Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig välja kringutrustning (EOS 400D)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är så att jag har cirka 5k i presentkort på JapanPhoto och jag ska flytta till London på obestämd tid om en månad så jag vill helst införskaffa mig lite ny utrustning nu. Tyvärr kan jag inte lägga till några pengar då jag är ganska fattig nu iom flytten.

Vad jag redan har: Canon EOS 400D, 18-55, 50/1.8, gorillapod DSLR.

Har länge suktat efter en 70-200, antingen Sigmas 2.8 eller Canons L 4, men kommer nog köpa en sån via Ebay då det är mycket billigare. Även en Tokina 11-16 kommer införskaffas när jag väl har råd (om några år förmodligen xP ).

Vad jag då vill ha; jag är osäker. Har så många alternativ att välja på så hälften vore för mycket. Kan nämna några saker och lite tankar jag har om de.

-Batterigrepp: Skulle vara väldigt trevligt men frågan är hur länge jag kommer fortsätta ha just 400D i min ägo. Har haft den i snart två år och känner att jag vill uppgradera ganska snart.
-Blixt: Antingen 430EX eller någon billigare tredjepartsvariant. Lånade en kompis 430EX en gång, men det gav inte så mycket. Tror dock att om jag skulle ha en egen en längre tid skulle jag nog lära mig använda den bättre.
-Teleconverter 2.0x: Främst till teleobjektivet då, men vill gärna ha ett som passar till 50mm-objektivet också.
-Stativhuvud: En manfrotto kulled, till Gorillapoden. Använder inte stativet så himla mycket just nu då det är jobbigt att justera exakt hur kameran pekar.
-Fjärrkontroll: Så man slipper skak eller att vänta 10 sek på självutlösaren.
-Billiga objektiv: Typ 55-250 IS eller 18-200 IS (sigmas version då) för att få ökad brännvidd och IS tills dess att jag har råd med bättre presterande objektiv.
-Lensbaby: Man får sjukt snygga effekter, men frågan är om det är värt så pass mycket pengar?

Kom gärna med kommentarer och/eller förslag på annat jag kan skaffa. Det måste finnas på JapanPhoto.
Framkallning av bilder och digitalkameror och tillbehör - Japan Photo Sverige

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-25 08:04

Jag brukar säga att 400D, 18-55 och 55-250 är en skitbra kombo som stämmer väl överens i prestanda. Har inte riktigt några bra råd att komma med, om du inte vill sälja presentkortet förstås, eller använda det som delbetalning för tex en 500D.

Men jag tänkte på det du skrev om extenders. Har för mig att åtminstone Canons endast passar till teleobjektiv (dvs inte ditt 50mm), och att 70-200 f/4 + 2x extender inte blir bra alls av flera orsaker, men till att börja med får du ju väldigt dåligt ljusinsläpp, såpass att kameran kan ha svårt (eller omöjligt) för att fokusera automatiskt. Bara en spontan tanke.

Men att använda presentkortet som delbetalning för en 500D är nog min enda idé hittills..

Har ingen lust att sälja presentkorten. Nästa kamerahus blir antingen en begagnad 5D Mark II eller 7D, så 500D är inget alternativ. Dessutom är väl den enda väsentliga skillnaden mellan den och 400D att man kan filma? Största anledningen till att jag vill uppgradera huset är för dubbla rattar.

I övrigt verkar du tycka 55-250?
Skulle jag köpa en TC väljer jag beroende på vilken telezoom jag väljer. Ska in till butik och prova nästa vecka. Bestämmer jag mig för Sigma F2.8 blir det en 2.0x TC, blir det Canon F4 blir det istället 1.4x TC.

• Oregistrerad
  • 2009-09-28 18:17

Blixt eller ljusstark glugg

Hej,

Kul att du funderar på en extern blixt! Jag har länge själv suktat efter en sådan och hade utan att tveka lagt mina pengar på en sådan samt något sorts system för att kunna placera blixten vid sidan av kameran så att jag kan slippa få ljuset "rakt på".

Alternativt hade jag köpt en Sigma 30mm f 1.4. Har haft en sådan ett tag men lämnade tillbaks den då det visade sig att min kamera (Eos 400D) behövde enjustering av autofokusen. Jag är dock övertygad att kombinationen extern blixt och den gluggen ger mycket trevliga innomhusbilder, särskilt i vinter.

Hej, blixt får det nog bli senare. Har nämligen bestämt mig för att köpa ett vidvinkelobjektiv, blir ingen Tokina 11-16/2.8. Väljer mellan två alternativ:

Sigma 10-20/4.0-5.6 för 5285:-
Tamron 10-24/3.5-4.5 för 4690:-

Kommer gå till Japanphoto imorron och prova objektiven, men om någon har några åsikter så var inte blyga!

Det blev en Tamron 10-24, är väldigt nöjd hittils

1
Bevaka tråden