Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail nu med push för Windows Mobile och iPhone/iTouch

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Patrik:
Överallt egentligen.

På iPhone är det 30 dagar (inte helt säker dock), på webbmailen är det 30 dagar.

Ursprungligen av Patrik D:

På iPhone är det 30 dagar (inte helt säker dock), på webbmailen är det 30 dagar.

På min Webmail under "Sent" foldern har jag mail tillbaka till december förra året(vilket var när jag skapade kontot om jag minns rätt), så stämmer verkligen det där?

På min Webmail under "Sent" foldern har jag mail tillbaka till december förra året(vilket var när jag skapade kontot om jag minns rätt), så stämmer verkligen det där?

Kanske är någon inställning, mina är iallafall 30 dagar.

GMail behåller alla mail under Sent "for ever and ever" (11000 skcikade så här långt).

Deleted tas bort någon gång då och då på webbmail. På iPhone så gäller 30 dagar om du använder IMAP

If you're using an iPhone with software update 1.1.3 or later and you automatically configured IMAP by tapping the large Gmail icon in Mail, messages trashed from your iPhone will be moved to the [Gmail]/Trash folder rather than the [Gmail]/All Mail folder, where these messages are set to be permanently deleted after 30 days.

Redigerat igen: Tydligen så gäller 30 dagar för deleted item på webbmailen också enligt

No, really. I don't even like having that message in my Trash. Please take it away.

Once a message is in Trash, Gmail will delete it in 30 days, but you're more than welcome to delete it permanently yourself.

Senast redigerat 2009-09-24 16:04
Ursprungligen av BlackSmp:

If you're using an iPhone with software update 1.1.3 or later and you automatically configured IMAP by tapping the large Gmail icon in Mail, messages trashed from your iPhone will be moved to the [Gmail]/Trash folder rather than the [Gmail]/All Mail fold

No, really. I don't even like having that message in my Trash. Please take it away.

Once a message is in Trash, Gmail will delete it in 30 days, but you're more than welcome to delete it permanently yourself.

Vart hittar du det där?

Ursäkta min urbota korkade fråga, men.. om jag sätter upp ett Exchangekonto som de vill att jag gör - vad händer då med mina mail i Mail.app? Kan jag köra Mail.app vid sidan om? Har ju IMAP aktiverat så nog borde väl detta gå?

Har jag missförstått något?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ursäkta min urbota korkade fråga, men.. om jag sätter upp ett Exchangekonto som de vill att jag gör - vad händer då med mina mail i Mail.app? Kan jag köra Mail.app vid sidan om? Har ju IMAP aktiverat så nog borde väl detta gå?

Har jag missförstått något?

Är inte riktigt säker på hur du menar, men försöker ändå svara...
Köra mail.app vid sidan om: Que? Du menar väl med mail.app själva mail applikationen i din iPhone? För i så fall kommer du ju att komma åt ditt exchangekonto från den appen.

När du aktiverar ett exchangekonto på din iPhone så kommer den helt enkelt upp i appen som ett mailkonto. Har du redan ett IMAP-konto där kan du välja vilket av dina konton du vill gå in på. Så den mail du har i ditt imap-konto händer det inget med för att du aktiverar exchange.
Om det imap-konto du har aktiverat där dock går till samma mail som exchangekontot du aktiverar så blir det ju lite kaka på kaka. Du kommer först att få mailen pushad till ditt exchangekonto och sedan kommer telefonen ladda ned det till imap med (beroende på vilken intervall du satt).

Så mitt råd är att köra exchange och sedan när du är säker på att allt fungerar är det bara radera det gamla imap-kontot.

Hoppas det var till någon hjälp...

En sak som jag tycker är lite trist, är att man inte kan få upp nya kalender events som i mail. Säg att någon vill dela en kalender mer mig så vet jag ju inte det rakt av utan måste gå in och kolla det hela tiden. Eller det kanske finns något sätt?

Ursprungligen av Helmot:

En sak som jag tycker är lite trist, är att man inte kan få upp nya kalender events som i mail. Säg att någon vill dela en kalender mer mig så vet jag ju inte det rakt av utan måste gå in och kolla det hela tiden. Eller det kanske finns något sätt?

Jag förstår inte vad du menar men du kan få över dina aktiviteter från GoogleCal via push till iPhonen genom ActiveSync. Det fungerar hur bra som helst.

Jag tror att det fungerar för delade kalendrar också.

Jag förstår inte vad du menar men du kan få över dina aktiviteter från GoogleCal via push till iPhonen genom ActiveSync. Det fungerar hur bra som helst.

Jag tror att det fungerar för delade kalendrar också.

ja det funkar super bra. Men det jag menade är att någon, t. ex, bjuder in dig till ett möte. Problemet blir ju här att du inte riktigt vet om det, förutsatt att inte personen ifråga har lagt in ett alarm. Men det jag menade med mail är ju att när man får ett nytt mail så får man dels en signal om att man fått ett nytt mail och dels så visas det hur många nya, olästa mail, man har i inkorgen. Det jag då menade var att det skulle vara bra, när någon bjuder in dig till ett möte, att det nya mötet kommer upp som en ikon i kalender app i iPhonen precis som i mail app:et. För då vet man ju att man fått en inbjudan.

Ursprungligen av Helmot:

ja det funkar super bra. Men det jag menade är att någon, t. ex, bjuder in dig till ett möte. Problemet blir ju här att du inte riktigt vet om det, förutsatt att inte personen ifråga har lagt in ett alarm. Men det jag menade med mail är ju att när man får ett nytt mail så får man dels en signal om att man fått ett nytt mail och dels så visas det hur många nya, olästa mail, man har i inkorgen. Det jag då menade var att det skulle vara bra, när någon bjuder in dig till ett möte, att det nya mötet kommer upp som en ikon i kalender app i iPhonen precis som i mail app:et. För då vet man ju att man fått en inbjudan.

Men det där stämmer inte. Om en person bjuder in dig till ett möte så kommer det ett mail till dig. Genom att acceptera inbjudan så läggs mötet in i din kalender.

Man bjuder inte in till möten genom att lägga till en händelse i en kalender, man bjuder in genom att ange att man bjuder in en given person och då går det iväg ett mail till den personen.

Dvs: en inbjudan skickas till en person (mailadress), inte till en kalender. Detta är ganska naturligt eftersom du inte kan utgå från vilken typ av kalender som personen som du bjuder in har/använder.

Beroende på kalendrar så finns det metoder för att få notifieringar om någon gör ändringar i kalendern. Till googles kalendrar kan man får RSS-feeds och då får du notifieringar om något läggs till i kalendern i fråga.

Ursprungligen av Archangel:

Är inte riktigt säker på hur du menar, men försöker ändå svara...
Köra mail.app vid sidan om: Que? Du menar väl med mail.app själva mail applikationen i din iPhone? För i så fall kommer du ju att komma åt ditt exchangekonto från den appen.

När du aktiverar ett exchangekonto på din iPhone så kommer den helt enkelt upp i appen som ett mailkonto. Har du redan ett IMAP-konto där kan du välja vilket av dina konton du vill gå in på. Så den mail du har i ditt imap-konto händer det inget med för att du aktiverar exchange.
Om det imap-konto du har aktiverat där dock går till samma mail som exchangekontot du aktiverar så blir det ju lite kaka på kaka. Du kommer först att få mailen pushad till ditt exchangekonto och sedan kommer telefonen ladda ned det till imap med (beroende på vilken intervall du satt).

Så mitt råd är att köra exchange och sedan när du är säker på att allt fungerar är det bara radera det gamla imap-kontot.

Hoppas det var till någon hjälp...

Tack för ett utmärkt och mycket uttömmande svar, Archangel!

Vart hittar du det där?

Nu har jag inte kvar sidorna men jag googlade och tittade in på hjälpsidorna för GMail

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-09-24 13:42

Jag stör mig väl inte direkt på att exchange är från MS, tycker det är mycket bra att Apple har stöd för det. Sen att man personligen är lite MS fientlig är en annan sak

Ok, tack för era svar.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2009-09-24 16:42

Funkar kanonbra. Fem av fem toast!

Det här är iofs något helt annat, dock ändå om sync, men i Snow Leopard funkar Activesync med iCal och adressboken så att man får någon slags push funktion där oxå?

Ursprungligen av Helmot:

Det här är iofs något helt annat, dock ändå om sync, men i Snow Leopard funkar Activesync med iCal och adressboken så att man får någon slags push funktion där oxå?

Nej, så vitt jag vet är det bara CalDAV som gäller där.

En fråga som jag just kom på: Utgående server?

Om man ställer in ett exchange konto får man väl inte sätta in någon utgående server (inte som jag kommer ihåg att jag fick göra för gmail i alla fall). Så hur väljer man hur man vill skicka utgående mail?

(kanske jag som är korkad och bara inte fattar...)

Ursprungligen av Archangel:

En fråga som jag just kom på: Utgående server?

Om man ställer in ett exchange konto får man väl inte sätta in någon utgående server (inte som jag kommer ihåg att jag fick göra för gmail i alla fall). Så hur väljer man hur man vill skicka utgående mail?

(kanske jag som är korkad och bara inte fattar...)

Du väljer ju ActiveSync-server. Det är den som även din utgående post går genom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 03:27

Jag fåf inte kalender synken att funka, googles sida hävdar min enhet.Enheten stöds inte stöds.

.
Enheten har inte stöd för Google Sync.
Besök Google Mobile om du vill veta vilka andra Google-produkter som enheten har stöd för.

Ändra språk
©2009.-.Startsida.-.Användarvillkor.-.Sekretesspolicy

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag fåf inte kalender synken att funka, googles sida hävdar min enhet.Enheten stöds inte stöds.

.
Enheten har inte stöd för Google Sync.
Besök Google Mobile om du vill veta vilka andra Google-produkter som enheten har stöd för.

Ändra språk
©2009.-.Startsida.-.Användarvillkor.-.Sekretesspolicy

Ändra språk till engelska och försök igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 20:16

Ändra språk till engelska och försök igen.

Detta fick det hela att fungera.

Till andra med samma problem ska man ändra språk på Google-siten och inte på telefonen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 10:58

Då har jag fått ner alla mina kalendrar men färgkodningen är fel. Hur löser man det?

Har en kalender som heter "Bokningar" som ska vara RÖD och en som heter "prel-bokningar" som ska vara BLÅ. På iPhonen är detta omvänt. En som heter "Övrigt" ska vara ORANGE men än GRÖN…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 11:08

Har läst lite på Google's sidor om ovan och kort och gått så går det inte att lösa.

Crap.

Senast redigerat 2009-09-28 15:37
Bevaka tråden