Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobile Account?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-10-08 20:38

Hej,

Är det någon här som kan förklara för mig exakt hur mobile account fungerar i en Open Directory domän? Har slitit mitt hår för att försöka reda ut en massa frågetecken, inte ens apples serversupport i UK verkar ha någon aning (Dom verkar mest vara allmänt förvirrade över lag)

Kort uttryckt är ett mobile user account samma som ett network user account på servern.
När du loggar på som en nätverksanvändare får du möjlighet att göra ett mobilt konto. Då görs en variant av ett lokalt konto på din klient dator, men samma användarnamn och lösenord som nätverkskontot.
I fortsättningen kommer kontoinformation och hemkatalogsinformation att synkroniseras mellan nätverkskonto och det lokala kontot.
Det skrivna gäller för en standardinställning, du kan som OD administratör ändra en hel del beteenden när det gäller automatik och synkronisering.
Du får väldigt bra info om detta på Apples utbildning "Mac OS X Server Essentials" (som jag av en händelse själv håller

  • Oregistrerad
  • 2009-10-10 14:05

Det jag framförallt är intresserad är att om man, som i ett AD kan enbart köra på den lokala kopian, vilket verkar gå om man väljer "Use local drive template" i mobility inställningarna i OD.

När jag labbat lite med det så verkar det som hemkatalogen på startdisken blir den som syncas med servern, och inte tvärtom.

Det jag vill försöka åstadkomma är att användare med laptops som sitter med exempelvis entourage och får en jäkla massa mail (mediafiler) under en dag inte ska behöva stänga av sin dator 30 minuter innan dom går hem för att allt ska syncronisera med mobile home (Från din monterade hemkatalog på servern till din lokala) då det inte går så bra att syncronizera entourage profiler medans exempelvis databasen används.

Ja just kurser verkar nog vara enda sättet att lära sig något på Apple världen

1
Bevaka tråden