Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Playstation 3 + Mac?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-04-03 17:41

Har första generationens iMac alu. Tänkte koppla en PS3:a till den nu. Hur gör man det? Via ett tv-kort? Vore nice om man kunde koppla den via HDMI på något sätt, så man kan spela högupplöst. Förslag någon?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-03 17:44
Ursprungligen av Dalle:

Har första generationens iMac alu. Tänkte koppla en PS3:a till den nu. Hur gör man det? Via ett tv-kort? Vore nice om man kunde koppla den via HDMI på något sätt, så man kan spela högupplöst. Förslag någon?

Det går inte på något vettigt sätt. Med ett tv-kort får du bara lågupplöst bild och det är väl synd med tanke på att ps3 matar ut 1080p. HDMI osv är bara att glömma, iMac har inga bildingångar.

Köp en bra lcd-tv istället

  • Medlem
  • 2009-04-03 18:44

Ok, var rädd för det. Tack iaf

  • Medlem
  • 2009-04-12 16:39

Ok, just nu har jag tyvärr inte råd med en tv. Men jag vill ändå kunna köra PS#:an på min iMac så länge...
Om man nu ska koppla in den till datorn, hur går man tillväga? Hur kopplar man RCA-kontakterna till tvkortet? Tips och förslag på vart man kan köpa dessa grejer mottages tacksamt!

Dalle - Som inte har råd med någon tv just nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-12 18:23
Ursprungligen av Dalle:

Ok, just nu har jag tyvärr inte råd med en tv. Men jag vill ändå kunna köra PS#:an på min iMac så länge...
Om man nu ska koppla in den till datorn, hur går man tillväga? Hur kopplar man RCA-kontakterna till tvkortet? Tips och förslag på vart man kan köpa dessa grejer mottages tacksamt!

Dalle - Som inte har råd med någon tv just nu.

Jag kopplade in PS3an till imacen genom en eyetv-hybrid.
Den har nämligen S-Video-in samt RCA.

  • Medlem
  • 2009-04-13 16:24
Ursprungligen av Sidde:

Jag kopplade in PS3an till imacen genom en eyetv-hybrid.
Den har nämligen S-Video-in samt RCA.

Trevligt! För det är precis det tv-kortet jag har! Blir bilden ok? Ok, den är inte högupplöst. Men hoppas den är ok iaf. Har du någon bild på skapelsen?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-13 16:35
Ursprungligen av Dalle:

Trevligt! För det är precis det tv-kortet jag har! Blir bilden ok? Ok, den är inte högupplöst. Men hoppas den är ok iaf. Har du någon bild på skapelsen?

Bilden är väl okej, men text ser inte allt för bra ut i vissa spel.
S-Video är att föredra, då det bär både en svartvit och en färgad signal, text blir då mycket tydligare.
Komposit bär bara den färgade signalen och du får då bara hälften av signalen i jämförelse.

http://home.frontslash.org/gallery/index.php?dir=%2FComputing%2F2008-01-26-Playstation3-%3EiMac

  • Medlem
  • 2009-04-14 14:50

Ok, nu har jag problem...
Slog till på en PS3:a. Men nu när jag ska koppla in den till eyetv hybrid så får jag ingen bild! Har provat att skifta till composite video input samt S-video input. Men inget hjälper. PS3:an har jag anslutit via RCA. Någon vänlig själ som kan hjälpa? Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • 2009-05-03 17:48

Till er som har koplat er PS3 till Macen. Hur får man bild över hela skärmen? Som det är nu har jag bara en bild stor som 20" på min 24"iMac. Hittar inga inställningar för att ändra det. Någon som vet hur man gör?

PS3 + Airport Express + PS3 Media Server

Hej,
Med risk för att upprepa inlägg...och med risk att jag ställer dumma frågor...

Jag har en PS3 som jag tänkte koppla trådlöst till min dator. Allt detta via min Airport Express. Jag tänkte använda PS3 Media Server för att streama media till PS3an.

Problemet är att PS3an hittar inte mediaservern. PS3 Media Servern hittar inte PS3an. Jag har aktiverat mediaserver i PS3an. Jag undrar nu hur jag ställer in min Airport Express? Jag måste enligt hjälpen 'Enable Port forwarding 5001'? Vad innebär det? (Kan inget om detta). Måste jag alltså öppna port 5001? Hur gör jag detta?

Det ska tilläggas att PS3an kommer ut på nätet utan problem. Jag hittar nätverket.

Är det någon där ute som kan ge mig lite tips?

//cristian

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-19 13:13

Vuze har fungerat smärtfritt, en nära nog magisk upplevelse när jag av en slump väl upptäckte funktionaliteten. Inga problem för varken Mac eller PS3 att hitta sin partner.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-19 13:14
Ursprungligen av artrim:

Kan du motivera hur ett "reklaminlägg" för Vuze passar i en tråd som handlar om att koppla ihop PS3 och Mac?

Jag förstår iallafall inte sambandet...

/Mod

Hur pass säkert är det att använda MediaLink ? Finns det något man skall tänka på?

Som nybliven PS3 ägare undrar jag vad jag ska välja för lösning?
Nullriver Medialink eller ps3mediaserver.
Visserligen är den senare gratis så börja med att testa den kanske.

Men är det någon som har vad det är för skillnader mellan dem och varför jag ska välja den ena framför den andra?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Som nybliven PS3 ägare undrar jag vad jag ska välja för lösning?
Nullriver Medialink eller ps3mediaserver.
Visserligen är den senare gratis så börja med att testa den kanske.

