- pick-me-up
- Medlem ●
- Sundsvall
Det finns inte!
Jag har haft min macbook i snart 2 år och jag älskar verkligen den.
Men, jag tycker skärmen är lite liten och har kommit på att jag verkligen vill ha en 15" laptop istället. Problemet är bara att jag tycker 18000kr är väldigt mycket pengar för mig som bara surfar, lyssnar på musik och skriver skolarbeten. Det skulle vara väldigt onödigt.
Där har apple INGENTING att erbjuda. Jag har samtidigt väldigt svårt för att gå tillbaka till pc.
Jag ska ha kvar min dator ett år till säkert men nästa år kan det nog vara dags att byta. Mest logiska för mig är att köpa den billigaste MBP 13" för den räcker gott och väl för mig. Men jag vill gärna ha en 15". Det borde funnits en 15" för 13-14000, instegsmodellen borde inte kosta mer än så tycker jag.
Det här är en anledning till att jag kan komma att byta tillbaka till pc fast egentligen inte vill.
Men det finns ju inget som hindrar dig från att köpa en begagnad.
Men det finns ju inget som hindrar dig från att köpa en begagnad.
Precis. En några år gammal MBP kan man ju köpa för just 12-15000 kr och då har den samma specifikationer som en teoretisk MacBook 15" skulle ha haft. Gäller även PC-sidan. En skräpig PC för 4000-10000 kr är knappast bättre än en begagnad Mac för samma pris.
Själv skulle jag antagligen aldrig någonsin byta bort Macen. Jag är sedan tre års ålder uppfostrad till Mac-taliban. Jag använder inte Mac på jobbet och på fritiden - mitt jobb och min fritid är Mac.
Det vore som att en fisk skulle "switcha" till luft som syrekälla. Fisken extraherar inte bara syre lite sporadiskt ur vattnet - hela dess existens förutsätter vatten.
/.../
Det vore som att en fisk skulle "switcha" till luft som syrekälla. Fisken extraherar inte bara syre lite sporadiskt ur vattnet - hela dess existens förutsätter vatten.
Hahaha, snygg jämförelse!
I dagsläget skulle inget få mig att byta, om mitt jobb skulle innebära att jobba med win skulle jag byta jobb! Tror inte det kommer något heller som skulle kunna överglänsa Apple och Mac inom en överskådlig framtid heller.
Som gammal "pilla-på-os" veteran med C64,Amiga,Atari,WinNT4, Windows95/98/me, OS2, BeOS, Morpos, Windows 2000, XP, Vista, Win7, [sätt-in-valfri]-Linux så har jag lärt mig att det inte spelar så stor roll vad man använder, det mesta fungerar ändå
Just nu använder jag det som passar min stil bäst, dvs osx.
Dock skulle jag kunna tänka mig att byta till ett "webb-os", dom som finns nu ser grymt lovande ut, att ha alla mina applikationer i molnet, med alla mina inställningar, viktiga filer, dokument, oavsett var jag är, vilken dator jag sitter på - det är framtiden
Inbillar mig att jag jobbar mycket effektivare på i Mac OS. Men om man räknar in tiden man hänger här vete sjutton om man inte skulle få mer gjort med Windows.
Men skämt åsido skulle det väldigt mycket till för att helt byta till annan plattform. Och det beror inte på att jag hyser några, enligt mig själv, överdrivet varma känslor för Apple-prylar, utan för att det är det enda operativ jag behärskar. Envist framhärdar jag som i stort sett enda Mac-användare bland 140 anställda. Windows irriterar mig bara, men jag antar i min ödmjukhet att detta beror på min okunskap mer än på Windows skrämmande usla gränssnitt och funktionalitet.
Zune HD, Windows 7, Linux, Andriod osv osv skulle eller kommer INTE på något sätt få mig att byta eller köpa en annan produkt.
MEN
Denna får mig att bli intresserad.
Microsoft's Prototype Multi-Touch Tablet/Booklet - Mac Rumors
Skulle MS lyckas att genomföra detta - ja då skulle jag kunna tänka mig en sådan.
Jag hoppas däremot att Apple hinner före.
Kanske bitvis är O.T. men börjar den stora jätten att vakna - och det med besked.
Apple börjar få dominans på vissa områden - men saker kan lätt vända. Mirakel kan ske och plötsligt gör MS något fantastiskt.
Ser man tex på Zune desktop mjukvaran så är det på många sätt en trevigare upplevelse än iTunes.
Jag är inte övertygad än på långa vägar men Apple bör se upp. Saker kan snabbt vända.
Det kan väl alltid dyka upp någon ny välsmakande frukt som kokar ihop computers’n’stuff.
Vad det än skulle vara så är det inget jag kan föreställa mig just nu. Vilket inte betyder att jag för alltid kommer att hålla mig till Mac-världen, bara att det behövs mer än "det som finns nu fast 20% bättre" eller någon meningslös hype-skapande finess för att få mig intresserad. Och det känns knappast som att Microsoft kommer att lyckas med det, de har väl snarare visat att de saknar egna idéer som går bortom poänglös experimentell gränssnittsonani. Men det vore kul om någon uppstickare kunde dyka upp med något verkligt nytt och ruska om lite...
