Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dödskallemärkta webhotell

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förresten handlade tråden om riktigt, riktigt dåliga webbhotell, inte om halvdana eller sådär. Men vad är ett dåligt, och vad är bara normalt?

One/B-One verkar vara värsta irritationsskaparen. One.com/b-One webbhotell - en rysare - VARNING för detta webb hotell Men det finns arga ord om SurfTown också. Och jag har skäl att skälla på Oderland om jag skulle vara på det humöret, som sagt ovan. Hur mycket strul beror på dålig support och vad beror på att det helt enkelt är knepigt att få det att funka så det blir gärna lite strul? Kanske det trasslar vart man än går? Datorer krånglar, det är för komplexa system, det kanske är så enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 22:00
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Förresten handlade tråden om riktigt, riktigt dåliga webbhotell, inte om halvdana eller sådär. Men vad är ett dåligt, och vad är bara normalt?

One/B-One verkar vara värsta irritationsskaparen. One.com/b-One webbhotell - en rysare - VARNING för detta webb hotell Men det finns arga ord om SurfTown också. Och jag har skäl att skälla på Oderland om jag skulle vara på det humöret, som sagt ovan. Hur mycket strul beror på dålig support och vad beror på att det helt enkelt är knepigt att få det att funka så det blir gärna lite strul? Kanske det trasslar vart man än går? Datorer krånglar, det är för komplexa system, det kanske är så enkelt?

Hallå Ingemar, long time no heard. Måste be att få komma med en annan åsikt än den du har om one.com, jag har skickat dit ett antal kundkonton och har även några konton och domäner där, och det har fungerat riktigt, riktigt bra. Helt OK support också, och inte minst lättadministrerat och billigt. Enda smolken i bägaren var en kund där vi skulle göra ett mailutskick till 15.000 adresser och där de numera har lagt till en tidsbegränsning för hur många mail man får skicka inom en viss tidsrymd, något som de inte har informerat sina kunder om i förväg. Dock inget major problem.

På varningslistan vill jag istället sätta upp Azalea, förskräckligt företag. Skulle avsluta ett konto där och försökte säga upp det i 1,5 års tid, men fakturorna fortsatta att komma ända tills jag hotade dem med stämning om de inte styrde upp logistiken.

Ursprungligen av rasta:

Måste be att få komma med en annan åsikt än den du har om one.com, jag har skickat dit ett antal kundkonton och har även några konton och domäner där, och det har fungerat riktigt, riktigt bra. Helt OK support också, och inte minst lättadministrerat och billigt.

Jag har ingen stark egen åsikt om dem, bara pekade på några som hade. Mina egna erfarenheter är av Cliché, Oderland och Surftown och lite Loopia. Letar fortfarande efter den perfekta lösningen. Surftown verkade ganska bra tills servern stannade mitt på dagen (när den behövdes som mest) och E-post försvann.

Eftersom jag tydligen mördade tråden...

Goflorps äventyr, som startade tråden, tyckte jag var den där sortens hantering som verkligen förtjänar en dödskallemärkning. De sitter på domänen men ändå får kunden betala, för ingenting.

Alla måste få göra ett misstag, och de flesta av oss kan nog bara berätta om enstaka misstag, som fick oss att byta.

Jag våndas lite över webhotell. Måste jag betala över 1000 kronor per år för lite disk och bandbredd utan någon support att tala om, för att eventuellt leva utan skräcken att få min sida stängd när som helst på grund av något problem jag inte själv styr över? Är det ens relaterat till vad jag betalar? Är det lika illa överallt? Men det måste ju ändå vara olika illa, så jag vill så klart undvika de värsta amatörerna.

Jag kör på Manufrog. Trevlig ICQ-support. Litet och personligt. Billigt. Aldrig aldrig aldrig någon som helst känsla av "de gör det bara för pengarna och för att jävlas" utan tvärtom.
Däremot vet ju inte jag om alla de där mysql-grejsimojserna funkar där, det är helt utanför mina intresseområden.

