Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle få dig att lämna Mac-världen?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hunter78:

Vad som fick mig att lämna apple temporärt är alla problem som macen hårdvara dras med t.ex. överhettning, instabilitet, dålig byggkvalité - gäller plast Mabook, priset på maskinerna, moderkort haverier på macbook pro C2D serien, Värme bärbart, dåligt utbud på maskiner i mellansegmentet. Ja listan kan göra lång. Jag anser att apple idag fokuserar tolk för mycket på design än funktionalitet/drivsäkerhet när det kommer till laptops och imac.

+1
Har exakt samma åsikt, Det har varit alldeles för instabilt på sista tiden.
Är på gång med att uppdatera både stationärt och bärbart men är skeptisk med hänvisning till de problem som finns.
Gäller både iMac och MacBook Pro.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-29 08:46

Håller med draags, om jag bara vill ha en liten dator så funkar Air bra, om jag vill ha det jag vill ha - och det vill jag ju så vill jag ha en tablet - förstått!

Jo jag förstår, Tangen och Draags. Men varför inte både och?
För jag vill ju helst se att jag slipper köra "Hackintosh" bara för att det är netbook jag vill ha. Apple skulle ju lätt knäcka netbook-genren med en 9-10-tummare med det bästa OS:et.
Men visst, vill man ha en tablet så för all del varsågod.

Saker som gör att jag inte vill ha en (om ni vill veta) är att jag tror det blir för meckigt att peka med fingrarna till allt. Känns inte som jag vill skriva med touch. Det blir bara pekfingervalsen, för det där med fingersättning funkar inget vidare på glas. Sen tror jag att det är för stor skrap- och krossrisk med en 9-tums glasplatta.

En annan sak man lägga in här är väl att Tablet har funnits i flera år nu, men ingen vill ha dem. Däremot har Netbooks bara funnits i sisådär 2 år - och "alla" vill ha dem.

Ursprungligen av sjovall:

Jo jag förstår, Tangen och Draags. Men varför inte både och?
För jag vill ju helst se att jag slipper köra "Hackintosh" bara för att det är netbook jag vill ha. Apple skulle ju lätt knäcka netbook-genren med en 9-10-tummare med det bästa OS:et.
Men visst, vill man ha en tablet så för all del varsågod.

Saker som gör att jag inte vill ha en (om ni vill veta) är att jag tror det blir för meckigt att peka med fingrarna till allt. Känns inte som jag vill skriva med touch. Det blir bara pekfingervalsen, för det där med fingersättning funkar inget vidare på glas. Sen tror jag att det är för stor skrap- och krossrisk med en 9-tums glasplatta.

En annan sak man lägga in här är väl att Tablet har funnits i flera år nu, men ingen vill ha dem. Däremot har Netbooks bara funnits i sisådär 2 år - och "alla" vill ha dem.

Ja både och vore så klart inte fel men om jag får välja någon av dem skulle jag välja en tablet av något slag. Varför inte Tablet slått stort, tror jag är för att guiét inte är anpassat för små skärmar. Därför kommer troligtvis även MS med en ny variant. Surface tabletops debut at select Sheratons | All about Microsoft | ZDNet.com

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-09-29 21:58

"Vad skulle få dig att lämna Mac-världen?"

Vad menar du med den fråga?
Mac OS eller prylarna som ibland är långt ifrån de bästa (möss, skärmar, iPhone med kass kamera...).
När det gäller OS så är jag hängiven användare sedan System 7.0 kom till världen.
När det gäller prylarna så lämnar jag Mac-världen och väljer (utan att blinka) andra märken om de är bättre.
Som exempel:
Logitech möss
Nec, LaCie och Eizo skärmar.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-09-29 17:55

Jag älskar MAC och det mesta som Apple lanserar. Jag tror att höga priser och kort livslängd kommer få mig att lämna de på den privata fronten. I arbetet kommer jag förmodligen köra ett tag till men köpa en MAC för slösurfande och ordbehandling känns lite dyrt. Köper hellre en ny PC varje år för 2999:-. Då kan man ju slänga den om inte fungerar:)

