Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panasonic DMC-GF1 officiell

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-22 14:30

Jag tror vi talar om olika saker, om du tycker att dina rawfiler från den nya kameran inte stämmer med ditt seende så betyder det att de metadata som följer med samt ditt programs tolkning av dessa värden får justeras, jag kan justera upp en bild från en G9 genom annan lagd kontrastkurva,justering av enskilda färger/nyanser etc samt skärpning att likna en 5dmk2 fil utan problem och dessa är svåra att skiljas åt upp till en viss bildstorlek när båda har lagts i 8 bitars färgdjup för utskrift. Så bra är exv G9 rawfiler på basiso upp till en viss storlek. Och ja-jag har visat på fotosidan samma motiv taget med 5d och G9 .

Alltså: du kan säkerligen med lite kunskap även korrigera den nya kamerans rawfiler så att ävan dessa ser bra ut .

Senast redigerat 2009-09-22 14:44
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-22 14:47

Man skall veta att varje rawprogram har sina egenheter, inget av dom estimerar exv en blå nyans i en bild exakt lika.
Ser fram emot dina rawfiler, från vilken kamera är dessa, dvs den som du nu inte är nöjd med?

Appropå tekniknörderi, off-topicismer och diverse annat...

...så är det första testet av Panasonic GF-1 väldigt positivt. De har även testat 20/1.7 gluggen och är mycket positiva till den också.

Bevaka tråden