Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tänka på vid kameraköp?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I tråden här intill hittar man många förslag på bra och dåliga digitalkameror. Jag är total novis på digital stillbildsfotografering och därför är utryck som brus vid hög skärpa men inte vid låg, rödstick och artefakter m.m. fullkomlig grekiska för mig. Jag ska till att köpa en kamera, och om jag förstått saken rätt skall man kolla på resultatet snarare än att stirra sig blind på märken, men hur yttrar sig dessa problem som ofta anges i samband med digital stillbildsfotografering? Hur ser jag på en bild om den är brusig och vad skiljer den från en bild som inte är det? Vad är rödstick och hur ser man det?

Jag skulle bli väldigt glad om någon kunde skriva en liten enkel guide över stillbildsjargongen och förklara de begrepp man bör ha koll på för att inte köpa grisen i säcken!

Tack på förhand

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 15:36

Kolla på Digital Photography Review innan du köper kameran. De har de bästa testerna. Vilken prisnivå hade du tänkt dig?

Ärligt talat vet jag inte, men mellan 5 och 8 papp kanske?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-04 15:43

Ja, i det prisglappet kan Canon S50 och G3 verkligen rekommenderas, men det finns många liknande kameror. Annars är väl Canon Ixus 400 en bra början?

Okej... tack!!! Ska kolla in länken också och se vart den leder!

För att hålla kvar i ämnet så är jag ändå ute efter någon form av förklaring av jargongen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Okej... tack!!! Ska kolla in länken också och se vart den leder!

För att hålla kvar i ämnet så är jag ändå ute efter någon form av förklaring av jargongen...

Du har en klockren ordlista på sajten som det länkades till nedan:

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/

Sen kan jag varmt rekommendera Canon Ixus 400. Den är grymt bra. Har en själv.

Super! Tack Rickard!!!

Canons A70 tycker jag är riktigt intressant om man vill hålla lite i pengarna och ändå ha en kamera med lite systemkamerakänsla. Kostar under 4000. Stödjer konverters, så lite lägre upplösning kompenserar man med att sätta på konverters så att man alltid zoomar rätt. 1500 för telekonverter är ju en del pengar, men det kan man ju köpa till i efterhand.

Och så är jag riktigt sugen på Olympus nya superzoomare, men den har inte kommit än.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 01:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Och så är jag riktigt sugen på Olympus nya superzoomare, men den har inte kommit än.

Den här eller?
Själv har jag spekulerat på C-740 den finns ju redan att köpa.

/ Terhi

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 01:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Kolla på Digital Photography Review innan du köper kameran. De har de bästa testerna.

Imaging-Recource går man verkligen på djupet. Missa inte länken (Next) eller välj under Select topic.

/ Terhi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 01:20

Canon A70 använder tyvärr uppladdningsbara NiMH-batterier. Batterier av litium-jontyp är pålitligare, laddas upp snabbare, drabbas inte av minneseffekter och har längre driftstid än NiMH-batterier.

Dessutom är upplösningen på A70 begränsad till 3,2 MP vilket är i knappaste laget. Idag kan du få en kamera med 4 eller 5 MP inom räckhåll, vilket ger avsevärt bättre skärpa. Canon Ixus 400 kan vara ett bättre val.

Det är min åsikt, men du kan enkelt testa och jämföra olika kameror. Men först måste du bestämma dig för ett prisläge. Hur mycket är du beredd att betala?

Senast redigerat 2003-05-06 11:29

Hur är det med komprimeringar? Skiljer sig komprimeringarna mycket åt mellan olika kameror, och har alla kameror idag något slags rådata-läge? Vilken komprimering är bäst?

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 11:27

Som hemanvändare behöver man inte bekymra sig om råformatsfiler (RAW). Det är bara bökigt och tar en massa tid att spara på minneskortet, och JPEG blir för det mesta mer än tillräckligt bra om kameran har en upplösning på 4 MP eller mer.

Här kan du se till exempel se hur bilderna från Canon Ixus 400 blir jämfört med en Canon PowerShot G3. Visst, G3:an är bättre, men den kostar mer också, och Ixus 400 är verkligen mycket bra för sin storlek.

Senast redigerat 2003-05-07 16:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Terhi
Den här eller?
Själv har jag spekulerat på C-740 den finns ju redan att köpa.

