Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har iPhone med krossat glas

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-06-30 13:20

Idag var det min tur, tappade telefonen i marken, aja tänkte jag, kollade på den, helvette, där rök glaset. Dock är det inte allt för farligt. Det första jag gjorde var att beställa 3st nya glas från ebay (har en kompis som behöver ett byte och tänkte att jag sparar en extra) Dock var skitbilliga, gick på ca $40 inkl frakt.

Dock så verkar det vara ett helvette att byta, man måste nämligen sära på glaset från LCD skärmen vilket man gör med en kniv och pincett, tar tydlingen 5 timmar.

Annars så såg jag att man kan köpa en helt ny skärm inkl LCD etc för ca $30 på ebay. Dock inte orginal.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 13:05
Ursprungligen av Tangen:

1290.- kostar det på Home media i Göteborg, och man kan skicka med rek och få tillbaka mot pförskott. Det kommer nu att bli min andra lagning.


)=

iPhone är inget för dig verkar det som. Något i den stilen borde passa dig säkert bättre.

//Rob

Krossat glas hade jag på min iPhone i drömmen i natt.. behöver jag säga att det var en mardröm

Och jag sitter med två telefoner med krossade displayer...

  • Medlem
  • Solna
  • 2009-06-18 15:13

Ja, nu har jag också tappat min iPhone 3G med krossad display som följd. Kontaktade mitt försäkringsbolag som bad mig att lägga min iPhone i ett kuvert ock skicka den till dem och sedan skulle de sätta in kostnaden för en ny iPhone minus självrisken på mitt konto, 6168 kr - 1300 kr (eg 1500 men jag hade nån slags självriskpott på 200 kr extra)= 4868 kr.

Har inte möjlighet att kolla mitt bank-konto här på jobbet men pengarna bör komma in idag eller efter helgen. Enligt handläggaren på if (försäkringsbolaget) så hade de tidigare lagat trasiga iPhone-lurar hos mumien men det hade tydligen inte alltid varit helt lyckat...

Nu har jag beställt ett set från mailshop enligt ovan. Tack för tipset Alvedon.

Det ser inte så klurigt ut i filmerna på YouTube, så jag hoppas att det kommer att funka.

Men jag har beställt en 3GS också, för säkerhets skull...

/M

Det gick bra. Kollade några instruktioner på YouTube. YouTube - iPhone 3G Front Glass Replacement - Part 1 - www.Unlockandgo.com

Några klurigheter:

Det är skyddsplast på båda sidor om glaset. Det var lite svårt att se att det var så.

Sladd 2 hamnade fel vid monteringen av det nya glaset. Den hamnade mellan ramen och glaset. Se upp med det!

Den dubbelhäftande tejpen var mycket svår att hantera. Dels att få loss det ena skyddspapperet utan att tejpen snodde sig. Dels att få loss det andra skyddspapperet då tejpen satt på plats. Jag fick limma på ett ställe, för tejpen blev snodd och gick inte att rädda.

Det finns en liten gummilist runt metallhållaren för glaset. Den skall täta mot den kromade plasten. Den tog en del stryk. Jag har ett silikon-case och det känns bra i relation till det.

/Magnus

Tjenare!

Har precis beställt ett "kit" innehållandes skärm, display, verktyg och instruktioner. Gick på $86 för rubbet (alltså lite drygt 600:-), de skriver "gift" så hoppas jag att jag slipper extra moms å skatt etc (annars bör det bli 800-900:- SEK...)

Återkommer när jag fått ihop allt!

Nu har jag här en hel iphone. Både displayen och glaset framför var trasigt. Displayen är tokenkel att byta, glaset var lite svårt för mig eftersom det är limmat på ett litet ställe och min display var verkligen KRASH (bara flisor av glaset), men med lite pyssel gick det bra ändå. Har man en spricka eller liknande så ska det gå rätt enkelt. Åtta skruvar, alla verktyg ingick etc. etc.

Tipp topp var det!

MVH

Johan

Ursprungligen av mr_rockster:

Tjenare!

Har precis beställt ett "kit" innehållandes skärm, display, verktyg och instruktioner. Gick på $86 för rubbet (alltså lite drygt 600:-), de skriver "gift" så hoppas jag att jag slipper extra moms å skatt etc (annars bör det bli 800-900:- SEK...)

Återkommer när jag fått ihop allt!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2009-09-06 17:26

Iphone 2g krossat glas

Hej! tråden verkar ha några år på nacken, så tänkte lägga in ett nytt inlägg här. Det är nämligen så att min iphone har fått sprickor i glaset. Och efter mycket sökande på youtube/google så inser jag att det just nu pågår en hatdebatt med 2 olika parter i detta ämne. Part 1 anser att det är fullt möjligt att på iphone 2g byta ut glaset själv MEN att det är fruktansvärt svårt och att det finns en risk att skada digitizern. Medans part 2 tycker det ÄR omöjligt och en idiotisk ide.

då ställer jag frågan till er; Är det eller är det inte möjligt att byta glas på sin iphone 2g?