Jag jobbar fortfarande på att rensa ut allt PC och Windows ur hushållet, men jag har då och då varit rejält frestad att skaffa en PC med tanke på att man faktiskt kan få precis vad man vill - hårdvarumässigt. Det är just det som är hotet mot Mac - skräddarsy efter dina behov.
Men att helt lämna Apple? Otänkbart. Däremot är blandad miljö den ständiga frestelsen.
Ett system som sammantaget är bättre än Apples och/eller passar just mig bättre. Det är allt som krävs.
Min ibook 12" är för stor. Jag vill ha en liten ultraportabel dator liknande eee-pc 7" eller Sonys minsta. Varför kommer ingen liten Mac? Måste jag köpa en Windowsmaskin?
En sådan liten dator är perfekt på resor för att surfa, tömma kameran och göra enklare bildbehandling.
Min ibook 12" är för stor. Jag vill ha en liten ultraportabel dator liknande eee-pc 7" eller Sonys minsta. Varför kommer ingen liten Mac? Måste jag köpa en Windowsmaskin?
Nej, du kan köpa en linuxmaskin.
Jo, men som du säger själv så saknas programutbudet. Visst finns program för de flesta tillämpningar men många känns allt för amatörmässiga tyvärr.
Jag kan erkänna att jag inte har så bra koll på Linuxvärlden längre, så jag kanske har fel.
Jo, men som du säger själv så saknas programutbudet. Visst finns program för de flesta tillämpningar men många känns allt för amatörmässiga tyvärr.
Jag kan erkänna att jag inte har så bra koll på Linuxvärlden längre, så jag kanske har fel.
Jo, det stämmer iofs. Men du *måste* inte köpa en Windows-maskin.
Linuxprogram ser bättre och bättre ut, men en viss amatörmässighet dröjer sig kvar på lite för många ställen fortfarande. Går dock åt rätt håll.
En sådan liten dator är perfekt på resor för att surfa, tömma kameran och göra enklare bildbehandling.
Gäller för mig med. Har varit en Acer Aspire One 531 på gång ett tag, men väntar hela tiden liiiiite till, för kanske kanske kanske kommer antingen 1) en enkel lösning att köra osx på den, eller 2) en 9-10" Apple-maskin (hoppas vid alla applegudar att det inte blir en jättetablet med touchknappar bara - utan en "normal dator" med tangenter etc. Bara jäkligt liten
Gäller för mig med. Har varit en Acer Aspire One 531 på gång ett tag, men väntar hela tiden liiiiite till, för kanske kanske kanske kommer antingen 1) en enkel lösning att köra osx på den, eller 2) en 9-10" Apple-maskin (hoppas vid alla applegudar att det inte blir en jättetablet med touchknappar bara - utan en "normal dator" med tangenter etc. Bara jäkligt liten
Jag hoppas verkligen inte att det bara blir en "normal dator" med tangenter etc som bara råkar vara liten.
Jag har haft mac hela tiden sedan jag köpte min första dator 1992. Varje gång jag råkar hamna framför en windows-maskin blir jag nipprig. Det kan ju bero på att jag aldrig lärt mig hur dom där konstiga maskinerna fungerar, men jag tror att enda anledning till att jag skulle lämna mac-världen är att Apple går i konkurs och att det inte finns mac-datorer att köpa.
Jag har haft mac hela tiden sedan jag köpte min första dator 1992. Varje gång jag råkar hamna framför en windows-maskin blir jag nipprig. Det kan ju bero på att jag aldrig lärt mig hur dom där konstiga maskinerna fungerar, men jag tror att enda anledning till att jag skulle lämna mac-världen är att Apple går i konkurs och att det inte finns mac-datorer att köpa.
Samma här, handsvetten kommer direkt.
Köra Officepaketet är ju en pina utan dess like. Så ologiskt att man blir mörkrädd.
På Mac är det hanterbart (2008 versionen) och faktiskt helt OK.
Köra 2007:an på skolan ger olust...
Jag skulle sluta köra Mac om det var absolut omöjligt, typ att Apple gick i konken imorrn och alla maskiner brann upp med en poff på fredag.
Då skulle man ju bli tvungen köra PC, men jag skulle nog känna mig som om min högra hjärmhalva körts i en mixer...
Vad som fick mig att lämna apple temporärt är alla problem som macen hårdvara dras med t.ex. överhettning, instabilitet, dålig byggkvalité - gäller plast Mabook, priset på maskinerna, moderkort haverier på macbook pro C2D serien, Värme bärbart, dåligt utbud på maskiner i mellansegmentet. Ja listan kan göra lång. Jag anser att apple idag fokuserar tolk för mycket på design än funktionalitet/drivsäkerhet när det kommer till laptops och imac.
Vad som fick mig att lämna apple temporärt är alla problem som macen hårdvara dras med t.ex. överhettning, instabilitet, dålig byggkvalité - gäller plast Mabook, priset på maskinerna, moderkort haverier på macbook pro C2D serien, Värme bärbart, dåligt utbud på maskiner i mellansegmentet. Ja listan kan göra lång. Jag anser att apple idag fokuserar tolk för mycket på design än funktionalitet/drivsäkerhet när det kommer till laptops och imac.
Därför är det alltid en chansning att köpa en nymodell direkt efter release. Det kan dock ta ett tag innan felen visar sig.