Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skulle få dig att lämna Mac-världen?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Rajje:

Tekniska specifikationer betyder ingenting alls om man ändå inte kan använda produkten till det man vill göra och på det sätt man önskar. Extra tydligt är detta argument i mobilvärden.

Precis som i verkliga livet då om vi skall bli lite fredagsfräcka.

Spelar ingen roll om gud gett dig en dase som en tvåkilos fläskfilé
- vet du inte hur du skall använda den, är den ju helt värdelös...

(Ovan kommer nog moderator radera...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-16 22:25
Ursprungligen av Goflorp:

Man kanske borde, men hur kul är det att radera sånt en fredagkväll?

Precis som i verkliga livet då om vi skall bli lite fredagsfräcka.

Spelar ingen roll om gud gett dig en dase som en tvåkilos fläskfilé
- vet du inte hur du skall använda den, är den ju helt värdelös...

Det där går att vidareutveckla, men detta är inte rätt plats

Ursprungligen av dumburken:

Det där går att vidareutveckla, men detta är inte rätt plats

Supporter Lounge ?
Där får man skriva hur mkt OT som helst.... då kan vi ju få garva lite...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-18 19:03
Ursprungligen av Rajje:

Intressant hur olika det kan vara. För min del är det t.ex. precis tvärt om. Fyrakärnig processor och 4 GB RAM är fina specifikationer, speciellt till det låga priset. Men SÅ viktigt är det verkligen inte att det motiverar ett förkastande av hela datorns funktionalitet såsom jag känner den.
Tekniska specifikationer betyder ingenting alls om man ändå inte kan använda produkten till det man vill göra och på det sätt man önskar. Extra tydligt är detta argument i mobilvärden.

Men användarvänlighet betyder ingenting om inte de tekniska specifikationerna räcker till heller.

Sitter nu med min maskin och det verkar gå lika bra att köra Ubuntu som OS X. Bara det att chatt-klienten och teckensnitten är lite fulare. Men det kan jag leva med, jag har kraft så det sprakar om det.

Sen är också dual-head stödet lite sämre, men det funkar absolut. Men det är tvärkorkat att det bara är en bakgrundsbild till båda skärmarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-19 12:55
Ursprungligen av Bjarte:

...ingenting om inte de tekniska specifikationerna räcker till heller.

Roligt sagt med tanke på att du sitter på iBook.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 15:07
Ursprungligen av acke:

Roligt sagt med tanke på att du sitter på iBook.

Ja?

Det mac-världen verkligen måste öva på är att ta kritik. Jag hatar inte Apple, jag gillar Apple. Men jag vägrar vara så jävla tacksam att Apple har sålt en produkt till lilla mig.

Det kanske finns en anledning till att min iBook ligger bredvid mig och sover i detta nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 19:08
Ursprungligen av Bjarte:

Ja?

Det mac-världen verkligen måste öva på är att ta kritik. Jag hatar inte Apple, jag gillar Apple. Men jag vägrar vara så jävla tacksam att Apple har sålt en produkt till lilla mig.

Det kanske finns en anledning till att min iBook ligger bredvid mig och sover i detta nu?

Nu tar du väl i? Kritisera Apple hur mycket du vill. Jag gör det ganska ofta. Försök inte få det till att jag är en mactaliban bara för att jag ifrågasätter det du säger. Att du pratar om vikten av tekniska specifikationer och råstyrka för dig när du sitter på en iBook känns lite lustigt. Men nog om detta, känns offtopic.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-12 10:00

Jag skulle gå över till pc om jag skulle bli dåligt behandlad i en garantifråga eller liknande. Sånt spelar lika stor roll för mig som själva produkten.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-12 14:05
Ursprungligen av dorfus:

Jag skulle gå över till pc om jag skulle bli dåligt behandlad i en garantifråga eller liknande. Sånt spelar lika stor roll för mig som själva produkten.

Förbered dig på emmigration!