Just precis, 750 eller möjligen 740. (3.3 Mpix är inte dåligt, speciellt som att zoomen gör att man kan utnyttja det optimalt.) Inte lika ljusstark som 5050, men den där zoomen har chansen att ge den det där lilla extra. En massa andra saker ser också rätt ut. Bra närgräns, sekvenstagningen ser trevlig ut mm. Jag ska testa den när jag får chansen.

• Medlem
  • 2003-05-06 21:49

På svenska sajten www.fotosidan.se får du grymt bra råd i forumen och i recensionerna. gott råd från mig till dig

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
På svenska sajten www.fotosidan.se får du grymt bra råd i forumen och i recensionerna. gott råd från mig till dig

Nja, minimala användarrecensioner av gamla utgångna kameror är inte speciellt kul. Kommentarerna i recensionerna är i bästa fall tankeväckande, men lika ofta emotionellt nonsens, och rent blaj jämfört med en rejäl recension med seriös testning.

Forumen kan möjligen vara nåt.

• Medlem
  • 2003-05-07 17:34

Just nu...
16 364 medlemmar
61 648 bilder
16 261 album
256 522 kommentarer

625 radannonser
1 848 recensioner
758 länkar
379 artiklar

10 235 diskussioner
101 525 inlägg

Fotointresserade och mycket dugliga varav flertalet yrkesfotografer. Har fått allra bästa råden där .

Håller inte med Ingemar men så är jag där mycket och läser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 17:37

Jont Olof, vad hade du tänkt dig för prisklass? I lågbudgetområdet rekommenderar jag Canon Ixus V3.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Håller inte med Ingemar men så är jag där mycket och läser.

Som sagt, forumet kan va nåt men recensionerna tycker jag är värdelösa. Det finns en massa sidor på nätet med såna där användarrecensioner, och det är sopor. En eller annan kommentar om nån kameras svagheter kan vara värt att följa upp, men mest är det "ja, den är ju bättre än den jag hade innan, så den får väl 5 då".

Dels är det alldeles för många gamla kameror i de så kallade recensionerna, och dels förekommer ofta samma kamera mer än en gång, Canon G3 till exempel.

Tillbaka igen efter två dygn i studion.

Jag har egentligen inte bestämt mig vilken prisklass jag vill hamna i, bara jag får en kamera som fungerar. Men det är klart att kan man spara några tusen så är det välkommet.
Jag läste just MacWorlds test av digitalkameror, och enligt dem fick Konica Digital Revio KD-500Z utmärkelsen "Bästa köp". Motiveringen var bästa bildkvalisort till lägsta priset i testet. Priset var 5995kr. Nackdelen var att man inte kunde ändra "program". Nu kan ju inte jag något om fotografering, så jag kan inte bedömma hur begränsad man blir av att bara ha ISO100 (eller vad det egentligen betyder). Bilderna verkade snygga i alla fall...

Alternativet är att jag hostar upp 10500kr för en Powershot G3, men då är det ju en iPod i prisskillnad och jag vet inte om det är värt det.

Någon som har testat KD-500z:an och som har något att säga för eller emot? Priset är ju väldigt lockande...

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-10 11:26

Det är en kanonkamera, och mycket snabb. Själv föredrar jag Canon dock, men testa den du!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-10 14:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Nu kan ju inte jag något om fotografering, så jag kan inte bedömma hur begränsad man blir av att bara ha ISO100 (eller vad det egentligen betyder). Bilderna verkade snygga i alla fall... /Jont Olof

Jag bad en vän som har fotografering som hobby, att titta på recentionerna till den Olympus jag var intresserad av. Och en av de mindre bra detaljerna han utpekade var att ljuskänsligheten är "så där". Och då gick den upp till ISO400. Själv pressade han sin kamera upp till 800 och t o m 1200 ibland.

Som förklaring fick jag att låg ljuskänslighet ger brusiga bilder i dåligt ljus.

Sen beror det ju på hur kräsen man är och vad man ska ha bilderna till och vad/var man brukar fotografera.

Jag skulle gärna höra mer om just ISO-talen om någon orkar förklara.

/ Terhi

• Oregistrerad
  • 2003-05-10 16:29
Citat:

Jag skulle gärna höra mer om just ISO-talen om någon orkar förklara.

/ Terhi

IcatServer digitalfotokurs
Kort förklaring.

