hur man installerar och vilka fördelar som finns i iPhone 3.0!

Ring Telia så lär de kunna guida dig till rätt uppgifter.

  • Medlem
  • Kalix
  • 2009-09-18 15:39
Ursprungligen av Don Boo:

Jag har Telia med en orginal-iPhone, som aldrig låsts upp av nån. I onsdags em körde jag med Internetdelning och det gick bra. Sen ville iTunes att jag skulle uppdatera iPhonen till 3.1. Vilket jag gjorde. Nu skulle jag återigen använda iPhonen som internet-dongle och inget händer. Går då in i Inställningar - Allmänt - Nätverk och ser att valet för Internetdelning är borta.

Detta hände första gången efter 3.0 också, men då hittade jag en bra länk, tysk tror jag, med en drös med operatörsinställningar, bl a Telia. Hittar den inte igen tyvärr.

Jag har flera kollegor som har stött på samma problem.

Behöver hjälp, please....

BTW, om man går in på Telias web hittar man iPhone-support. Där finns en matnyttig sida om hur man installerar och vilka fördelar som finns i iPhone 3.0!

Jag har samma problem, men med skillnaden att jag fortfarande har valet för internetdelning,, och att när jag kopplar in telefonen så ser det ut som att allt ska fungera (telefonen säger "Internet Tehtering" och datorn säger att den har anslutit till telefonen) men jag får ingen uppkoppling..

Jag har ringt till Telia,, har berättat vad jag har gjort, och dom kan inte hjälpa mig.. "Det enda vi kan göra är att felanmäla det till utvecklarna så att dom vet om det"..

  • Medlem
  • Kalix
  • 2009-09-18 16:15
Ursprungligen av tamino:

Jag har samma problem, men med skillnaden att jag fortfarande har valet för internetdelning,, och att när jag kopplar in telefonen så ser det ut som att allt ska fungera (telefonen säger "Internet Tehtering" och datorn säger att den har anslutit till telefonen) men jag får ingen uppkoppling..

Jag har ringt till Telia,, har berättat vad jag har gjort, och dom kan inte hjälpa mig.. "Det enda vi kan göra är att felanmäla det till utvecklarna så att dom vet om det"..

Har precis varit i kontakt med Apple Care lösningen var enkel,, ta bort mappen "/Library/Prefrences/SystemConfiguration" så fungerade det klockrent igen.

Samtal 1 med Telia-support: återställ inställningar vid Mobilt datanätverk, sen starta om iPhonen. Funkade inte.

Samtal 2 med Telia-support: Återställ iPhonen till fabriksinställningar via iTunes. Då kommer internetdelning tillbaka, men när jag läser tillbaka min säkerhetskopia via iTunes har internetdelning försvunnit igen Telia support vill att jag ringer imorrn igen (det är söndag idag). Då ska deras backoffice kunna hjälpa mig. Återkommer.

Jag misstänker att det ligger någon inställning i min profil, men har ingen aning om hur man hittar dessa. Nån som vet?

Vid uppdateringen till 3.0 när den kom, kom internetdelning igång för att sedan försvinna snabbt. Då hittade jag en snabb lösning via tysk site (tror jag) och min internetdelning var tillbaka. Det kan vara detta som nu spökar när Apple i 3.1 stoppat fulhack för tethering hos operatörer som inte stödjer det.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-20 18:55
Ursprungligen av Don Boo:

Samtal 1 med Telia-support: återställ inställningar vid Mobilt datanätverk, sen starta om iPhonen. Funkade inte.

Samtal 2 med Telia-support: Återställ iPhonen till fabriksinställningar via iTunes. Då kommer internetdelning tillbaka, men när jag läser tillbaka min säkerhetskopia via iTunes har internetdelning försvunnit igen Telia support vill att jag ringer imorrn igen (det är söndag idag). Då ska deras backoffice kunna hjälpa mig. Återkommer.

Jag misstänker att det ligger någon inställning i min profil, men har ingen aning om hur man hittar dessa. Nån som vet?

Vid uppdateringen till 3.0 när den kom, kom internetdelning igång för att sedan försvinna snabbt. Då hittade jag en snabb lösning via tysk site (tror jag) och min internetdelning var tillbaka. Det kan vara detta som nu spökar när Apple i 3.1 stoppat fulhack för tethering hos operatörer som inte stödjer det.

Återställ som ny telefon.

Ursprungligen av zappee:

Återställ som ny telefon.

Samtal 3 med Telia support: radera .ipsw-filen i bibliotek/iTunes/iPhone Software Updates/ Återställ sedan iPhonen och läs tillbaka säkerhetskopia.

Samma resultat, dvs efter återställning funkar internetdelning. När jag sedan läser tillbaka säkerhetskopian faller det bort igen.

So finally, jag ger upp och återställer som ny telefon i iTunes och gör om all synk i i Tunes.... men nu funkar internetdelning igen + att jag slängde en drös med apps som jag ändå inte använder.

Tack alla för goda tips. Tur för operatörerna och Apple att det finns expertis på nätet, när dom bevisligen inte själva kan leverera produkter som fungerar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-22 22:00
Ursprungligen av Don Boo:

Samtal 3 med Telia support: radera .ipsw-filen i bibliotek/iTunes/iPhone Software Updates/ Återställ sedan iPhonen och läs tillbaka säkerhetskopia.

Samma resultat, dvs efter återställning funkar internetdelning. När jag sedan läser tillbaka säkerhetskopian faller det bort igen.

So finally, jag ger upp och återställer som ny telefon i iTunes och gör om all synk i i Tunes.... men nu funkar internetdelning igen + att jag slängde en drös med apps som jag ändå inte använder.

Tack alla för goda tips. Tur för operatörerna och Apple att det finns expertis på nätet, när dom bevisligen inte själva kan leverera produkter som fungerar

Tyvärr är supporten hos operatörerna oftast värdelös :/

Ursprungligen av Don Boo:

Samtal 3 med Telia support: radera .ipsw-filen i bibliotek/iTunes/iPhone Software Updates/ Återställ sedan iPhonen och läs tillbaka säkerhetskopia.

Samma resultat, dvs efter återställning funkar internetdelning. När jag sedan läser tillbaka säkerhetskopian faller det bort igen.

So finally, jag ger upp och återställer som ny telefon i iTunes och gör om all synk i i Tunes.... men nu funkar internetdelning igen + att jag slängde en drös med apps som jag ändå inte använder.

Tack alla för goda tips. Tur för operatörerna och Apple att det finns expertis på nätet, när dom bevisligen inte själva kan leverera produkter som fungerar

Hur gör du för att återställa som ny telefon i iTunes? När jag trycker på återställ får jag upp 3.1 uppdareingsrutan...?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-23 13:04
Ursprungligen av undegaard:

Hur gör du för att återställa som ny telefon i iTunes? När jag trycker på återställ får jag upp 3.1 uppdareingsrutan...?

Ladda ner .ipsw-filen manuellt (t ex från iclarified) och håll nere kringla (på Mac) eller ALT (på PC), tror jag det är, när du klickar på Återställ. Finns beskrivet i annan tråd här.

Ursprungligen av kenjon:

Ladda ner .ipsw-filen manuellt (t ex från iclarified) och håll nere kringla (på Mac) eller ALT (på PC), tror jag det är, när du klickar på Återställ. Finns beskrivet i annan tråd här.

Ja, det har man ju testat några gånger, men apple är ju för dryga. Står att jag inte får nedgradera till den mjukvaran. Har du 3GS eller 3G?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-24 08:58
Ursprungligen av undegaard:

Ja, det har man ju testat några gånger, men apple är ju för dryga. Står att jag inte får nedgradera till den mjukvaran. Har du 3GS eller 3G?

Då har du en 3Gs med 3.1-mjukvaran? Enda gången det meddelandet ska komma.
Sök med Google, du kan nedgradera mjukvaran (förutom baseband), men jag har inte testat.

IPCC och ipsw och plist

Hur kommunicerar iPhonen med Macen?

Har varje iPhonetelefon en egen ipcc-fil?

När man uppdaterar ipsw finns det då någon .plist eller dyl som man måste kasta???

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-27 23:32
Ursprungligen av Peter de Voto:

Hur kommunicerar iPhonen med Macen?

Har varje iPhonetelefon en egen ipcc-fil?

När man uppdaterar ipsw finns det då någon .plist eller dyl som man måste kasta???

Via en sladd?

Ja

Uppdaterar?

Ursprungligen av zappee:

Via en sladd?

Ja

Uppdaterar?

Jag använder usbsladd men min egentliga fråga är hur iPhone och Macen kommunicerar mjukvarumässigt?
För jag har 2 Iphones på företaget (telia) och 2 datorer (MBP 2D) och den ena iPhonen ger internetdelning åt BÅDA datorerna medan den andra iPhonen ger internetdelning åt EN men inte åt den andra... VARFÖR BARA ÅT DEN ENA???
Kan det då vara något fel med ipcc eller ska det finnas 2 ipcc-filer - en för varje iPhone???

För att överhuvudtaget att få tillbaka tethering efter 3.1 uppdateringen så var jag tvungen att ladda ned ipsw uppdatering via iClarified och återställa iPhone. Har aldrig begripit .plist baraatt de kan ställa till probelm om de inte är "färska"...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-29 10:31
Ursprungligen av Peter de Voto:

Jag använder usbsladd men min egentliga fråga är hur iPhone och Macen kommunicerar mjukvarumässigt?
För jag har 2 Iphones på företaget (telia) och 2 datorer (MBP 2D) och den ena iPhonen ger internetdelning åt BÅDA datorerna medan den andra iPhonen ger internetdelning åt EN men inte åt den andra... VARFÖR BARA ÅT DEN ENA???
Kan det då vara något fel med ipcc eller ska det finnas 2 ipcc-filer - en för varje iPhone???