Kostnadsaspekten kan få mig att bli "otrogen". Om min MacBook kastar in handduken så är det oundvikligt att jag under en viss period kommer att lämna Mac-världen.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-21 19:20

Nu med de nya Macarna känns det än mer avlägset att lämna Macvärlden. Tjoho!

Ursprungligen av MatsOlov:

Nu med de nya Macarna känns det än mer avlägset att lämna Macvärlden. Tjoho!

ber att få hålla med. Har en 15" bärbar snabb jävel idag, med en 24" LED-skärm.
- Ändå blir jag köpsugen när jag ser nya iMac 27" ...

Så lämna Macen blir bara mer och mer avlägset....

ber att få hålla med. Har en 15" bärbar snabb jävel idag, med en 24" LED-skärm.
- Ändå blir jag köpsugen när jag ser nya iMac 27" ...

Så lämna Macen blir bara mer och mer avlägset....

Det är ju det, man blir alltid köpsugen när det kommer nya mac-produkter. Det gäller att hålla i sina itchy-fingers. Annars står man där med en dator för mycket och kliar sig i huvudet och undrar vadfan man skulle med den till!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-22 07:20
Ursprungligen av PeeMaN:

... Annars står man där med en dator för mycket och kliar sig i huvudet och undrar vadfan man skulle med den till!

Kan man få för många datorer? Kan jag väl aldrig tänka mig Själv har jag 15 st, fungerande, Macar de två äldsta är Plusar + en Apple IIe och en PowerComputing macclon. Tillsammans med en del andra gamla Apple prylar så har jag snart ett litet museum, behöver bara bygga till några extra kvm först

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 03:12

En smula vid sidan av diskussionen men...
Kanske det bara är jag men jag sitter med den första (och långsammaste) unibody macbook pro:n och jag känner mig nöjd så till den grad att det sug efter nya modeller jag i så fall skulle känna är försumbart. Den dator jag har är hyfsat snabb, snygg, stilrent tidlös, sval, har en jäkligt vridstyv konstruktion och ett jädrans os. Några extra MHz vore väl kul, men just bara det också, det vore väl lite kul.

Så är jag ingen grafiker heller och lider sålunda inte det minsta av den något undermåliga skärmen.

*Nöjd* (så jäkla)

Ursprungligen av sodemus:

En smula vid sidan av diskussionen men...
Kanske det bara är jag men jag sitter med den första (och långsammaste) unibody macbook pro:n och jag känner mig nöjd så till den grad att det sug efter nya modeller jag i så fall skulle känna är försumbart. Den dator jag har är hyfsat snabb, snygg, stilrent tidlös, sval, har en jäkligt vridstyv konstruktion och ett jädrans os. Några extra MHz vore väl kul, men just bara det också, det vore väl lite kul.

Så är jag ingen grafiker heller och lider sålunda inte det minsta av den något undermåliga skärmen.

*Nöjd* (så jäkla)

Nej, du är inte ensam. Jag sitter främst vid en MacBook från 2007, och den klarar precis allt jag vill göra med datorn. Jag lär nog köra på med den till den inte längre orkar köra senaste OS X. Samma gäller min över tre år gamla Mac mini som fortfarande fungerar fint som HTPC. Där har jag dock uppgraderat CPUn. På jobbet är jag tyvärr tvungen att använda Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 06:07

Jag har bara kört Mac sen i augusti (och PC sen -92) men hittar verkligen inga anledningar till att byta tillbaka till PC, varken Linux eller Windows. Och efter att ha lekt lite med iMac:arna i grafiklabben (tyvärr läser jag Events och inte Grafisk Design så jag har inte fri tillgång till Maclabben) på skolan insåg jag att Mac inte är dyrt heller.
För med en iMac får man en enormt bra skärm, grym prestanda och en platseffektiv lösning redan i den billigaste varianten. Trots 24"-skärmarna får man in fler datorer på samma bord - med mer plats runt om - än man får i PC-salarna med 15"-skärmar.

Jag ser inget i en överskådlig framtid som skulle få mig att byta tillbaka.

Bevaka tråden