Men är det någon som har vad det är för skillnader mellan dem och varför jag ska välja den ena framför den andra?

Nullriver Medialink funkar utmärkt och kostar bara 20 dollars. Jag använder det och är mycket nöjd. Via Nullriver Medialink når jag även mina externa HDs.

Trineo - Tack det löste sig.

PSM fungerar bra för lågupplöst material, när jag kör högupplöst hamnar bild och ljud i osynk. Har inte provat Medialink.

Ursprungligen av claudiomarino:

Trineo - Tack det löste sig.

PSM fungerar bra för lågupplöst material, när jag kör högupplöst hamnar bild och ljud i osynk. Har inte provat Medialink.

Vad gäller att streama HD material så har väl det en hel del att göra med ditt nätverk och vilken spelare du använder.? Kör du v-lan?

Har inte provat Medialink och streama HD men skulle kunna göra det ikväll och återkomma.

Ursprungligen av Basilard:

Vad gäller att streama HD material så har väl det en hel del att göra med ditt nätverk och vilken spelare du använder.? Kör du v-lan?

Har inte provat Medialink och streama HD men skulle kunna göra det ikväll och återkomma.

Nej jag kör trådat till vanlig router. Nätverket fungerar bra i övrigt dock.

Någon annan som kör HD i Medialink?

Åhå! Har medialink möjlighet att streama HD nu? Det var som tusan. Jag köpte det för att sedan inse att det inte gick. Detta måste jag kolla upp. Har kört PS3mediaserver och det har inte varit några problem med sync eller bildproblem. Kör allt kabeldraget och en +2år gammal macbook pro.

Japp det går att stream HD med MediaLink. Det står i allfall i deras produktbeskriving Nullriver Software : Products : MediaLink

I min setup ingår även min PSP.

För egen del orkar jag inte rodda PS3mediaserver då det finns ett supporterat fungerade alternativ.

Intressant! Jag ska testa Medialink ikväll jag är mer sugen på det eftersom det även stöder iLife-streaming.

Jag har tänkt köra det på en PowerMac G5 2x2,3 Ghz jag hoppas den orkar.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Intressant! Jag ska testa Medialink ikväll jag är mer sugen på det eftersom det även stöder iLife-streaming.

Jag har tänkt köra det på en PowerMac G5 2x2,3 Ghz jag hoppas den orkar.

Jag köpte det för att det var enkelt och funkade utan att man måste tråla en massa forum för hotfixes etc. Det är även därför jag kör MAC;)

Bara att installera och efter en stund dyker Nullriver iconen upp i din XMB under respektive film ,bilder & musik sedan är det bara att köra på.

Tänk på att säkerheten i Nullriver baserar sig enbart på din nätverkssäkerhet. Det är väl främst intressant att kolla upp den delen om du kör v-lan. Däremot så så medför ju en högre krypto sämre prestanda på v-lanet.

Ursprungligen av Basilard:

Jag köpte det för att det var enkelt och funkade utan att man måste tråla en massa forum för hotfixes etc. Det är även därför jag kör MAC;)

Bara att installera och efter en stund dyker Nullriver iconen upp i din XMB under respektive film ,bilder & musik sedan är det bara att köra på.

Tänk på att säkerheten i Nullriver baserar sig enbart på din nätverkssäkerhet. Det är väl främst intressant att kolla upp den delen om du kör v-lan. Däremot så så medför ju en högre krypto sämre prestanda på v-lanet.

Hur får jag in iPhoto och iTunes biblioteken?
Plockar den dessa från den användare som kör Medialink?

Hej...

Förlåt en dum fråga ..

Men har ni en nätverkssladd direkt mellan ps3:an och datorn eller en sladd från varje in i routern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 10:24
Ursprungligen av jurassic579:

Hej...

Förlåt en dum fråga ..

Men har ni en nätverkssladd direkt mellan ps3:an och datorn eller en sladd från varje in i routern?

Sladd från vardera till routern, annars får du problem att nå internet/resten av nätverket.

Ursprungligen av jurassic579:

Hej...

Förlåt en dum fråga ..

Men har ni en nätverkssladd direkt mellan ps3:an och datorn eller en sladd från varje in i routern?

Kör trådlöst

Ursprungligen av jurassic579:

Hej...

Förlåt en dum fråga ..

Men har ni en nätverkssladd direkt mellan ps3:an och datorn eller en sladd från varje in i routern?

Alltså du kan göra så om du vill.

Men jag skulle rekommendera om du vill köra med sladdar att du drar sladd från PS3 till din router/modem/hub och sladd från routern till din dator.

För egen del har jag inga sladdar alls, allt är trådlöst.

Glad i hågen skulle jag pröva en HD rulle i MKV-format men den datatypen stöddes tydligen inte.
Ska hitta nån annan och pröva.

men åååh...stödjer juhe inte MKV står det tom....suck

Senast redigerat 2009-10-28 18:11
Ursprungligen av willhaven1980:

Glad i hågen skulle jag pröva en HD rulle i MKV-format men den datatypen stöddes tydligen inte.
Ska hitta nån annan och pröva.

men åååh...stödjer juhe inte MKV står det tom....suck

Detta har ju inte med MediaLink att göra...

MKV stöds inte av PS3ans spelare. Här finns en tråd om den saken
PlayStation 3 - playstation-3.se - Forum - Guide: Gör .MKV till PS3 compatibelt .m2ts

Bevaka tråden