- gusax840
- Medlem ●
- Linköping
- 2009-10-03 09:56
Jag har nyligen köpt en Macbook Pro. När jag köpte så valde jag mellan nya modellen med inbyggt batteri och gamla modellen med utbytbart batteri. Det slutade med köp av modellen med utbytbart batteri.
Mina argument för det utbytbara batteriet är följande:
* Jag kan ta ur batteriet när datorn är ansluten till laddaren längre perioder. Detta undviker underhållsladdning, vilket gör att batteriet håller längre. Det sägs ju att nya batterier ska klara underhållsladdning, men efter några tråkiga erfarenheter så anser jag det vara en myt.
* Att byta batteri själv bryter inte garantin.
* Att byta batteri på närmaste Apple-reparationscenter är dyrt jämfört med att köpa ett batteri från Kina och byta själv. Sänker andrahandsvärdet (eftersom batteriet troligen behöver bytas när det är dags att sälja).
* Osäker prisbild på batteribyte när det väl är dags. 1000 kr för batteribyte när datorn är värd 20000 går att motivera, men kan man göra det när datorn bara är värd 3000 kr? (Om inbyggda batteriet räcker så pass länge som Apple anger så är 3000 troligen ett rimligt värde på datorn när det är dags för byte.)
* Apples reparationscenter växer inte direkt på träd, varför ett batteribyte av internt batteri troligen medför extrakostnader i form av fraktkostnad och/eller bensinkostnad och tidsförlust förutom i vissa geografiskt begränsade områden. Sänker också andrahandsvärdet.
* Jag måste lämna ifrån mig datorn när batteriet behöver bytas, vilket inte fungerar om jag använder datorn i arbetet. (Kanske inte jätteviktigt för mig personligen, då jag hade bytt själv ändå bara för att. Men höjer ju inte direkt andrahandsvärdet.)
* Om man exempelvis är på resa kan man ta med extrabatteri och byta snabbt och smidigt när det första batteriet tar slut. Med inbyggt batteri måste man istället ladda datorn i flera timmar, eller fjättra sig vid väggen genom laddaren.
Den enda fördelen med inbyggt batteri är ju det faktum att batteriet har större kapacitet än de utbytbara utan krav på att man släpar runt på ett extrabatteri. Men jag tycker inte den fördelen är tillräcklig för att väga upp alla nackdelar som inbyggt batteri medför. Dessutom verkar det som att den ökade kapaciteten beror på att man bytt från Litium-jon- till Litium-polymer-batterier. Själva batteriet ser på bilder inte ut att vara större idag än vad det var tidigare, varför man utan problem borde kunna gjort det utbytbart med nästan bibehållen kapacitet.
Jag har själv valt bort macbook pro med inbyggt batteri och tog istället en gammal macbook pro. En bekant har valt bort macbook pro med inbyggt batteri och ska istället köpa en bärbar pc.
Det vore intressant att höra om fler personer valt bort macbook pro med inbyggt batteri, och vad ni isåfall köpte istället.