- maca
- Medlem ●
- Stockholm
Jag väntar på min iPod (10GB) och tänkte fördriva tiden med att lägga in ett par hundra CD i iTunes, men jag vill vara säker på att jag väljer den bästa kombinationen av ljudkvalité och filstorlek.
Helst vill jag gå över helt och hållet till hårddisklagrad musik - även för uppspelning via min hifi-anläggning av det dyrare slaget, men frågan är om ljudkvalitén kan närmare sig den som jag får från en CD-skiva när jag spelar den på min Harman-Kardon DVD 25.
Jag kommer givetvis att testa själv, men är det någon som kan dela med sig att sina lyssningstest?
Skulle 192kbps AAC kunna vara en bra avvägning mellan ljudvalité och filstorlek?
Om jag fattat rätt skulle filerna då bli 50% större än med 128kbps. Frågan är om det smakar (i ljudkvalité) lika mycket som det kostar (i hårddiskutrymme):confused:
jag har börjat testa lite - mest med hörlurar då detaljrikedomen är bra med sådana. dock enbart med typ hip-hopmusik...men en 128 kbit AAC låter exakt som cd-originalet när jag provar A/B-test i mina Sennheiser mellanklasshörlurar.
skall testa att AACa CDs med mer dynamik också...
En sak är dock säker; du kommer att få lika många olika tips, som inlägg i den här tråden
Själv kör jag av ren misstänksamhet AAC160. Lite så där snobbigt, när man inte nöjer sig med det som fungerar bra (128).
- Visst 128kbit låter jävligt bra...men man vet ju aldrig.
Sedan beror det naturligtvis på vilket material du packar. "Brusig" musik som Entombed, Motörhead och annan hårdrock fungerade rätt så dåligt med mp3. Det blev faktiskt värre med VBR än med CBR. T.o.m. LAME/r3mix fungerade dåligt.
AAC låter dock bra, det är allt jag kan säga.
Jag har provat att encoda samma skiva två gånger med AAC. En med 128 och en annan med den inställning jag har på alla mina mp3or, 192.
Jag kan inte säga att jag hör någon speciell skillnad mellen de olika låtarna.
Varken via hifi-högtalare, mellenklasshörlurar eller datorns högtalare. Inte alls den skillnad jag upplevede med mp3 och med samma skillnad. Filstorleken är inte 50% men större är den. Lite beroende på vad låten innehåller verkar det som.
Så jag tror jag kommer hålla mig till 128 än så länge i alla fall.
Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Så jag tror jag kommer hålla mig till 128 än så länge i alla fall.
Amen, jag har gått över från 256kbps MP3 till 128kbps AAC.
Fast det här är som någon sa mycket fråga om tycke och smak, det som låter bra för den ene låtar illa för den andre..
---
/Samuel
Jag kör nu 128kbit AAC på alla nya låtar själv tycker jag att det låter bättre än 192kbit mp3.lyssnar jag på ipoden så hör jag ingen skillnad. kör jag på hemma stereon så hör man att ACC låter inte lika platt ljud som mp3 men skillnaden är liten. så 128 kbit är en bra avägnng mellan kvalitet och storlek
Skrevs ursprungligen av maca
Jag väntar på min iPod (10GB) och tänkte fördriva tiden med att lägga in ett par hundra CD i iTunes, men jag vill vara säker på att jag väljer den bästa kombinationen av ljudkvalité och filstorlek.
Om jag fattat rätt skulle filerna då bli 50% större än med 128kbps. Frågan är om det smakar (i ljudkvalité) lika mycket som det kostar (i hårddiskutrymme):confused:
Kan bara säga att efter MYCKET noggranna tester (är "audiofil" själv) med lurar och stereo har jag kommit fram till (och rekommenderar) att förhållande kvalité/utrymme är 128 kbps VERKLIGEN optimalt (trodde aldrig jag skulle säga detta).