Jag kanske ångrar mig när jag köpt PC. Jag har nämligen aldrig ägt någon så jag vet ju inte hur kassa det kan vara. 1999 fick jag min första MAC, en grafit grå iMac G3. OS9 och en garanterad omstart varje dag.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-09-29 18:48

Jag har svårt att tro att jag skulle gå tillbaka till PC-världen igen...det skulle isåfall bli med någon Linux-variant som OS...
Jag kommer ALDRIG att gå tillbaka till Windows privat...och jag ser med skräck fram emot den dag jag blir tvungen att köra någon annan version än XP på jobbet...

Ursprungligen av lasselu:

...och jag ser med skräck fram emot den dag jag blir tvungen att köra någon annan version än XP på jobbet...

..med skräck? varför?

Jag är allt annat än märkeslojal eller fanboi av just Apple-produkter.
Jag lämnar Macen den dag Microsoft får fram ett operativ bättre än os x
Jag lämnar min Iphone den dag det kommer en mobiltelefon som är bättre.

Svårare är det inte. Tro inte att alla som har mac ingår i "sekten"

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-09-30 11:31

För att jag av och till har jobbat i både Vista och 7 och båda suger...

Oj medan alla andra säger att Win 7 är ett väldigt bra system inkl mig själv. Vista kan jag hålla med om att de inte är riktigt friskt även om jag aldrig har haft problem med Windows Vista, kört det själv i ca 3 år.

Senast redigerat 2009-10-01 08:18
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-09-30 18:33

Smaken är som baken...:)

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-09-30 22:53
Ursprungligen av lasselu:

Smaken är som baken...:)

You got that right!

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-01 06:47

Att Mac började köras på Windows Vista. LOL!

Lustigt är det, Apple måste vara det mest totalitära bolaget i hela branschen trots det går inte att göra annat än att älska allt dom gör.

Friheten med PC är väl att man kan välja sina delar själv, om det nu är nån fördel. Kanske om man är intresserad av spel - nåt man bara kan glömma på Mac, men å andra sidan finns konsoler som X-Box, Playstation ...

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Lustigt är det, Apple måste vara det mest totalitära bolaget i hela branschen trots det går inte att göra annat än att älska allt dom gör.

Friheten med PC är väl att man kan välja sina delar själv, om det nu är nån fördel. Kanske om man är intresserad av spel - nåt man bara kan glömma på Mac, men å andra sidan finns konsoler som X-Box, Playstation ...

Kpper man en Macpro med fetaste processorerna och grafik-korten kan man nog spela ska du se

Ursprungligen av PeeMaN:

Kpper man en Macpro med fetaste processorerna och grafik-korten kan man nog spela ska du se

Kul att behöva lägga 26000 + för att bara kunna spela medan en pc för 13000 gör jobbet minst lika bra om inte bättre.:p

Ursprungligen av Hunter78:

Kul att behöva lägga 26000 + för att bara kunna spela medan en pc för 13000 gör jobbet minst lika bra om inte bättre.:p

Ja, är inte PC fantastiskt!

Tycker den här tråden börjar flippa ur.
Tråden handlar inte om spel, eller hur mycket man ogillar windows eller linux eller något annat system.

Tråden vänder sig till de användare som i dagsläget använder mac. Vad skulle få dig att gå ifrån apple ?

Själv så hatar jag mighty mouse. Sämsta apple producerat. Jag har övergått till logitech.
Vad beträffar windows så anser jag att de som vill ha windows, köp det. för oss andra behåller vi OSX. För er som vill ha valfrihet att välja datordelar: köp vad ni än vill ha. Ingen ser ner på mångfaldheten. Vi som älskar mac gillar just helhetskonceptet.

För att citera min mamma efter jag övertalat henne att gå över till mac.
"Nu behöver vi ju inte bry oss längre". Jag tror hon har fångat ett stort skäl till just varför det är så många som testar mac. Och många som behåller mac efter de testat.

