Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera från iMovie till fcp. Ja, jag vet det låter knäppt men...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Några olika människor har gjort ett par kort a filmer som klippts i imovie 09. Jag ska samla ihop dessa och klippa ihop allt i Final cut.
Vilket är det absolut bästa formatet att exportera till så att jag gör en så liten kvalitetsförlust som möjligt?
Grundmaterialet kommer från mini-dv

Codec? inställningar? dv-pal? dvcpro? Intermediate?

Behöver hjälp tack!

Om materialet är från mini-dv så är det alltså DV PAL och det kan aldrig bli bättre än så - oavsett vad man exporterar ut det som. Så - exportera ut till QuickTime DV PAL från iMovie (om det inte är gjort redan). Redigera sedan materialet i FCP som DV PAL och exportera ut det färdiga materialet som DV PAL.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-05 14:18

Det är inte så att FCP kan importera ett iMovie-projekt direkt (ta över projekt-mapparna)?

Ursprungligen av planB:

Det är inte så att FCP kan importera ett iMovie-projekt direkt (ta över projekt-mapparna)?

Jag har gjort så - men det var nog tre år sedan. Det gick bra att bara ta in mapparna från iMovie till FCP(FCE) och börja jobba, men av någon anledning var jag tvungen att rendera allt innan ljudet funkade. Ändå så vad det DV-PAL alltihop. Jag kom aldrig på varför det var så.

När ljudet renderas om så renderas inte videon om (det är därför renderingen går snabbt). Troligtvis var ljudet i 44,1 kHz från iMovie och FCP/FCE-projektet ställt till 48 kHz (vanligast i videosammanhang) - eller tvärtom - eller olika stereoparametrar (split, sammanslaget, etc) - eller något annat av ljudinställningarnas tusen parametrar. Dessa omrenderingar av ljud i FCP/FCE brukar inte ge några hörbara kvalitetsförsämringar.

Ursprungligen av Svante S:

Jag har gjort så - men det var nog tre år sedan. Det gick bra att bara ta in mapparna från iMovie till FCP(FCE) och börja jobba, men av någon anledning var jag tvungen att rendera allt innan ljudet funkade. Ändå så vad det DV-PAL alltihop. Jag kom aldrig på varför det var så.

Ursprungligen av Zimmerman:

När ljudet renderas om så renderas inte videon om (det är därför renderingen går snabbt). Troligtvis var ljudet i 44,1 kHz från iMovie och FCP/FCE-projektet ställt till 48 kHz (vanligast i videosammanhang) - eller tvärtom - eller olika stereoparametrar (split, sammanslaget, etc) - eller något annat av ljudinställningarnas tusen parametrar. Dessa omrenderingar av ljud i FCP/FCE brukar inte ge några hörbara kvalitetsförsämringar.

DU Zimmerman!: Om jag bara hade fattat detta då hade jag sparat många timmar vid min G4 2x1,42GHz. Men tack, detta var kvällens stora aha-upplevelse!

1
Bevaka tråden