Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 2G oanvändbar efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-21 21:15
Ursprungligen av Robo-X:

Pwnage tool finns endast för macen. Men eftersom den skapar firmware filer som iTunes använder kan du ladda ner en ändrad fil från nätet och uppdatera med direkt iTunes. Du får leta lite för att hitta riktiga firmware filen.

//Rob

Jag har nu testat att uppdatera min iPhone med en firmware fil som jag hittade genom den här videon YouTube - Jailbreak/Unlock iPhone 2G, 3G & 3GS 3.1.2FW (W/Links) WIN/MAC. Uppdateringen misslyckas bara och det kommer ett errormeddelande Kan det ha varit fel fil, något tips vart man kan hitta rätt isåfall?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 13:19
Ursprungligen av Mrch:

Jag har nu testat att uppdatera min iPhone med en firmware fil som jag hittade genom den här videon YouTube - Jailbreak/Unlock iPhone 2G, 3G & 3GS 3.1.2FW (W/Links) WIN/MAC. Uppdateringen misslyckas bara och det kommer ett errormeddelande Kan det ha varit fel fil, något tips vart man kan hitta rätt isåfall?

Du får error 1604 eller liknande antar jag.

Glöm 3.1.2 tills vidare, du kan bara uppdateradin 2G till 3.1.2 om den var jailbreakad innan och det var inte din iom att den inte var aktiverad (ja den var säkert JB en gång i tiden men när du uppgraderade den i itunes så försvann det).

Jag föreslår att du gör följande:

1. Ladda ned en aktiverad, upplåst 3.1 firmware image till iphne 2G, tex härifrån: Download iPhone1,1 3.1 7C144 Custom Restore.ipsw from megaupload.com - Filestube.com - download everything

2. Sätt din iPhone i dfu-mode. MKT VIKTIGT, skätmen ska vara svart, ingen ituneslogga el sladd el dylikt, se här: DFU Mode | iPhone News, Help and Guides

3. Öppna itunes, håll nere shift (Win) och klicka på restore. Välj den fil du laddade ned i (1).

4. Fira med en hallonsoda.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-22 17:46
Ursprungligen av rhesus:

Du får error 1604 eller liknande antar jag.

Glöm 3.1.2 tills vidare, du kan bara uppdateradin 2G till 3.1.2 om den var jailbreakad innan och det var inte din iom att den inte var aktiverad (ja den var säkert JB en gång i tiden men när du uppgraderade den i itunes så försvann det).

Jag föreslår att du gör följande:

1. Ladda ned en aktiverad, upplåst 3.1 firmware image till iphne 2G, tex härifrån: Download iPhone1,1 3.1 7C144 Custom Restore.ipsw from megaupload.com - Filestube.com - download everything

2. Sätt din iPhone i dfu-mode. MKT VIKTIGT, skätmen ska vara svart, ingen ituneslogga el sladd el dylikt, se här: DFU Mode | iPhone News, Help and Guides

3. Öppna itunes, håll nere shift (Win) och klicka på restore. Välj den fil du laddade ned i (1).

4. Fira med en hallonsoda.

jag testade detta och nu får jag error 1601 istället :S

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 18:24
Ursprungligen av Mrch:

jag testade detta och nu får jag error 1601 istället :S

Ok, det verkar som om du inte får telefonen i dfu-läge. Prova den procedur som jag skrev i inlägg #41 här ovanför.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-21 15:43

nej jag har ingen kompis som har mac måste jag alltså ha tillgång till mac dator för att låsa upp ?:O

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-21 21:09
Ursprungligen av Mrch:

nej jag har ingen kompis som har mac måste jag alltså ha tillgång till mac dator för att låsa upp ?:O

Läste du inlägg #27?

Ursprungligen av kenjon:

Läste du inlägg #27?

Ibland undrar man fan över folk...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-21 16:09

är pwnage tool det enda program som kan låsa upp alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-21 18:38

OT: Det här är anledningen till just varför jag köpte en olåst iphone direkt för att slippa hålla på bli oroad vid varje update.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-22 14:35

Får bra felkod 1600 hela tiden. Några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 15:52
Ursprungligen av Mattias L:

Får bra felkod 1600 hela tiden. Några tips?

Vad försöker du göra? Uppgradera till 3.1.2? Se i så fall mitt inlägg ovan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-22 16:30

Ok, tar det kort. Har en iPhone 2g (2.2.1) som jag ville uppdatera till FW 3 någonting.

Byggde en custom FW med Pwnage tool och när den skulle installera så började den men gav efter ett tag felkod 1604. Sedan hade jag svårt att överhuvudtaget få den i DFU läge (bara itunes symbolen hela tiden), men lyckades tillslut.