NOTIS; har fått känslan av att de som säger att det är omöjligt att byta glas antingen är för fega för det själva, redan har betalat för reperation och inte vill bli motbevisade och försäljare för reperationer/byte av både glas och LCD.

Mycket tacksam för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-06 17:37
Ursprungligen av krippen:

Hej! tråden verkar ha några år på nacken, så tänkte lägga in ett nytt inlägg här. Det är nämligen så att min iphone har fått sprickor i glaset. Och efter mycket sökande på youtube/google så inser jag att det just nu pågår en hatdebatt med 2 olika parter i detta ämne. Part 1 anser att det är fullt möjligt att på iphone 2g byta ut glaset själv MEN att det är fruktansvärt svårt och att det finns en risk att skada digitizern. Medans part 2 tycker det ÄR omöjligt och en idiotisk ide.

då ställer jag frågan till er; Är det eller är det inte möjligt att byta glas på sin iphone 2g?

NOTIS; har fått känslan av att de som säger att det är omöjligt att byta glas antingen är för fega för det själva, redan har betalat för reperation och inte vill bli motbevisade och försäljare för reperationer/byte av både glas och LCD.

Mycket tacksam för svar!

Båda har rätt. Det är nästan omöjligt att byta glaset eftersom det är limmat till tryck sensorn. Det går att göra men resultatet blir inte så bra. Det är enklare att byta allt och då är det inte lika svårt.

//Rob

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2009-09-06 19:20
Ursprungligen av Robo-X:

Båda har rätt. Det är nästan omöjligt att byta glaset eftersom det är limmat till tryck sensorn. Det går att göra men resultatet blir inte så bra. Det är enklare att byta allt och då är det inte lika svårt.

//Rob

Okej, väldigt väldigt synd. Det känns lite små dumt att betala mer för reperationen än för mobilen. Men men, bara att använda den tills den dör antar jag

Hej på er,

En sak jag förundrad att ingen av er har tänkt på är följande:

det finns försäkringsbolag som erbjuder försäkringar för produkter med mindre värde.
t.ex iphone.

Drulleförsäkring brukar ju täcka stora summor.

Vet att Telenor t.ex har ett försäkringsbolag som har fullvärdesteckning. hade det på min förra telefon innan jag skaffade iphone.

Hoppas det hjälper någon.

Ursprungligen av dumburken:

Hej på er,

En sak jag förundrad att ingen av er har tänkt på är följande:

det finns försäkringsbolag som erbjuder försäkringar för produkter med mindre värde.
t.ex iphone.

Drulleförsäkring brukar ju täcka stora summor.

Vet att Telenor t.ex har ett försäkringsbolag som har fullvärdesteckning. hade det på min förra telefon innan jag skaffade iphone.

Hoppas det hjälper någon.

En sak som jag blir förundrad över är att du inte har läst tråden...

Jodå, vi har tänkt på allriskförsäkringar... och de nämns i tråden...

OK, vet att detta inlägg kanske inte är helt rumsrent men tänkte bara tala om att vi numera också säljer reservdelskit för trasig glasskiva till iPhone 3GS om ngn skulle ha oturen att tappa sin i golvet och vågar sig på att laga själv.

Inom några veckor kommer vi också att sälja LCD-skärmar till 3GS.

Varken Glasskivan (med monterad touchavläsare) eller LCD-skärmen är samma mellan iPhone 3G och 3GS även om de ser identiska ut (vi har testat och verifierat detta).

Det är inte speciellt svårt att laga glasskiva eller LCD-skärm men du bör ha gott om tid och ta det lugnt och försiktigt. Ca: 99% av våra kunder lyckas med bytet utan problem.

Mvh
Danne
Mailshop.se
Mailshop.se - iPhone-tillbehör och reservdelar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-01 07:56

Är det stor risk att skärmen pajjar totalt om man inte byter glaset? Sumpade glaset på min 3G igår men jag kan leva med det eftersom telefonen fortfarande funkar...fast man kanske ändå bör byta framåt jul...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-27 22:46

Har haft min iPhone 3gs i två veckor och när jag skulle stänga mitt fantastiskt robusta fodral i skinn och plast och allt vad det är så gled den ur mina händer och landade med glaset mot marken som var täckt av grus. Den fungerar alldeles utmärkt och det tycks enbart vara glaset som behöver bytas. SKa prata med mitt försäkringsbolag imorgon men självrisken är nog ungefär lika mycket som det kostar att lämna in den.