För att överhuvudtaget att få tillbaka tethering efter 3.1 uppdateringen så var jag tvungen att ladda ned ipsw uppdatering via iClarified och återställa iPhone. Har aldrig begripit .plist baraatt de kan ställa till probelm om de inte är "färska"...

Hur lyckas du koppla USB-sladden i båda datorerna samtidigt?

Ursprungligen av zappee:

Hur lyckas du koppla USB-sladden i båda datorerna samtidigt?

Var nämndes "samtidigt"?

En uppkoppling räcker

Förstås inte samtidigt!

Vad jag vill är att få bägge iphonerna att fungera med bägge datorerna - en åt gången räcker.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-29 23:50
Ursprungligen av theplague:

Var nämndes "samtidigt"?

Antog det eftersom det stod att den gav internet åt båda datorerna...

stödjer Telenor iPhone tethering?

Halebob gör det inte.
Telia gör det.
Tele2 gör det?

Japp, telenor stödjer thetering.
Det enda som jag inte fått att fungera är att jag inte kan se på svtplay. Någon annan som har haft samma problem?

Ursprungligen av perwallner:

Jag uppdaterade just min iPhone 3G (Telia) till 3.1 och noterar att tethering inte längre funkar...
Möjligheten att i Inställningar->Allmänt->Nätverk dra igång delning verkar vara borta.

Någon??

BR / Per

Hej, nu har jag äntligen löst mitt ursprungliga problem.
Jag browsade runt i iPhone Configuration Tool och hittade 'se.telia.profile' (undrar hur den kom dit... O:-) ) som jag raskt raderade. Och si: internetdelning återvände som genom ett trollslag

Allt funkar och jag är såååååå lyyyyycklig!

Case closed.

Ursprungligen av perwallner:

Hej, nu har jag äntligen löst mitt ursprungliga problem.
Jag browsade runt i iPhone Configuration Tool och hittade 'se.telia.profile' (undrar hur den kom dit... O:-) ) som jag raskt raderade. Och si: internetdelning återvände som genom ett trollslag

Allt funkar och jag är såååååå lyyyyycklig!

Case closed.

Aha, där ser man. Tack för återrapporteringen, nu tror jag vi lärde oss något. Ska genast flukta på verktyget i fråga och se vad man kan lära sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 12:35

någon som har löst fabriksupplåst + Tele2?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-10-08 21:25

@xtrem, kommer aldrig att lösas av oss privatpersoner utan måste lösas hos Tele2. Du kan ringa dem och klaga, desto fler som gör det desto mer allvar kommer de ta på situationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 18:01

det funkade ju perfekt under 3.0. ändrade Apple så att bara officiella operatörer kan aktivera tethering?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-09 20:07
Ursprungligen av xtrem:

det funkade ju perfekt under 3.0. ändrade Apple så att bara officiella operatörer kan aktivera tethering?

Nja, de ändrade väl så att man inte kan lägga in vilken ipcc som helst utan den ska vara signad.

Yes.

Finns ett sätt att få tillbaka tethering dock, inget bra sätt men ändå.

Återställ telefonen med en 3.0-kopia så får man tethering tillbaka. Den finns kvar så länge tills iTunes "snackar" med apples server, sen försvinner den igen.

Det gäller alltså att inte tillåta iTunes att prata med Apple, så funkar tethering. Såg att itunes pratade med albert.apple.com t.ex så jag lade in en ny apple.com-zon i named som jag kör lokalt. Hostfilen borde funka med. Såklart kommer inte uppdateringar och dylikt fungera eftersom iTunes inte hittar Apple-servrarna. Manuell uppdatering funkar.

Jag har testat med Tele2.

Framsteg.

Ett sätt till; om man tar ett Teliaabonnemang och stoppar in i mobilen (jag har Tele2) så kom internetdelning tillbaka.

Teoretiskt borde den försvinna när jag försöker använda den dock (när iTunes går ut och kollar) så först måste jag blocka iTunes.

Mer kommer. : )

Tethering-lösning för jailbreakade telefoner

Dev-team har nu löst problemet med tethering och iPhone 3.1.2:

Answers to random questions [iPhone Dev Team]

Jag följde denna guide:
Enable Tethering on iPhone 3G 3GS 3.1.2 Firmware | Redmond Pie
och fick sedan installera en ny mobileconfig

Fungerar utmärkt på 3G med Tele2 som operatör

Bevaka tråden