Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur enkalst fixa överexponerat ansikte?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min bild av trubaduren Calle Carlsson blev överexponerad i ansiktet. Hur kan jag enklast fixa till det i efterhand i Photoshop? Bilden på Calle

fotat i jpg eller raw format

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-22 19:16

Använder du Photoshop finns verktyget skuggor/högdagrar (Shadows/Highlights) under bildmenyn (image).

Här finns en bra videoguide hur du använder det:
Photoshop guider på video. Podcast / Webb-TV från Moderskeppet

Textguide:
Skuggor och högdager med Photoshop: Moderskeppet

Guiderna fokuserar mest på skuggupplättning (om jag minns rätt - sitter på tåget nu så jag orkar inte vänta på att filmen laddas), men principen för högdagrar är densamma.

Funkar bättre om du fotat med raw, men funkar även på jpg.

  • Medlem
  • 2009-09-22 19:40

I Photoshop CS 4 har verktyget Efterbelys förbättras avsevärt. Fungerade bra när jag testade på din bild.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-22 20:18

Tog mig friheten att använda din bild, enklast är att använda lassoverktyget och markera trubadurens huvud=lägga en slinga runt huvudet och sedan välja ludd /feather( Eng,fotoshop) och beroende på bildens storlek välja ett antal pixlar som luddar till övergången från det markerade området och bakgrunden.Du kan sedan använda exempelvis kurvverktyget som visas på bilden och du påverkar därmed bara det markerade området=ansiktet

Du kan bara påverka de områdena i ansiktet som innehåller information dvs de områden som inte är klippta.

Senast redigerat 2009-09-22 20:29
1
Bevaka tråden