Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Find My iPhone - vad ska man med det till egentligen?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Brorsans polare fick sin telefon stulen och de kunde se vart den var. De ringde polisen och sa att den fanns i Nordstan här i Göteborg, polisen ryckte på axlarna typ. Vad skulle de göra med den informationen. Visst hade man kunnat bege sig ner och "leta" efter den, men vem fan vill sticka ner på Nordstan klockan 3 en onsdagnatt för att "leta reda på någon som stulit ens mobil" liksom. Känns inte som säkraste kortet att spela.
Visst, det var väl kul att se vart mobilen var, men vad skulle de använda det till liksom?

De funktioner som är BRA är ju Wipen och att skicka meddelanden.
Är det någon som ser ett användningsbehov av "find my iphone"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 17:39

Åk dit med lite polare med basebollträ och gör ett hembesök då? Är det en lägenhet blir det lite jobb

Polaren tappade sin lur i skogen när han gick med hunden och lyckades hitta den med hjälp av find my phone.

Känns som frågan är vad man ska ha polisen till.

Jag tappade min telefon i skogen när jag var på landet, skulle aldrig hittat den utan Find My iPhone, just vid stöld vet jag inte riktigt, men i USA har polisen haft hjälp av det har jag läst.

Hade ju gärna sett att man kunde ha några gram med Semtex i luren och att man via mobile.me kunde ange Meddelande, Wipe eller Detonera...

Hade ju vart riktigt kul att ringa upp och .. Hej! Splätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 19:46

Klaga på skon när det är foten det är fel på. Polisen, farbror Harry - som de säger i Norrland, är tämligen ointresserad av att lämna Volvo V70, Stationen, Piketbussen .... ja ni fattar!

Ursprungligen av sways:

Klaga på skon när det är foten det är fel på. Polisen, farbror Harry - som de säger i Norrland, är tämligen ointresserad av att lämna Volvo V70, Stationen, Piketbussen .... ja ni fattar!

Dösnack.

Men om man ringer polisen - som inte har alla resusrser i hela världen - och säger att min Telefon är någonstans på vift inne i Europas största shoppingcenter så förstår jag om de ber en snällt gå och kamma sig.
Hur fan skall de hitta den? Visitera 1800 personer då eller?

Polisen har inget emot att jobba, men det skall ju helst finnas någon utsikt till framgång/mening i det. Springa runt planlöst leder ju så sällan till ngt.

Find My iPhone är väl från början tänkt att användas för att hitat den om man tappar den.
Funktionen är nog inte tänkt att fungera som "hitta efter stöld."

Sen finns ju folk som fått dem snodda och då har det skrivits sunshine-stories om att man kunnat se dem vid en busshållplats etc, det är ju alltid roligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-21 22:06
Ursprungligen av Goflorp:

Dösnack.

Men om man ringer polisen - som inte har alla resusrser i hela världen - och säger att min Telefon är någonstans på vift inne i Europas största shoppingcenter så förstår jag om de ber en snällt gå och kamma sig.
Hur fan skall de hitta den? Visitera 1800 personer då eller?

Polisen har inget emot att jobba, men det skall ju helst finnas någon utsikt till framgång/mening i det. Springa runt planlöst leder ju så sällan till ngt.

Find My iPhone är väl från början tänkt att användas för att hitat den om man tappar den.
Funktionen är nog inte tänkt att fungera som "hitta efter stöld."

Sen finns ju folk som fått dem snodda och då har det skrivits sunshine-stories om att man kunnat se dem vid en busshållplats etc, det är ju alltid roligt.

De kan ju i alla fall bry sig.

Man ser ju hyfsat precist var telefonen är och då är det ju bara att följa efter den...

Så du menar att polizei skulle ha med sig en 3G-kopplad laptop - logga in på den bestulnes MobileMe-konto - och följa telefonen?! Sedan skulle dom alltså kroppsvisitera en medborgare när denna svajiga positionsteknik pekar ut honom. Prickar dom in luren i ett hyreshus så kan man då tänka sig att polizei begär husrannsakning från jourhavande åklagare till 56 lägenheter.
Jag är verkligen tacksam - bl.a. som skattebetalare - för att dom inte lägger ner sådant krut på en stulen mobiltelefon och det gör man garanterat inte någonstans i hela världen.

Dessutom - inte är det sådan precision på grejerna. Det är inte som i Hollywood-rullar liksom...

Ursprungligen av zappee:

De kan ju i alla fall bry sig.

Man ser ju hyfsat precist var telefonen är och då är det ju bara att följa efter den...

Ursprungligen av Goflorp:

Hur fan skall de hitta den? Visitera 1800 personer då eller?

