Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MSN och föräldrakontroll

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Grabben använder msn. Men det är omöjligt att logga in från hans konto på Macen. Har föräldrakoll påslaget, men öppnat alla tänkbara firewall-inställningar och annat för att han ska kunna använda programmet.

Inte heller vill Safari eller FF koppla upp mot live.com eller vad adressen nu är till MS:s sida där användarna har sina konton. Har raderat alla cookies och fibblat som f*n, men det går bara inte.

Har slängt plist-filer och installerat senaste messenger. Hjälper icke.

I övrigt funkar allt som det ska från hans konto. Det är BARA strul med microsoft messenger och att komma in på live.com.

Kan någon hjälpa?

Hur kommer ni ut på internet? Via en router? Den har kanske en inbyggd brandvägg och portarna är kanske stängda där?

Kan också vara bra att berätta vilket operativsystem den aktuella datorn kör, och vilken version av Messenger han har.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur kommer ni ut på internet? Via en router? Den har kanske en inbyggd brandvägg och portarna är kanske stängda där?

Kan också vara bra att berätta vilket operativsystem den aktuella datorn kör, och vilken version av Messenger han har.

Njaeeeäää.... jag kommer alltså ut utan problem med msn från mitt eget konto, och likaså kan jag ju utan vidare gå in på hotmail.com (som skjutsar mig vidare till live.com osv) och logga in på mitt hotmail-konto där, och det går väl via port 80 som vanligt..

Och det är alltså INGET annat som strular.

Och du har provat att slå av föräldrakontrollen, för att se om det blir någon skillnad?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du har provat att slå av föräldrakontrollen, för att se om det blir någon skillnad?

Delvis (har lagt in bl.a. lve.com som "godkänd" webbplats) utan att det funkar. Men messenger och live.com funkar inte heller på ett annat "extra" konto som aldrig haft föräldrakontroll på, utan är helt utan restriktioner.

Förresten kan grabben inte logga in på sitt youtube-konto heller (men han kan se klipp utan att logga in).

Om jag får använda en lekmans termer, så verkar det som om det är någon form av "säkerhetstunnel" i Macen som inte funkar för andra konton än för admin. Eller nåt sånt.

Det pinsamma är att allt funkar för honom när han kör PC.......

Hade samma problem med dotterns konto under OS X 10.5 men efter att slagit av föräldrarkontroll gick det att logga in på MSN.

Jaha.. skrev en ny tråd om detta som nyss låstes: http://www.99.se/mac-os-x/275781-msn-messenger-funkar-med-foeraeldrakontroll-paslagen.html. Där skrev jag:

Citat:

Har ett konto på Macen (10.5.8) med föräldrakontroll påslagen för grabben. Men då funkar inte hans MSN Messenger. Inte heller kan han logga in på sitt msn-konto (eller vad det kallas) via en webbläsare. Allt annat funkar galant.

Har försökt alla trick i boken, bl.a. lagt in adresserna här: Allow MSN Messenger when using Parental Controls - Mac OS X Hints och här: Network ports and URLs that are used by Windows Live Messenger som "ok" i föräldrakontrollen. Det hjälper inte ett dugg.

Någon som har ytterligare tips?

Ville bara tillägga att det inte spelar någon roll om jag väljer alternativet "Tillåt obegränsad tillgång till webbplatser".

1
Bevaka tråden