Det här är min sista utväg.
Igår kväll beställde jag VPN-tjänsten IPREDator för 149:-/månad, och det fungerade mycket bra. Jag ställde in allt enligt instruktionerna och var nöjd att se att det fungerade mycket väl.
Det enda jag kunde påpeka var att det gick (om än knappt märkbart) lite mer sakta än förut, och att AirPort-symbolen tidvis tappade en halvbåge.
Imorse när jag slog på min MacBook och skulle ansluta till VPN:et möts jag av följande meddelande:
Jag går genast till inställningarna och kollar. Där ser jag följande text om AirPort:
Och det är just denna "egentilldelade IP-adress" som förstör. Jag har startat om datorn flera gånger om med VPN-klienten oansluten, inaktiverad, och även totalt borttagen. Jag har lagt till den flera gånger om och testat igen och igen och igen, utan resultat.
Resultatet blir att jag inte kan använda internet överhuvudtaget, då min AirPort tvärvägrar att anta den gamla IP-adressen.
Värt att nämna är kanske att då det fungerade hade jag AirPort ansluten med min gamla IP-adress samt IPREDator aktiverad, vilket gjorde att när jag kollade på internet efter min IP-adress visade den en helt annan (så ja, allt var utmärkt).
Till råga på allt upphör inte AirPort-symbolen att ha sin översta halvbåge grå hur många gånger jag än startar om datorn och resetar min router (som föriövrigt ska ha stöd för VPN):
Den som vet vad min AirPort sysslar med och om det går att återställa den till fabriksinställningarna (jag har letat runt på internet hela dagen), hjälp mig!
Jag kommer bli väldigt tacksam.