Tack för svaren.
Nej, förlåt, jag sökte inte på installationsskivor, tänkte inte på frågan ur den synvinkeln.
Det finns alltså ingen lösning på problemet m a o.
Jag har 3 datorer varav min bärbara är den äldsta. Jag trodde inte att jag var ful när jag ville lägga in ett nyare system på den (jag har ju 2 iMacs med 10.5 redan). Jag har inte velat uppgradera tidigare p g a programstrul, men nu när Creative Suites 2 inte funkar längre så kändes det som fritt fram.
Jag hade inte den blekaste aning om att systemen var specifika för varje dator på de bifogade CD-skivorna. Jag har blivit av med installationsskivorna till iMacarna (-08/09) och efter långt letande så fick jag låna systemskivor för en MacBook.
Visst kan jag gå och köpa retail - men om det inte ens går att uppgradera min burk MBP så vad ska jag med det systemet till?
Snowleopard, visst men det är ju inte problemfritt och frågan är vilken prestanda på burken den kräver.
Det kanske är dags att pensionera burken efter 3 år, men det känns verkligen slösaktigt och helt onödigt. Den har typ kostat 30.000 kr (750-850 kr/mån i 36 mån).
Tack igen, gillar verkligen att ni svarade så snabbt.