Förvisso var det ju mitt i natten en vardag, men jag köper ändå resonemanget. Skicka ut en jävla polisbil mitt i natten lär ju kosta mer skattepengar än en ny telefon kostar
Fast brorsan och hans polare trodde ju inte att det skulle hjälpa, men ibland kan man ha tur och det är någon radiobil i närheten. Fast positioneringen är ju som många påpekat långt ifrån 100.

Ursprungligen av Goflorp:

Dösnack.
Polisen har inget emot att jobba, men det skall ju helst finnas någon utsikt till framgång/mening i det. Springa runt planlöst leder ju så sällan till ngt.

Skönt att läsa att det är några som tänker till här inne.

Vissa tar varje chans dom ser att klanka ner på Polisen. Tråkigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 07:48

Jag pratade med en vän som jobbar som polis i Sthlms city sedan 6 år tillbaka och han bara garvade åt situationen. Nu kan vi väl inte vara säkra på om alla poliser skulle garva anmälaren rakt i ansiktet (säkert är dock att alla skulle ligga dubbelvikta av skratt under kafferasten) men vi kan med all säkerhet säga att ingen polis skulle sätta sig och pejla en stulen mobiltelefon, även om de hade utrustningen

Vad som sedan skulle hända i Farbror Harry-områden kan vi väl som sagt bara gissa oss till

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 13:55
Ursprungligen av FreddeB:

Jag pratade med en vän som jobbar som polis i Sthlms city sedan 6 år tillbaka och han bara garvade åt situationen. Nu kan vi väl inte vara säkra på om alla poliser skulle garva anmälaren rakt i ansiktet (säkert är dock att alla skulle ligga dubbelvikta av skratt under kafferasten) men vi kan med all säkerhet säga att ingen polis skulle sätta sig och pejla en stulen mobiltelefon, även om de hade utrustningen

Vad som sedan skulle hända i Farbror Harry-områden kan vi väl som sagt bara gissa oss till

Säker på det?

Inbyggd gps spårade mobiltjuv - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-24 14:30

Cool story bro

Ha ha jag använder den när seniliteten slagit till, har jag glömt den hemma, i bilen, i garaget eller på jobbet. Har hittat den två ggr hittills då man även ser var i huset den ligger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 12:30

Känns mycket otroligt om polisen skulle göra en insats mot en plupp på kartan.

Däremot finns det väl två användningsområden:

1) Om man tappat den.

2) Om man skulle kunna lista ut vem det var som snodde den via lokaliseringen?
Ponera att du varit på en fest eller liknande, då kanske man skulle kunna lista ut vem det är och
avpolettera den personen rejält!

Annars är ju wipefunktionen lite tröst..

behöver ju inte pejla så exakt när man kommer nära, då ser man ju bara till att telefonen ger signal.

lite intresse borde de visa, för hittar de en stulen iphone lär de nog kunna hitta mer, kanske till och med någon efterlyst person eller annat stöldgods.

Ska vi ha ett 99mac team som hämtar tillbaka försvunna telefoner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-24 14:31

Alla pratar om stöld... Om du tappar den, någon hittar men kan inte komma åt nummer pga lösenordslåst, då är det ju klockrent att skicka ett meddelande "hej, om du hittar denna så ring...."

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-16 00:00

Sluta nu, alla vet ju att Polisen inte bryr sig om sånt

Måste telefonen vara igång eller fungerar detta programmet även när telefonen är avstängd?

Är nämligen själv polis i vårt vackra land och skulle kunna ge ett kungarike till den som vinkade till sig oss för att sedan ge oss en guidning mot en eventuell rånare!

Frågan är som sagt bara: Fungerar appen även när telefonen är avstängd? Rånare har nämligen en förmåga att stänga av telefonen så fort de fått tag på den om de är (någerlunda rutinerade vill säga).

//Polisen

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-11-16 12:27

Blev tvungen att pröva, men det gick inte. Vilket väl iofs inte är så oväntat, men man kunde ju ha hoppats på en "väckfunktion" hos telefonen.

Ursprungligen av Magnoose:

Måste telefonen vara igång eller fungerar detta programmet även när telefonen är avstängd?

Är nämligen själv polis i vårt vackra land och skulle kunna ge ett kungarike till den som vinkade till sig oss för att sedan ge oss en guidning mot en eventuell rånare!

Frågan är som sagt bara: Fungerar appen även när telefonen är avstängd? Rånare har nämligen en förmåga att stänga av telefonen så fort de fått tag på den om de är (någerlunda rutinerade vill säga).

//Polisen

1
Bevaka tråden