Ursprungligen av sjovall:

Jag kör på Manufrog. Trevlig ICQ-support. Litet och personligt. Billigt. Aldrig aldrig aldrig någon som helst känsla av "de gör det bara för pengarna och för att jävlas" utan tvärtom.
Däremot vet ju inte jag om alla de där mysql-grejsimojserna funkar där, det är helt utanför mina intresseområden.

Det är väldigt billigt. Är det inte för billigt för att tro att det skall funka?

Det som är så himla trist är att man inte har en aning. Det bara ljugs en massa, och företagen lägger in bluffinformation på nätet för att ljuga om sin egen förträfflighet, så det går inte att tro på vad folk skriver ens. (Fast sjovall kan jag tro på, han har några inlägg i ryggen.)

Jag började på Loopia, ledsnade för att det jag fick var riktigt, riktigt dåligt och kostade alldeles för mycket. Det funkade men kändes amatörmässigt. Jag hoppade på Oderland för att de skulle vara seriösa - och det var väldigt jobbigt eftersom utrymmet knappt räckte till E-posten ens, och till slut hoppade jag av när jag blev väldigt oseriöst bemött. Jag hoppade på SurfTown för att de skulle vara bra - och det funkar dåligt och jag vet inte varför, en så enkel sak som E-postforwarding är skakigt och det stannar då och då. Och detta ganska risiga webbhotell ligger i topp på de recensioner man hittar på nätet. Är det oseriösa recensioner?

Det verkar ju som om varenda sabla webbhotell är rena korthusen! Ingenting är pålitligt. Måste jag ha ett dyrt företagsabonnemang för att det skall rulla någorlunda stadigt? Men hur vet jag att det blir bra bara för att jag betalar mer?

Senast redigerat 2009-08-21 17:17

Här är en idiotsida med recensioner:

Billiga Webbhotell | Vi rekommenderar ett bra och billigt webbhotell

De värderar priset (billigt...), supporten (hur värdera man den???), utrymme och trafik. Dvs de har inte en susning om uppetider, pålitlighet, och sådant. Och vad blir slutsatsen? De rekommenderar One/B-One, okänt sophotell, och SurfTown, som jag allt mer inser att inte alls duger. Och sedan är det bara Cliche kvar, men den recensionen finns inte, och det är också ett ganska risigt webbhotell.

Finns det seriösa recensioner eller är det bara bluff, slarv och gissningar?

Med risk att vara rasistisk, men svenska företag har ju ingen servicekänsla med undantag för IKEA. Förstår inte hur ni kan vilja anlita ett svenskt företag när det finns bra amerikanska? Frugans hemsida låg på ett litet familjärt företag i Blekinge, som visade sig vilja ta grymma överpriser när hemsida blev hela 300 Megabyte. De "glömde" meddela att de själva hade ett billigare alternativ. jag flyttade det till ett bra amerikanskt steadfast.net och sparade in ett par tusen och fick bättre support och upptid. Support? Du kan väl knappast lösa något via telefon ändå så mail med USA går väl bra? Jag har Bahnhof som är bra rent tekniskt men det tar ju ändå tre dagar för dem att svara på ett mail där man frågar vem man ska kontakta för att komma in i datorhallen under sommaren. Typiskt svenskt. Obs jag är svensk själv. steadfast.net i Chicago, that's the shit.

Ursprungligen av hankhero:

Med risk att vara rasistisk, men svenska företag har ju ingen servicekänsla med undantag för IKEA. Förstår inte hur ni kan vilja anlita ett svenskt företag när det finns bra amerikanska? Frugans hemsida låg på ett litet familjärt företag i Blekinge, som visade sig vilja ta grymma överpriser när hemsida blev hela 300 Megabyte. De "glömde" meddela att de själva hade ett billigare alternativ. jag flyttade det till ett bra amerikanskt steadfast.net och sparade in ett par tusen och fick bättre support och upptid. Support? Du kan väl knappast lösa något via telefon ändå så mail med USA går väl bra? Jag har Bahnhof som är bra rent tekniskt men det tar ju ändå tre dagar för dem att svara på ett mail där man frågar vem man ska kontakta för att komma in i datorhallen under sommaren. Typiskt svenskt. Obs jag är svensk själv. steadfast.net i Chicago, that's the shit.

