Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få ställ in tidszon baserat på nuvarande plats att fungera

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tittat lite på funktionen "ställ in tidszon baserat på nuvarande plats" som introducerades i os x 10.6 och undrar vad som krävs för att få den och fungera. Utifrån mina enkla utforskningar verkar det fungera eller ej beroende på vilken internetleverantör jag ansluter via.

När jag försöker ställa in tiden får jag till felmeddelande "Kan inte bestämma nuvarande plats just nu" på min nuvarande internetanslutning via telia och i Luleå. I veckan befann jag mig i Stockholm och anslöt till internet via bredbandsbolaget och där fungerade funktionen och kartan visade att jag beann mig i Stockholm och rätt tidzon.

Så jag undrar vad som krävs för och få funktionen att fungera oberoenda av internetleverantör, eftersom det ser ut och skilja sig beroende på vilken internetleverantör jag ansluter via.

Troligen krävs väl att internetoperatören ställt in "geografisk placering" på sina grejor.
Eftersom det inte på ngt sätt är ett krav så funkar det också sisådär.

Själv kör jag med sync mot Apples Tidsservrar, jag behöver inte Zoninfo då jag 99,9% är inom samma tidzon...

Befinner mig också till 99,9% i samma tidzon, jag var mest bara nyfiken till varför det inte fungerar och om någon vet vad det beror på.

Har också sync på tiden inställt mot det svenska atomuret och den NTP-server som finns, så egentligen klarar jag utan att funktionen att automatiskt ställa in tidzon åt mig.

Ursprungligen av Mikael E:

Befinner mig också till 99,9% i samma tidzon, jag var mest bara nyfiken till varför det inte fungerar och om någon vet vad det beror på.

Har också sync på tiden inställt mot det svenska atomuret och den NTP-server som finns, så egentligen klarar jag utan att funktionen att automatiskt ställa in tidzon åt mig.

Jag vet inte om det är mera brukligt att ha geografiska data inbonkat i prylarna i amerikanska nät än i Svedala, men som sagt, frivilligt gör att det funkar halvbra.

Tydligast syns det här när man gör en TraceRoute med program som geografiskt kan visa vart den kopplar sig. Riktigt kul se hur det åker små snören runt globen, ibland får de spatt.

1
Bevaka tråden