Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inlaga för bok sparad med Acrobat PDFMaker 7.0 for Word

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 09:54

Hej, jag ansvarar för att lämna orginal för en bok till ett tryckeri i Kina. Jag har gjort omslaget, sparad som PDF/X-1a:2001 med färgprofil, Coated FOGRA39 (ISO 12647-2:2004). En annan person har jobbat med inlagan. Nu ser jag att inlagan är sparad med Acrobat PDFMaker 7.0 for Word. Hur viktigt är det med färgprofil vad gäller inlagor till böcker? Inlagan har inga bilder, bara text.

Tror ni att det kan uppstå problem med inlagan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 12:31

Det finns en stor risk att inlagans text ligger i RGB. Det kan leda till att texten blir tryckt i fyrfärgs-svart i stället för 100% K

Du kan kolla med ett preflightprogram i Acrobat. PitStop eller Acrobats inbyggda.
Enklast är att förhandsvisningsfunktionen med din Fogra39 profil, sen kan du kolla separationen om texten syns i någon av CMY kanalerna.

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 16:04

Tack Janne!

Det går att på ett enkelt sätt konvertera denna RGB svart till bara svart (K) om man
har PitStop. Då slipper man göra om hela arbetet med texterna. Global Change heter
verktyget. Hade, om du är nöjd med resten, bet någon med möjlighet göra detta för
att spara tid och inte få korrekturfel vid eventuell nytt original i annat program.

/martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-06 21:28

Ska höra med kineserna om dom använder PitStop.

1
Bevaka tråden