Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur föra över filmer på VHS till iMovie i Macen?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flera gamla hemma-filmer på VHS som jag gärna skulle vilja dra in i iMovie, redigera och bränna på DVD med iDVD. Det är alltså på hobbybasis.

Hur gör man? Vad behövs (har alltså iMove och iDVD)?

Oj (rodnar)...

Sökte nu och såg flera trådar med samma fråga. Ska kolla igenom dom...

Sorry.

Nej, jag hittar inget direkt praktiskt och matnyttigt i andra trådar......

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-02 14:03

I första läget behöver du en converter som omvandlar VHS materialet till digitalt format. De kostar en del om man vill ha OK resultat, kanske 2000:- och uppåt. Sedan kan du redigera materialet i iMovie, men av någon anledning är iMovie och iDVD dåligt integrerade så det bästa är att du ser filmerna från dator eller mediaspelare. Jag har personligen gått över till disklös filmkonsumtion helt och hållet. Rippar DVDerna direkt och ser på min mediaspelare.

Jag antar att dina VHS innehåller privata videor. Gammal köpfilm på video osv lönar sig inte att föra över. Köp om filmerna som DVD i stället.

Ursprungligen av planB:

I första läget behöver du en converter som omvandlar VHS materialet till digitalt format. De kostar en del om man vill ha OK resultat, kanske 2000:- och uppåt. Sedan kan du redigera materialet i iMovie, men av någon anledning är iMovie och iDVD dåligt integrerade så det bästa är att du ser filmerna från dator eller mediaspelare. Jag har personligen gått över till disklös filmkonsumtion helt och hållet. Rippar DVDerna direkt och ser på min mediaspelare.

Jag antar att dina VHS innehåller privata videor. Gammal köpfilm på video osv lönar sig inte att föra över. Köp om filmerna som DVD i stället.

Som jag skrev, så är det alltså gamla privata hemmagjorda filmer. Julaftnar and whatnot. Har ju knappast lust att köpa en tingest för flera tusen för att använda en dag. Men jag har ju en mini-DV-kamera (den jag numer kör direkt in i Macen och spelar in till iMovie). Ska se om jag kan få den att funka som nån slags konverterare....

En del mini-DV-kameror har en videoinspelningsfunktion ifrån analoga källor, konsultera din manual ifall du är riktigt osäker.

Alternativet är ifall du har en Windows-polare vars dator du kan låna och köpa till ett hyggligt bra begagnat TV-kort som fångar upp video samt då spelar in direkt i DV till datorn. Även de billigaste TV-korten kan ha acceptabel kvalitet, VHS i sig är ju ingen hit heller direkt...

• Medlem
  • 2009-10-12 10:29

Jag läste om Roxios program "Easy vhs to DVD" i macWorld, någon som testat detta? Kan inte hitta någonstans att köpa detta program i Sverige, nån som vet?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-29 18:17

Jag läste också om Roxios program i tidningen och blev klart intresserad. När jag går till Roxios sida så verkar den inte finnas i Sverige än. Hmm... Ska man behöva beställa från USA?

Inget praktiskt och matnyttigt i gamla trådar?
http://www.99.se/videoproduktion/231771-konvertera-vhs-till-digital.html
http://www.99.se/videoproduktion/215557-konvertera-analog-vhs-till-digitalt.html

Dessa trådar har visserligen ett par år på nacken, men där står det redan om att gå genom DV-kamera (med analog in), DVD-inspelare, TV-pinne (Elgato), externa videokort/konverterare m.m. Egentligen har väl iinte så mycket nytt tillkommit förutom Roxio då kanske (Roxio Easy VHS to DVD). Men kolla först att prytteln stöder PAL innan du importerar. Roxio Toast (mjukvaran) gör ju det, men inte nödvändigtvis hårdvaran.

Som redan nämnts i de gamla trådarna kan man ju - om tvunget - först föra över till DVD, rippa med Handbrake och sedan redigera i iMovie. Då ursprungsmaterialet är VHS lär inte de små kvalitetsförlusterna VHS->DVD (mpeg2)->DV-ström betyda något i praktiken.

Sedan finns ju fristående apparater som exempelvis Sony VRD-MC5 och -MC6 som gör att du inte ens behöver dator för att bränna till DVD, Bara att koppla in valfri DV-kamera eller analog videokälla och kopiera. (MC6 är den nya modellen med större display, annars lik MC5. VRD-MC10, som inte finns för PAL ännu, kan även _spela upp_ AVCHD).

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-10-31 11:52

Hej,
Jag är också på gång att konvertera gamla familjefilmer som finns på VHS. Det jag undrar över är hur bra kvalitet man behöver få på filmerna? Jag kollade på Pinnacle Video Capture, men har läst att kvaliten inte blir så jättehög. Å ena sidan vill jag ju få så bra kvalitet som möjligt om jag nu ska göra detta en gång för alla, å andra sidan vet jag inte hur hög kvalitet det är på gamla hem-video-band från tidigt 90-tal. Någon som vet? Jag har också kikat på Canopus ADVC 55 FireWire videokonverter, men den är ju betydligt dyrare, och på Blackmagic Video Recorder. Någon som vet vilken av dessa tre som skulle kunna passa bäst, eller har andra förslag? Jag har dock inte tänkt använda en DV-kamera.

Tacksam för hjälp.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-11-07 08:32

Jag har köpt Roxios pryttel och det gjorde jag kanske lite väl snabbt... Har inte kollat om den stöder PAL så det är jag lite nervös för och jag hittar inget hos Roxios supportforum.

Däremot hittade jag det här:
Compatibility with Snow Leopard - Roxio Community
som antyder att mjukvaran inte fungerar med Snow Leopard vilket gör mig mycket nervös för det hade jag utgått från!

ps. prytteln är på väg så jag har inte testat den än.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-07 10:23

Jag drog mina gamla VHS genom min DV-kamera och sedan till datorn, tar ju en del tid men det blir inte någon synlig kvalitetsförsämring. Det blir i princip den kvalitet dina VHS har.
Har även spelat över lite super/dubbel8 genom att filma av duken med min DV-kamera. En bra duk, ny lampa i projjen och ett mörkt rum är en förutsättning.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-11-28 21:13

Prytteln har kommit och fungerar finfint i Snow Leopard! Har riggat hos päronen nu med en ny imac och en ny scanner till fotodigitalisering och så den här roxioprylen kopplad till en video och så har jag skrivit lathund så de klarar att sköta grovgörat själva. Ett vhs-band och en fotorulle om dan så blir det sakta men säkert gjort.

Är nyfiken Daboo om dina päron fixade det och att det blev bra kvalite?

Jag har läst på Roxios hemsida att den fungerar med Snow Leopard ibland och ibland inte. Massor har klagat. Men de kanske har uppdaterat det nu på något sätt att det funkar... Har du gjort något speciellt? Jag funderar ändå på att köpa den och testa. Verkar vara det absolut enklaste sättet.

1
Bevaka tråden