Fast, jag är mutbar...

Ge mig en sån där båt som Allen åker omkring i så skall jag FUNDERA på att lägga av...

Endast döden kommer att skilja mig och min mac ifrån varandra....

Ursprungligen av Toernberg1:

Endast döden kommer att skilja mig och min mac ifrån varandra....

Din eller din mac-dators död?
Förr eller senare dör ju någon komponent och då sitter du där med en PC eller Linux-burk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-11 22:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Din eller din mac-dators död?
Förr eller senare dör ju någon komponent och då sitter du där med en PC eller Linux-burk

Hmm, hur menar du nu?

Ursprungligen av Rajje:

Hmm, hur menar du nu?

Jag har svårt att tro att han kommer sitta med sin befintliga mac resten av livet

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-21 16:38

Lämna mac-världen?

Tja, det är väl samma skäl som kommer att få mig lämna den övriga världen - och ungefär samtidigt!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-09 10:32

Som många säger. När det finns ett bättre alternativ byter jag.

Jag använder inte Mac/OSX bara för att. Jag använder det för att det är det i särklass bästa alternativet idag.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-12 08:46

Jag är nog på väg bort i detta nu.

Det finns fullgoda alternativ för min användning som då dessutom leder till att jag kan få en vettigt prissatt stationär dator med lite pulver under huven.

Även om OS X är bra så är det inte SÅ bra att det motiverar vilka extrakostnader som helst. 8000 för en fyrkärning stationär med 4 GB ram och lite annat + 2500 för en skärm med IPS panel. Det har Apple svårt att klå idag, och min iBook börjar bli lite för trött.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 22:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har svårt att tro att han kommer sitta med sin befintliga mac resten av livet

Jo visst stämmer det, men varför skulle man plötsligt skaffa en PC när ens befintliga Mac har gått sönder?

Ursprungligen av Bjarte:

Även om OS X är bra så är det inte SÅ bra att det motiverar vilka extrakostnader som helst. 8000 för en fyrkärning stationär med 4 GB ram och lite annat + 2500 för en skärm med IPS panel. Det har Apple svårt att klå idag, och min iBook börjar bli lite för trött.

Intressant hur olika det kan vara. För min del är det t.ex. precis tvärt om. Fyrakärnig processor och 4 GB RAM är fina specifikationer, speciellt till det låga priset. Men SÅ viktigt är det verkligen inte att det motiverar ett förkastande av hela datorns funktionalitet såsom jag känner den.
Tekniska specifikationer betyder ingenting alls om man ändå inte kan använda produkten till det man vill göra och på det sätt man önskar. Extra tydligt är detta argument i mobilvärden.

Ang. dåliga behandlingar vid garantiärenden, skulle jag kunna likna det vid diskussioner kring den lokala kollektivtrafiken. Fungerar den dåligt blir man visserligen sur, klagar och önskar att den blev bättre eller att det fanns andra bolag att åka med. Men att börja gå i stället är sällan ett alternativ, även om det är väsentligt mycket billigare och mer flexibelt.

Ursprungligen av Rajje:

Jo visst stämmer det, men varför skulle man plötsligt skaffa en PC när ens befintliga Mac har gått sönder?

Släpp sargen nu och kom in i matchen, det var ett skämt

Ursprungligen av Rajje:

Intressant hur olika det kan vara. För min del är det t.ex. precis tvärt om. Fyrakärnig processor och 4 GB RAM är fina specifikationer, speciellt till det låga priset. Men SÅ viktigt är det verkligen inte att det motiverar ett förkastande av hela datorns funktionalitet såsom jag känner den.
Tekniska specifikationer betyder ingenting alls om man ändå inte kan använda produkten till det man vill göra och på det sätt man önskar. Extra tydligt är detta argument i mobilvärden.

Fint skrivet. blir nästan tårögd här Du fångade min uppfattning på pricken.

Bevaka tråden