Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Moves To Block Jailbreaking In New iPhones

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Moves To Block Jailbreaking In New iPhones

In the endless game of cat and mouse that is Apple vs. the jailbreak scene, the cat just put a pretty nasty gash in the mouse’s face. For the past seven months, jailbreaking (opening an iPhone to applications not signed by Apple for installation) has relied on an exploit dubbed “24kPwn”. We’ll skip the technical voodoo for the sake of not putting you straight to sleep, but here’s the important bit: in the latest batch of iPhone 3GS units to hit the shelves, the exploit has been fixed. Unless a new exploit is discovered (and, with each patch, this is becoming less and less likely), any iPhone 3GS to ship after last week will not be jailbreakable.

If you want the full technical rundown of the exploit, you can find it here. In its simplest form: as with all computers, the iPhone requires something called a “Bootrom” to startup. During the startup process, one stretch of code in the Bootrom fails to ensure that the content being loaded is within a certain size limit. By throwing more instructions at that chunk of code than it’s intended to handle, exploiters are able to make the iPhone do damn near whatever they want; in this case, the jailbreaking process.
The first to notice that the 24kPwn exploit was no longer functioning was France’s Mathieu H.. A few hours later, others had confirmed the news. The latest Bootrom, iBoot-359.3.2, was no longer vulnerable to 24kPwn.
So, why would Apple do this? The exploit wasn’t really a security risk to the user; it wasn’t accessible without physical access to the handset, and the process was just intense enough that it couldn’t be done accidentally. Sure, it theoretically allowed malicious code to be run on the iPhone which might brick the handset – but that has by no means been an issue thus far. There’s only one other reason, then.
Even as Apple continues to open up APIs and (very) slowly loosen their restrictions on the App Store, there are many, many (legal) reasons why jailbreaking is fantastic; alas, there’s one why it’s not: piracy. While jailbreaking allows for countless wonderful (but otherwise disallowed) apps to run on the iPhone, it also allows cracked versions of paid applications to be installed. As a result, piracy is mind-blowingly, soul-crushingly rampant on the iPhone. Many iPhone developers – such as those behind the popular IM client, Beejive – are reporting that 80 percent of their users are pirates. Yep. For every 10 users on Beejive, 8 of them didn’t pay for it. I’m no saint myself, and all of us here fully understand that a download does not equal a lost sale – but when 80% of the people using your app (and in Beejive’s case, your servers) aren’t paying to keep the lights on, it’s likely seen as a big issue.
Will another exploit be found? Most likely. There is no such thing as perfect code – especially in something as complex as an operating system. It may be difficult, and it may require waiting through an update or two, but eventually someone will find a way back in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-14 19:57

8 av 10, det är ta mig f-n helt otroliga siffror =(

Jag får troligtvis min 3Gs nästa vecka.

Hur troligt skulle ni säga det är att hålet har hunnit bli tilltäppt på den?
Och hur troligt är det att jag kan sabotera telefonen genom att försöka prova att jailbreaka?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-15 22:59
Ursprungligen av dakire:

Jag får troligtvis min 3Gs nästa vecka.

Hur troligt skulle ni säga det är att hålet har hunnit bli tilltäppt på den?
Och hur troligt är det att jag kan sabotera telefonen genom att försöka prova att jailbreaka?

Jag skulle säga att det är helt klart troligt att det är täppt. Så du kan nog glömma jailbreaking på ett tag...

Ursprungligen av FreddeB:

8 av 10, det är ta mig f-n helt otroliga siffror =(

Verkligen. Jag har inte jailbreakat min iPhone, och jag tycker synd om de som gör det, av vettiga anledningar, eftersom det nog kommer att ta ett tag innan nya iPhones går att jailbreaka. Däremot tycker jag inte ett dugg synd om de som gör det för att sno mjukvara som annars bara kostar några tior. Snåla jävlar.

Ursprungligen av FreddeB:

8 av 10, det är ta mig f-n helt otroliga siffror =(

Förstår inte vad som är så otroligt. Är det gratis är det sannolikt att man drar ner det bara för att, så jag skulle tippa på att enbart en ytterst liten bråkdel av de där 80 procenten möjligen skulle kunna betraktas som en missad intäkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 08:02
Ursprungligen av Laseranders:

Förstår inte vad som är så otroligt. Är det gratis är det sannolikt att man drar ner det bara för att, så jag skulle tippa på att enbart en ytterst liten bråkdel av de där 80 procenten möjligen skulle kunna betraktas som en missad intäkt.

