45x120? Ja, det var klent... Visserligen lär du inte rasa igenom men man ställer kanske inte Steinwayflygeln ovanpå och öppnar en Friskis och Svettis-filial. Att skruvlimma plywood kanske hjälper lite grann för hållfastheten men det mesta gunget finns nog kvar. Kortlingar av trä tror jag nog skulle funka bättre och är nog det i särklass snabbaste och billigaste sättet (förutsatt att du kommer åt bef golvbjälklag antingen ovanifrån eller underifrån).
Ang järnbalk har jag ingen aning. Det hjälper säkert, men vilken dimension, hur många/tätt och hur man skall få den att samverka med bef bjälklag vet jag inte. Kanske dags att kontakta traktens kluriga snickare?
Misstänker att du får gå upp i dimension till åtminstone 45x160, helst 195. Om du slår fast de nya reglarna mot de gamla kan du nog få hyfsad stabilitet. Tror nog att det är bättre och lättare än att lägga dom mittemellan de gamla (c300). I värsta fall får du väl ta - som du säger ovan - 45x120.
Glöm sedan inte limträ! Kanske att du kan gå ner ett snäpp i dimension och då behöver det inte bli mycket dyrare heller.
Att kolla runt lite här kanske hjälper: skogsindustrierna.org
Skriften Att välja trä: skogsindustrierna.org
Limträ: Limträ - Moelven
Webbaserat beräkningsprogram för limträbalkar: Lagerbalksprogram - Moelven
Till sist handlar väl allt om tid, pengar och nytta. Kanske att man kan stå ut med lite gung om det bara är ett sovrum. Är det å andra sidan ett vardagsrum eller barnrum kanske man är beredd att lägga lite mer (det är skönt även för resten av familjen om det inte låter som om arton elefanter håller på att rasa genom taket när barnen har några kompisar hemma ). Och spelar du vinyl är ju valet självklart! (Eller skruva upp en rejäl väggfast hylla i närmaste bärande vägg eller murstock).