Nu står det felkod 1600 oavsett vilken version av FW jag försöker med. Kommer ingenvart alls.

Har provat på min MacBook Pro med 1.6.1 och på en MacBook med 10.5.5 samma sak på båda. Felkod 1600.

Är den körd?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 16:48
Ursprungligen av Mattias L:

Ok, tar det kort. Har en iPhone 2g (2.2.1) som jag ville uppdatera till FW 3 någonting.

Byggde en custom FW med Pwnage tool och när den skulle installera så började den men gav efter ett tag felkod 1604. Sedan hade jag svårt att överhuvudtaget få den i DFU läge (bara itunes symbolen hela tiden), men lyckades tillslut.

Nu står det felkod 1600 oavsett vilken version av FW jag försöker med. Kommer ingenvart alls.

Har provat på min MacBook Pro med 1.6.1 och på en MacBook med 10.5.5 samma sak på båda. Felkod 1600.

Är den körd?

Har du provat återställa den till en "stock" applemjukvara (bara lör restore rakt av i itunes)? Du kommer då ha en låst telefon, dvs "slide for emergency" på skärmen.

Ladda sedan hem pwnage tool 3.1 (obs versionen) från tex den här sidan iPhone Downloads samt original 3.1-mjukvara till 2G från samma ställe.

Kör sedan pwnage tool och välj expert mode. Leta reda på din nedladdade original 3.1. Kryssa i "activate the phone", "enable baseband update" "neuter bootloader" "unlock baseband" samt "autodelete bootneuter.app". Du kan också kryssa ur de fula customikonerna med ananasen och den rysktalande steve om du vill. Lämna allt annat som det var.

Följ sedan instrunktionerna i pwnage tool för att försätta telefonen i dfu-mode. Starta sen itunes, option-klicka på restore och välje din pwnage tool-skapade .ipsw. Då bara SKA det fungera om du gör rätt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-22 18:17
Ursprungligen av rhesus:

Följ sedan instrunktionerna i pwnage tool för att försätta telefonen i dfu-mode. Starta sen itunes, option-klicka på restore och välje din pwnage tool-skapade .ipsw. Då bara SKA det fungera om du gör rätt.

Tack rhesus!!!! Först funkade det inte, men till sist fick jag telefonen i rätt DFU läge och då funkade det! Tack igen!!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-22 17:04

Tack! Jag skall testa. Återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-22 22:00

fast det står dfu mode på itunes och den blir svart så verkar ju bli så får väl fortsätta försöka ;S

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-22 22:02

har ju inte en mac så kan ju inte använda pwnagetool

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-22 22:04
Ursprungligen av Mrch:

har ju inte en mac så kan ju inte använda pwnagetool

Du kan följa instruktionerna i inlägg #41 men instället för att "tillverka" din egen custom ipsw med pwnage tool så kan du använda den jag länkade till i inlägg #37. Dvs,

1. Återställ till original genom att bara trycka "restore" i itunes, det ger dig en låst telefon.

2. Sätt telefonen i dfu, svart skärm.

3. Shift-klicka på restore och välje den aktiverade, uppåsta 3.1-mjukvaran.

Tanken är alltså att åtrställa till apple original och sedan göra om jailbreak. Det brukar fixa telefoner som "hakat upp sig" med fel 1600, 1604 etc.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-22 22:34
Ursprungligen av rhesus:

Du kan följa instruktionerna i inlägg #41 men instället för att "tillverka" din egen custom ipsw med pwnage tool så kan du använda den jag länkade till i inlägg #37. Dvs,

1. Återställ till original genom att bara trycka "restore" i itunes, det ger dig en låst telefon.

2. Sätt telefonen i dfu, svart skärm.

3. Shift-klicka på restore och välje den aktiverade, uppåsta 3.1-mjukvaran.

Tanken är alltså att åtrställa till apple original och sedan göra om jailbreak. Det brukar fixa telefoner som "hakat upp sig" med fel 1600, 1604 etc.