Det finns en VÄLDIGT (oerhört) liten skillnad i stereobredd+bas om man går upp till 160kbps. (Bestämde mig själv för 128 dock, skillnaden är så minimal att det nästan inte är värt att nämna). Personligen anser jag att ALLT över 160 är grym overkill.
Jag var oerhört skeptisk till AAC men konstigt nog låter mina filer i 128kbps ganska mycket bättre en motsvarande mp3or, 192kbps, rippade i Itunes. Det är faktiskt smått otroligt.
Skrevs ursprungligen av DaPhox
Kan bara säga att efter MYCKET noggranna tester (är "audiofil" själv) med lurar och stereo har jag kommit fram till (och rekommenderar) att förhållande kvalité/utrymme är 128 kbps VERKLIGEN optimalt (trodde aldrig jag skulle säga detta).
Det finns en VÄLDIGT (oerhört) liten skillnad i stereobredd+bas om man går upp till 160kbps. (Bestämde mig själv för 128 dock, skillnaden är så minimal att det nästan inte är värt att nämna). Personligen anser jag att ALLT över 160 är grym overkill.
Jag var oerhört skeptisk till AAC men konstigt nog låter mina filer i 128kbps ganska mycket bättre en motsvarande mp3or, 192kbps, rippade i Itunes. Det är faktiskt smått otroligt.
Jag har nu gjort ett första test, mellan AAC 128, AAC 192 och CD, och kommit fram till två slutsatser:
1. Vid lyssning med hörlurar direkt från min iBook är skillnaden mellan de tre formaten mycket liten. Vid lyssning på en högkvalitativ jazzinspelning tyckte jag ibland att AAC128 hade lite mer av slöja över sig och inte riktigt lika fast bas, men jag vågar inte utifrån mitt test gå ed på att det verkligen är så. Jag har alltså kommit till samma resultat som DaPhox på den punkten.
2. När jag kopplade in ljudet från iBooken (hörlursutgången) till min förstärkare,, och jämförde med ljudet från min HiFi-CD, så var det en MYCKET TYDLIG skillnad i ljudkvalité mellan ljudet från datorn (oavsett format) och ljudet från HiFi-CD:n - jag hade blivit mycket förvånad om det INTE hade varit så! Dynamiken, klarheten, fastheten, ja, musikaliteten var överlägsen.
Förmodligen krävs det en separat omvandlare (digitalt till analogt) via FireWire eller USB för att förbättra ljudet från datorn (som inte är kasst, bara klart sämre). Frågan är om man med en sådan separat D/A-omvandlare ("ljudkort") skulle höra någon skillnad mellan AAC128 och AAC192...
PS. Apple Store meddelade mig idag på eftermiddagen att min iPod skickats från fabriken och att jag får den om några dagar! :rolleyes:
Förmodligen krävs det en separat omvandlare (digitalt till analogt) via FireWire eller USB för att förbättra ljudet från datorn (som inte är kasst, bara klart sämre). Frågan är om man med en sådan separat D/A-omvandlare ("ljudkort") skulle höra någon skillnad mellan AAC128 och AAC192...
Det var faktiskt så jag testade; med ett MOTU 828 som hörlurarna var in kopplade i.
Det ni glömmer bort i era tester, är att ni endast prövar Quicktime/iTunes AAC. Och inte själva AAC som sådant.
Apples AAC är väldigt bergänsad, då den är baserad på en Dolby konsument encoder, som inte har alla "features". Som t.e.x 48 kanaler, 5:1 ljud (om man nu skulle ha hårdvara som kunde koda upp det), språkstöd, mycket fler kodningsalternativ, filter o.s.v
Sen på toppen av det, så tycker jag Apples (främst via iTunes) ljud för både AAC och MP3 låter rent ut sagt skräp.