Filmkunskap
Mer heltäckande

Skalan är kontinuerlig 200 är dubbelt så ljuskänslig som 100. Man behöver med andra ord längre slutartid ju lägre ISO-tal man har på filmen(vid samma ljudförhållanden). En film med lägre ISO-tal är finkornigare och lämpar sig bra vid foto av saker som är stilla, här snackar man upp till kanske ISO80. Är det däremot snabba grejer man ska fota är det bra med film med höga ISO-tal kanske 400-800 osv. Men då blir bilderna kornigare. Det är inte helt det samma vid digitaltfoto men använder samma ordbruk för att folk ska känna igen sig.

Kanske borde påpeka att det finns fler än ISO-skalan vad gäller films ljuskänslighet. Först finns den en äldre skala som heter ASA (American Standards Association), som användes i USA tidigare, den är helt ekvivalent med ISO. Därför har man nu bytt och kör med enbart ISO. Men den kan dyka upp i äldre litteratur. Sen har vi DIN (Deutsche Industrie Norm), en logaritmisk skala, hur den funkar får någon annan dra, den kan jag inte.

La till ett förtydligande.

Senast redigerat 2003-05-10 17:04
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-10 20:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Filmkunskap
Mer heltäckande

Tack, det var upplysande!

Citat ut texten:

Emulsionen är den del som ser till att det uppstår en bild på filmen. Den
består av silverhalogenidkorn fördelade i gelantin. Gelantinet har två
uppgifter varav det ena är att hålla silverhalogeninidkornen på plats
samt att distribuerar framkallningskemikalier. Silverhalogenidkorn är
det som bygger upp bilden och kan jämföras med databildens pixlar.
- - -

Det där fick mig att fundera på hur ett högre/lägre pixel-tal påverkar "kornigheten" vid olika ljuskänslighet?

/ Terhi

Efter mycket om och men har jag nu en Ixus 400 i mitt ägande (den är slutsåld och restad hos nästan varenda webbshopp i landet, tro mig jag har kontaktat nästan varenda). Jag har inte hunnit testa den så mycket ännu, men jag ska hårdtesta den under en vecka på Lanzarote för att se vad den går för. Men jag tror redan nu att jag kommer att vara rätt nöjd. En kompis, inspirerad av min jakt på Ixus, köpte en Pentax Optio 550 igår och det ska bli intressant att jämföra dessa kameror. Båda har ju hyllats i press och av användare.

Citat:

Det där fick mig att fundera på hur ett högre/lägre pixel-tal påverkar "kornigheten" vid olika ljuskänslighet?

Om jag förstått det rätt så är det graden av förstärkning av bildelementens signal som ändras när man ändrar ISO-tal på en digitalkamera. Precis som när man förstärker en ljudsignal så kan förstärkningen introducera oönskat brus... eller nåt sånt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Citat:

Det är en kanonkamera, och mycket snabb. Själv föredrar jag Canon dock, men testa den du!

Så du tror inte att den fasta ljuskänsligheten kommer vara till några problem för en vanlig användare?

Page Not Found: Tack för intressanta länkar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 12:59
Citat:

Så du tror inte att den fasta ljuskänsligheten kommer vara till några problem för en vanlig användare?

Nej, det tror jag inte. Men jämför Konican med en Canon i motsvarande prisklass. Själv skulle jag välja en Canon Ixus 400, men båda är väldigt bra.

Citat:

Nej, det tror jag inte. Men jämför Konican med en Canon i motsvarande prisklass. Själv skulle jag välja en Canon Ixus 400, men båda är väldigt bra.

Har du erfarenhet av Ixus 400? Det känns som att referenser är mer värda än statistik på pappret... Men vad jag har sett av Ixus 400 så verkar den helt klart intressant!

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-11 16:26
Citat:

Har du erfarenhet av Ixus 400? Det känns som att referenser är mer värda än statistik på pappret... Men vad jag har sett av Ixus 400 så verkar den helt klart intressant!

Nej, men den har ju testats av Digital Photography Review där den jämfördes med storebror Canon PowerShot G3 och där den klarade sig mycket bra.

Ett mellanalternativ är Canon PowerShot S45 eller S50 som är ruskigt bra den också och lättare att bära med sig än en G3.

Mne fundera inte mer nu! Slå till på en Canon så att du kan bege dig ut och sätta igång med att plåta!

Men jag måste säga att Konica KD-500Z är ruskigt snygg den också. Det är något visst med svart och guld...

1
Bevaka tråden