Givetvis finns det även sämre sortens företag, både i Sverige och utomlands men naturligtvis finns det även svenska företag med servicekänsla. Jag har själv väldigt goda erfarenheter av GleSYS. Bland annat har jag vid ett tillfälle fått support 03:00 på natten. Bra support dessutom.

För en tid sedan sade jag dock upp tjänsten då jag inte längre hade behov av den. Vid det tillfället bar det sig inte bättre än att jag var ungefär en vecka för sen med att göra uppsägningen, så månaden därefter kom det ett kravbrev på fakturan. Klockan var ungefär 16:55 men jag ringde upp dem, fick svar direkt och förklarade vad det gällde. Inga problem, de tog bort kravet och makulerade fakturan rakt av utan några frågor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-26 10:14

För egen del har jag delat upp driften av min epost och webbtjänster. Den första är viktig för mig. Den andra kan vara så billig det går så länge det är anständigt.

Nu kan man väl tycka att det är onödigt att göra så här. Men för mig får jag det ständigt bekräftat att webhotellens eposttjänster inte tas på lika stort allvar av den tekniska personalen som webbdriften. Därav fler och allvarligare driftsstörningar samt krångligare eller oflexibel hantering.

Den utmärkta eposttjänst jag använder heter Tuffmail och kostar inte så mycket, någon hundring om året. Det finns möjligheter att styra om post och grotta i inställningar på låg nivå om jag vill det. Har inte haft det behovet själv. Men jag kan säga att inget webhotell jag har provat är i närheten av kvalitet på tjänsten och på konfigurationsmöjligheterna som Tuffmail.

Trots att det här är en amerikansk tjänst så fungerar den klockrent härifrån. På inget sätt märks det att sevrarna ligger på andra sidan Atlanten. Snabb respons och inga problem med varken mottagningar eller sändningar. En månads provabonnemang kostar gratis och jag rekommenderar verkligen er som är besvikna på webhotelles eposthantering att prova.

Ursprungligen av jahve:

För egen del har jag delat upp driften av min epost och webbtjänster. Den första är viktig för mig. Den andra kan vara så billig det går så länge det är anständigt.

Låter som ett intressant angreppsätt. Är det då E-post och sidor på olika domäner?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-01 00:37

Nej, man behöver inte använda olika domäner. Det räcker med att peka om domänens MX-record till epostleverantören och låta de övriga DNS-inställningarna (A-record) peka mot webhotellet.

Ursprungligen av jahve:

Nej, man behöver inte använda olika domäner. Det räcker med att peka om domänens MX-record till epostleverantören och låta de övriga DNS-inställningarna (A-record) peka mot webhotellet.

Alltid lär man sig nåt nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 18:10

Kör också uppdelat, men med mailen hos Gmail!

Håller med om att mailen ofta är eftersatt hos vanliga webbhotell.

Har haft erfarenheter av många webbhotell både utomlands och i Sverige. Jag har kunder som går i taket om någonting någonsin strular alls. Mot den bakgrunden har Space2u.se varit helt outstanding, verkligen i en klass för sig. Extremt stabilt och enormt bra support, servilitet och tillgänglighet. Visst, det är lite dyrare, men inte så där värst dyra, speciellt inte om man räknar in all sparad tid p g a inget strul.

  • Medlem
  • 2009-10-11 19:35

Cliché funkar om man själv har örnkoll på all backup, registerhantering och, ja, allt utom internetanslutning. Dessutom är Cliché till och från dödskallemärkta i diverse portningar då man ibland inte får eller lyckas skicka mail via deras servrar. Då menar jag när väl deras servrar fungerar.

Men men, jag har det som HD på nätet. 300 spänn om året är ok.

/Mein

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 11:56

Just nu så vill jag dödskallemärka Binero då deras e-posthantering är under all kritik. Vi har haft problem i flera månader med mail som "försvinner", t o m internt inom samma domän, konton som plötsligt upphör att fungera, maillistor som inte funkar, frånvaromeddelanden som gör att e-posten slutar funka osv i all oändlighet. Det är problem med någonting minst några gånger/vecka vilket är helt oacceptabelt.

Så nu börjar jag tröttna totalt, nu blir det ny leverantör.

Dödskalle, Binero.

Bevaka tråden