Längtar tills Audion får stöd för AAC, och om dom har bättre stöd för det också (typ genom FAAC 2). Även om jag älskar iTunes gränsnitt, så är ljudet allt för dåligt för att tillfredställa mig iaf.
Sen är AAC+ (som är bakåtkompatibelt, likt MP3 Pro, förövrigt samma teknik kallad SBR) som gör kodningen ÄNNU effektivare. Så t.e.x en 96 kbps AAC+ fil kommer låta lika bra som en 128 kbps AAC fil.
AAC+ tekniken är faktiskt utvecklad av ett svensk/tyskt företag som heter Coding Technologies och är upptagen i MPEG4 standarden. Så det finns mycket att se ifram emot.
Sen är AAC+ (som är bakåtkompatibelt, likt MP3 Pro, förövrigt samma teknik kallad SBR) som gör kodningen ÄNNU effektivare. Så t.e.x en 96 kbps AAC+ fil kommer låta lika bra som en 128 kbps AAC fil.
Jo, samma sak sas om något som var typ med namnet Mp3+ eller Mp3 Pro som lovade att det skulle vara upp till dubbelt på bra i allting (eller något). Men kom det? Nehej. Har inte sett skymundan av det alls.
Skrevs ursprungligen av DaPhox
Det var faktiskt så jag testade; med ett MOTU 828 som hörlurarna var in kopplade i.
Intressant! Hur stod sig då ljudet från datorn, via Motu 828, jämfört med ljudet från din vanliga CD-spelare?
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Apples AAC är väldigt bergänsad, då den är baserad på en Dolby konsument encoder, som inte har alla "features". Som t.e.x 48 kanaler, 5:1 ljud (om man nu skulle ha hårdvara som kunde koda upp det), språkstöd, mycket fler kodningsalternativ, filter o.s.v
Sen på toppen av det, så tycker jag Apples (främst via iTunes) ljud för både AAC och MP3 låter rent ut sagt skräp.
Längtar tills Audion får stöd för AAC, och om dom har bättre stöd för det också (typ genom FAAC 2). Även om jag älskar iTunes gränsnitt, så är ljudet allt för dåligt för att tillfredställa mig iaf.
Menar du att det idag inte finns någon lösning för att få ett BRA ljud från datorn?
Eller vad är alterantivet till iTunes/AAC? Vad kostar i så fall det?
Skrevs av Christopher:
[/B]
Jag vet inte riktigt vad du menar låter skräp. Hur tycker du okomprimerade låtar låter, när du spelar upp dem med iTunes?
Jag har blivit mindre och mindre hifi intresserad i takt med att vanlig utrustning börjat låta bättre. Om man inte tänker skaffa annan hårdvara för uppspelning (nytt ljudkort el. dyl.) , vet jag inte om jag håller med om att iTunes låter skräp.
Vänligen, Ylan
AAC+ tekniken är faktiskt utvecklad av ett svensk/tyskt företag som heter Coding Technologies och är upptagen i MPEG4 standarden. Så det finns mycket att se ifram emot.
Sakta i backarna! Är det inte så att AAC++ kommer att förbättra ljudet ytterligare en dimension när standarden väl kommer.
Förvånande att mp3 har sålt spelare överhuvudtaget. Med tanke på att AAC är så mycket bättre, måste det ha varit svårt att urskilja att det ens var musik man lyssnade på förut.
Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jo, samma sak sas om något som var typ med namnet Mp3+ eller Mp3 Pro som lovade att det skulle vara upp till dubbelt på bra i allting (eller något). Men kom det? Nehej. Har inte sett skymundan av det alls.
Audion har det. Men MP3Pro känns rätt så meningslöst att satsa på när AAC+ finns.
Skrevs ursprungligen av Ylan
Jag vet inte riktigt vad du menar låter skräp. Hur tycker du okomprimerade låtar låter, när du spelar upp dem med iTunes?