Någon som vet hur den eventuella lagningen påverkar garantin på telefonen?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-28 07:36
Ursprungligen av vajone:

Har haft min iPhone 3gs i två veckor och när jag skulle stänga mitt fantastiskt robusta fodral i skinn och plast och allt vad det är så gled den ur mina händer och landade med glaset mot marken som var täckt av grus. Den fungerar alldeles utmärkt och det tycks enbart vara glaset som behöver bytas. SKa prata med mitt försäkringsbolag imorgon men självrisken är nog ungefär lika mycket som det kostar att lämna in den.

Någon som vet hur den eventuella lagningen påverkar garantin på telefonen?

Ta ut en ny det gjorde jag, lagning kostade 1495kr och självrisken är på 1500kr på drulleförsäkringen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 07:55
Ursprungligen av Robban B:

Ta ut en ny det gjorde jag, lagning kostade 1495kr och självrisken är på 1500kr på drulleförsäkringen..

Jo, det verkar ju vettigt men jag har aldrig haft med försäkringsbolag att göra så jag vet inte hur det fungerar alls.

Hoppas bara min drulleförsäkring täcker det, men det borde den väl (trots att tre-säljaren tjatade om att man måste ha en särskild för just iPhone).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 11:05

Nu har jag pratar med länsförsäkringar som tycker att jag ska gå direkt till mumien då kostnaden är lägre än självrisken (med 10 kronor). Någon ny telefon var det inte tal om.

Ska kolla med Tre också och se vad de ska ha för det. Återkommer.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-28 12:46
Ursprungligen av vajone:

Nu har jag pratar med länsförsäkringar som tycker att jag ska gå direkt till mumien då kostnaden är lägre än självrisken (med 10 kronor). Någon ny telefon var det inte tal om.

Ska kolla med Tre också och se vad de ska ha för det. Återkommer.

jag har saluanssvar och då det som sagt endast skiljde 10 kr fick jag själv välja vad som var bäst för mig.. Kolla igen med LF, är ju trots allt du som betalar för att ha en försäkring..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 20:31
Ursprungligen av Robban B:

jag har saluanssvar och då det som sagt endast skiljde 10 kr fick jag själv välja vad som var bäst för mig.. Kolla igen med LF, är ju trots allt du som betalar för att ha en försäkring..

Det verkar som att detta även kommer ske med mig, känns bättre.

Hur löser det sig med abonnemang och så?

citat från försäkringsbolaget i mail:
"hemförsäkring lämnar ersättning för exakt likadan telefon eller ersättning för kostnadsförslag, enligt villkoret."

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-28 23:15
Ursprungligen av vajone:

Det verkar som att detta även kommer ske med mig, känns bättre.

Hur löser det sig med abonnemang och så?

citat från försäkringsbolaget i mail:
"hemförsäkring lämnar ersättning för exakt likadan telefon eller ersättning för kostnadsförslag, enligt villkoret."

Har inget med saken att göra. Jag fick helt enkelt köpa en lur från telia utan abonnemang och sedan fick jag tillbaks beloppet minus självrisken vid presentation av kvitto på den gamla luren samt den nya.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-28 12:12

Ok. Nu till en fråga:
Vad ska man göra för att undvika att detta händer igen? Finns det några fodral med typ hårda skärmskydd som fungerar?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-28 12:51
Ursprungligen av vajone:

Ok. Nu till en fråga:
Vad ska man göra för att undvika att detta händer igen? Finns det några fodral med typ hårda skärmskydd som fungerar?

Har provat några olika men använder detta sedan incidenten med min display..

Speck CandyShell Case fr iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Inget skärmskydd men en liten kant som går upp vilket gör det nästan omöjligt att slå i skärmen dessutom väldigt bra skydd om man tappar luren då det är gummerat på insidan men slinker ändå lätt ner i fickan då det är härdplast på utsidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-29 08:19

Jag visste inte att man kunde köpa den utan abonnemang alls. Undrar vad en 3Gs 32GB kostar... kommer bli dyrt antagligen

Tack för alla svar du har givit mig Robban B. Har beställt det där fodralet också, det verkade smidigt.

Ursprungligen av vajone:

Jag visste inte att man kunde köpa den utan abonnemang alls. Undrar vad en 3Gs 32GB kostar... kommer bli dyrt antagligen

Kostar 6595:- hos Telia, men då finns ett krav på att man har något form av abonnemang hos dem (gäller även refill)

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-29 09:59
Ursprungligen av vajone:

Jag visste inte att man kunde köpa den utan abonnemang alls. Undrar vad en 3Gs 32GB kostar... kommer bli dyrt antagligen

Tack för alla svar du har givit mig Robban B. Har beställt det där fodralet också, det verkade smidigt.

Japp jag kör med det och är grymt nöjd. Kravet från salusansvar var att jag tog ut den på en telia butik då jag hade abonnemang där..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-29 10:19

jag har Tre men det borde vara samma grej antar jag.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-10-29 10:53
Ursprungligen av vajone:

jag har Tre men det borde vara samma grej antar jag.

Ska inte vara någon skillnad.

Bevaka tråden