Jag vill inte gå i politisk polemik på nätet men just i detta fall står det faktiskt 'users' så jag tolkade det som om att 8/10 som relay:ar IM's övr BeeJive's servrar faktiskt hade leechat appen

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-10-16 08:15
Ursprungligen av FreddeB:

Jag vill inte gå i politisk polemik på nätet men just i detta fall står det faktiskt 'users' så jag tolkade det som om att 8/10 som relay:ar IM's övr BeeJive's servrar faktiskt hade leechat appen

I stand corrected. Det kan jag också se moraliska problem med eftersom man då faktiskt uppehåller nån annans egendom utan lov eller ersättning.

Well, bara att hoppas att ens Iphone inte går sönder så att man behöver ha in den på service så den blir utbytt då. För att svara på Capemans inlägg så tycker jag också att folk är jävligt snåla när de inte vill betala typ 10-200 spänn för en app. Jag har egentligen bara ett enda som jag tankat hem, Tom-tom. Jag tänker inte betala typ 1000 spänn för en app som jag kanske använder en gång varannan månad, då jag inte äger bil. Det bästa med jailbreak är för övrigt även där de program som kostar en slant, som biteSMS. har man väl börjat använda det är man helt kär och vill absolut inte gå över till den gamla SMS-appen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 12:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Well, bara att hoppas att ens Iphone inte går sönder så att man behöver ha in den på service så den blir utbytt då. För att svara på Capemans inlägg så tycker jag också att folk är jävligt snåla när de inte vill betala typ 10-200 spänn för en app. Jag har egentligen bara ett enda som jag tankat hem, Tom-tom. Jag tänker inte betala typ 1000 spänn för en app som jag kanske använder en gång varannan månad, då jag inte äger bil. Det bästa med jailbreak är för övrigt även där de program som kostar en slant, som biteSMS. har man väl börjat använda det är man helt kär och vill absolut inte gå över till den gamla SMS-appen.

+1 för biteSMS
-1 för TomTom
+1 för övergripande inställning

Så, +1

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-16 12:24

Tänk på att hålla er till ämnet, detta ligger farligt nära kanten på reglerna. Piratkopiering är det INTE tillåtet att diskutera på 99.se
/Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-16 19:25

Om jag köper en iphone från tre imorgon, hur stor är chansen att jag får en iphone med tilltäppt hål?

Och.. Hur vet man att hålet är tilltäppt på telefonen? Vad hände om man försöker jailbreaka och hålet är tilltäppt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 19:54
Ursprungligen av shagga:

Om jag köper en iphone från tre imorgon, hur stor är chansen att jag får en iphone med tilltäppt hål?

Och.. Hur vet man att hålet är tilltäppt på telefonen? Vad hände om man försöker jailbreaka och hålet är tilltäppt?

om du köper den i butik nu och får den direkt i handen är chansen/risken är nog relativt liten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-17 10:28
Ursprungligen av FreddeB:

om du köper den i butik nu och får den direkt i handen är chansen/risken är nog relativt liten.

I Telenors butiker har jag fått två telefoner med 3.1.2 för ca 10 dagar sedan

Ursprungligen av kenjon:

I Telenors butiker har jag fått två telefoner med 3.1.2 för ca 10 dagar sedan

Fast just den här uppdateringen har ju inget med 3.1.2 att göra, det är ju BootROM som är uppdaterad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-17 15:17
Ursprungligen av Capeman:

Fast just den här uppdateringen har ju inget med 3.1.2 att göra, det är ju BootROM som är uppdaterad.

Nej inte för jailbreak, men för upplåsning. Och det blandar väldigt många ihop...

Ursprungligen av kenjon:

Nej inte för jailbreak, men för upplåsning. Och det blandar väldigt många ihop...

Sant, tänkte mest på att tråden enligt ämne ska handla om jailbreak, inte upplåsning.

Var nu i Amsterdam idag och där var det en försäljare på Apple Store som sa att han hade läst på ett holänskt forum att:

The latest Bootrom, iBoot-359.3.2 skulle enligt honom vara knäckt redan ??!!

Är det någon med lite mera kött på benen som kan ge sina 5 cents

1
Bevaka tråden