Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fattar ingenting - hur installera Windows?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två hårddiskar på Skrivbordet. På den ena står det Bootcamp.

Till slut har jag skaffat Windows men hur 17 går installationen till? När jag sätter in skivan syns ju bara innehållet som en massa obegripliga och oanvändbara PC-filer (se bilden).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-29 17:55

använd /Applications/Utilities/Boot\ Camp\ Assistant.app

Om du har svårt för begreppen och hur du skall göra så gör en backup av dina dokument INNAN du pillar med bootcamp.

Jag har sett hur en del råkar ta bort fel partition när de skall labba med sin hårddisk....
"Jasså, Oj, var det hela min Mac-del där då som strök med? Hoppsan...."

Det är INTE roligt.

Tänk på att Windows, när det väl kommer i inte har en aning om vad en HFS+ partition är, den säger väl i bästa fall "Unknown" om en Macpartition (HFS+).

Så, Backup. Sedan ha skoj.

När du kör Boot Camp Assistant nästa gång kan du ju testa att läsa vad som står klart och tydligt vid varje steg.

Ursprungligen av Linkert:

När du kör Boot Camp Assistant nästa gång kan du ju testa att läsa vad som står klart och tydligt vid varje steg.

”klart och tydligt” och ”varje steg”?

Där står ju bara ”Starta installationen”. Vad jag undrade i första inlägget var hur jag använder de olika obegripliga PC-filerna på Windows-skivan. Det säger Boot Camp-assistent inte ett ord om.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-29 21:00
Ursprungligen av Nyteknik:

”klart och tydligt” och ”varje steg”?

Där står ju bara ”Starta installationen”. Vad jag undrade i första inlägget var hur jag använder de olika obegripliga PC-filerna på Windows-skivan. Det säger Boot Camp-assistent inte ett ord om.

Ja där står klart och tydligt på bilden du klistrat in.

Om inte annat så på första skärmen du ser, när du startar Boot camp-assistent ser det ut såhär. Tryck där där jag markerat med rött.

När jag klickar på ”Starta installationen” med Windows-skivan i datorn gör datorn en omstart och efter en stund blir skärmen svart och högst upp till höger står med stora klossiga bokstäver:

”No bootable device -- insert boot disk and press any key.”

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-10-29 21:11
Ursprungligen av Nyteknik:

”No bootable device -- insert boot disk and press any key.”

Har du hittat din Windows på internet och bränt en icke startbar skiva?

Är den köpt så gå tillbaka och få en som fungerar.

Ursprungligen av Mija:

Har du hittat din Windows på internet och bränt en icke startbar skiva?

Yes. Det hårresande priset för Windows jämfört med OSX fick mig att i det längsta försöka hitta omvägar runt ett utlägg på 1195 kr.

Edit:

Men först testade jag faktiskt med en original ”Operating System DVD”:

”Windows Vista Business Service Pack 1”

Senast redigerat 2009-10-29 21:29

Diskussioner om piratkopierad programvara är inte tillåtet på 99.se.

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden