Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dammsög under tangentbordet. Vilken skillnad.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag för snart 3 år sedan köpte min macbook brukade jag skryta om hur tyst den var. Det var inte mycket som kunde dra igång fläkten.
smcfancontroll var alltid ett nöje att beskåda. Sällan låg varven över 3000rpm.
De senaste 1.5 åren har jag dragits med en dator som går upp på högvarv så fort man kollar youtube. topphastighet på fläktarna var en del av vardagen.
Till slut fick jag nog. Jag monterade bort tangentbordet och dammsög hela moderkortet och in i fläkten. Det var bra dammigt under hooden.
Nu efter allt skruvande så är datorn lika tyst och sval som en gång i tiden.
Ville bara dela med mig av denna lilla upplevelse.
Varmt rekommenderat! (eller kallt rekommenderat kanske)

Senast redigerat 2009-09-21 22:11

Ska testas!

Dammsuga moderkortet?! :/ Tur att din burk fortfarande fungerar, du. Det är alltid bättre att använda tryckluft, risken är mycket stor att man slår ut datorns komponenter med statisk elektricitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-21 22:48
Ursprungligen av Snabeldrake:

Dammsuga moderkortet?! :/ Tur att din burk fortfarande fungerar, du. Det är alltid bättre att använda tryckluft, risken är mycket stor att man slår ut datorns komponenter med statisk elektricitet.

Även tryckluft skapar visst statisk elektricitet. I fotografisammanhang varnas det för att använda tryckluft av det skälet. Vad använder verktstäderna?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-09-21 23:14
Ursprungligen av bengtb:

Även tryckluft skapar visst statisk elektricitet. I fotografisammanhang varnas det för att använda tryckluft av det skälet. Vad använder verktstäderna?

Inte av den anledningen, det är väl för att i tryckluft på tub så är det en vätska som kan komma ut, detta kan förstöra en kamerasensor, inte statiska. Tom vissa av verktygen ANVÄNDER statisk elektricitet för att dra åt sig damm.

Then I guess I was lucky. Inga problem.

Dammfritt är att rekommendera, men dammsugning är lite vanskligt då statisk elektricitet kan ödelägga datorn Det kan gå vägen, men som sagt inte helt riskfritt. Ja, här ryckte visst dammsugarvarningskåren ut från flera håll

Dammsugare är standardutrustning i ett datacenter. Se till att munstycket är jordat och undvik att peta direkt i elektroniken bara.

Statisk elektricitet är inte nödvändigtvis ett problem med dammsugare.
När jag köpte min Vorwerk så var en av säljpunkterna att borsten var
antistatisk och man kunde dammsuga elektronik med den.

LCR

Ok. Det vore schysst med ett sådant munstycke till vanliga Electroluxapparater. Annars är det väl det här som är the shit, typ..

1
Bevaka tråden