Jag har blivit mindre och mindre hifi intresserad i takt med att vanlig utrustning börjat låta bättre. Om man inte tänker skaffa annan hårdvara för uppspelning (nytt ljudkort el. dyl.) , vet jag inte om jag håller med om att iTunes låter skräp.
Vänligen, Ylan
Spela upp en MP3/CD i audion och sen direkt i iTunes. Om man inte hör skillnad på kvalité så bör man nog gå på hörselkontroll.
Har haft folk som har sagt att det inte stämmer. Men när dom har varit här och hört själva. Ja, då är det tyst.
Och då har jag spelat upp musiken via Logitech högtalare (med separat bas) som kostade endast 800 kr.
Menar du att det idag inte finns någon lösning för att få ett BRA ljud från datorn?
Eller vad är alterantivet till iTunes/AAC? Vad kostar i så fall det?
Bra ljud kan du ju få. Bara det att iTunes använder samma "audiomotor" som Soundjam. Som är rätt så uråldrig.
Just nu finns det inga alternativ. Men det lär dyka upp. Typ från Audion. Men om man själv är nöjd med ljudet så spelar det ju ingen roll.
Nej, nöjd med ljudet är jag inte, men jag inbillade mig att det viktigaste felkällan var det inbyggda ljudkortet och att det skulle gå att få bra ljud med ett externt ljudkort/DA-omvandlare med AAC och tillräckligt högt kbps (typ 192).
Om AAC+/Audion bara innebär att jag får lika bra ljud med 128kbps som jag kan få nu med 160 eller 192 kbps så är det ingenting som löser problemet så som jag ser det, eller snarare hör det!
Nej, nöjd med ljudet är jag inte, men jag inbillade mig att det viktigaste felkällan var det inbyggda ljudkortet och att det skulle gå att få bra ljud med ett externt ljudkort/DA-omvandlare med AAC och tillräckligt högt kbps (typ 192).
Om AAC+/Audion bara innebär att jag får lika bra ljud med 128kbps som jag kan få nu med 160 eller 192 kbps så är det ingenting som löser problemet så som jag ser det, eller snarare hör det!
Men det är ju inte det som är problemet. Problemet är att iTunes output är sämre än många andra. Som jämnförelse. Apples implentation av MPEG4 video är ger sämre bildåtergivning än t.e.x Sorenson MPEG4 video. Ändå är dom kompatibla med varandra.
Istället för att rippa CDn och sedan jämföra CD från CD-spelaren mot den rippade filen från datorn gör så här:
1. Rippa musiken från original skivan till formatet du vill testa.
2. Bränn en vanlig skiva från filerna du fick från rippningen.
3. Jämför den brända skivan med original skivan i din CD-spelare.
Man undviker då den störiga miljön datorn erbjuder ljudet.
Enligt ett test som jag läste på http://www.r3mix.net/ (sajten finns ej längre) kunde inte tyska studietekniker höra skillnad på skivor brända från 192 kbs mp3 och original skivorna när de gjorde lyssningstest i deras egna studier.
Spela upp en MP3/CD i audion och sen direkt i iTunes. Om man inte hör skillnad på kvalité så bör man nog gå på hörselkontroll.
Nu har jag (ännu en gång) testat att spela upp samma fil i iTunes respektive Audion och jämfört. Det kan hända att Audion har lite klarare ljud, men jag måste fortfarande koncentrera mig till det yttersta för att jag ska tycka det.
Med andra ord kanske jag slipper hörselkontrollen, men bara kanske.
Skrevs ursprungligen av star-affinity
Nu har jag (ännu en gång) testat att spela upp samma fil i iTunes respektive Audion och jämfört. Det kan hända att Audion har lite klarare ljud, men jag måste fortfarande koncentrera mig till det yttersta för att jag ska tycka det.
Med andra ord kanske jag slipper hörselkontrollen, men bara kanske.
Jadu, du är välkommen över hit och jämnföra. Ingen har hitintills sagt emot mig.