Nu testade jag restora telefonen med itunes och sedan costum firmwaren men det funkar fortfarande inte får error 1600 , :S vet inte vad jag ska ta mig till

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 00:03
Ursprungligen av Mrch:

Nu testade jag restora telefonen med itunes och sedan costum firmwaren men det funkar fortfarande inte får error 1600 , :S vet inte vad jag ska ta mig till

Så det går bra att återställa till original, dvs du får en telefon med "slide for emrgency"? Exakt hur gör du sedan? Så länge det inte är något fysiskt fel med din iphone så går det att få liv i den igen, jag lovar

Som en sista utväg så finns det ett verktyg som heter iREB som ska kunna fixa såna där 160x-fel men jag har aldrig behövat använda det själv. Googla det om du vill, kolla även den här tråden av en kille med liknande problem som du, dvs en 2G med okänd historik som inte vill låta sig flashas. iPhone 2G with errors 23 and 1600, impossible to restore - Hackint0sh

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 12:20
Ursprungligen av rhesus:

Så det går bra att återställa till original, dvs du får en telefon med "slide for emrgency"? Exakt hur gör du sedan? Så länge det inte är något fysiskt fel med din iphone så går det att få liv i den igen, jag lovar

Som en sista utväg så finns det ett verktyg som heter iREB som ska kunna fixa såna där 160x-fel men jag har aldrig behövat använda det själv. Googla det om du vill, kolla även den här tråden av en kille med liknande problem som du, dvs en 2G med okänd historik som inte vill låta sig flashas. iPhone 2G with errors 23 and 1600, impossible to restore - Hackint0sh

Okej ja det funkar perfekt att återställa vanligt med itunes men undrar måste man ha dfu mode eller kan man inte bara köra restore mode när man återställer med costum firmwaren?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 13:02
Ursprungligen av Mrch:

Okej ja det funkar perfekt att återställa vanligt med itunes men undrar måste man ha dfu mode eller kan man inte bara köra restore mode när man återställer med costum firmwaren?

Du kan ju alltid prova i recovery mode om dfu-mode ger felmeddelande (itunes-logga och sladd på skärmen). Det kan ju inte mer än ofungera...

VIlken version av itunes kör du förresten?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 15:33
Ursprungligen av rhesus:

Du kan ju alltid prova i recovery mode om dfu-mode ger felmeddelande (itunes-logga och sladd på skärmen). Det kan ju inte mer än ofungera...

VIlken version av itunes kör du förresten?

Nu testade jag med restore mode men fick error 1604 istället . Jag kör senaste versionen av Itunes. jag antar att jag får testa ladda ned det där Ireb nu då och testa de:)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 15:35
Ursprungligen av Mrch:

Nu testade jag med restore mode men fick error 1604 istället . Jag kör senaste versionen av Itunes. jag antar att jag får testa ladda ned det där Ireb nu då och testa de:)

Det kan ju vara något fel på den hackade firmwaren jag länkade till, jag har inte provat den själv. Om du vill kan jag lägga upp den jag själv gjorde med pwnage tool när jag uppgraderade min(a) 2G till 3.1

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 15:46
Ursprungligen av rhesus:

Det kan ju vara något fel på den hackade firmwaren jag länkade till, jag har inte provat den själv. Om du vill kan jag lägga upp den jag själv gjorde med pwnage tool när jag uppgraderade min(a) 2G till 3.1

Ah det skulle vara sjyst som fan:D vill verkligen få de här över nu håller på och letar efter ireb också men kan inte ladda ned på deras hemsida vet inte varför men de ska nog gå;D

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 16:15
Ursprungligen av rhesus:

Det kan ju vara något fel på den hackade firmwaren jag länkade till, jag har inte provat den själv. Om du vill kan jag lägga upp den jag själv gjorde med pwnage tool när jag uppgraderade min(a) 2G till 3.1

har fått tag på ireb nu så nu måste jag bara ha en firmware fil om du kunde ladda upp den du använda skulle det vara grymt

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 16:22
Ursprungligen av Mrch:

har fått tag på ireb nu så nu måste jag bara ha en firmware fil om du kunde ladda upp den du använda skulle det vara grymt

Den kommer... Ska bara hem från jobbet först

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-23 16:29
Ursprungligen av rhesus:

Den kommer... Ska bara hem från jobbet först

Okej aja ingen brådska har hela kvällen/natten på mig så

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-23 17:45
Ursprungligen av Mrch:

Okej aja ingen brådska har hela kvällen/natten på mig så

Det ser ut som om du får ge dig till tåls någon timme til, det tar evigheter att ladda upp filen till en gratistjänst och nu måste jag iväg på licensiat-middag

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-10-22 22:28

Precis. Glömde skriva att jag faktiskt först (mot bättre vetande, kändes det som då illafall) uppdaterade telefonen till original 3.1.2 i iTunes, fick upp "Slide for Emergency" och sedan satte den i DFU läge. Dock så funkade inte DFU läget för mig förrän Pwnage Tool sa att telefonen var i DFU läge. Då funkade det konstigt nog.

Bevaka tråden