Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

upgradera (riktigt)gammal firmware iphone 2g?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en 2g 16GB iphone som jag haft typ sen dom kom...
Den har funkat helt ok men nu tror jag den skulle må bra av en uppgradering.
I nuläget ligger en jailbreakad version av 1.1.4.

Frågan är man kan gå direkt till typ 3.0 eller 3.1.2 (vill åt mms & cydia) eller om man måste ha nån flashning där emellan för att det ska funka med senare versioner.
Eftersom man inte kan flasha tillbaka till äldre versioner vore det bra om nån som är lite insatt i vad flashen innehåller skulle kunna klargöra det

Har sett att några haft problem med bla mms i äldre telefoner med senare versioner än 3.0, är det generellt eller användarunikt? Vilken version är att rekommendera vid en uppdatering?

Ingen annan som varit dålig på att uppgradera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-21 21:05
Ursprungligen av Schwerre:

Ingen annan som varit dålig på att uppgradera?

Jodå, har en som är kvar på 1.1.4...

Verkar som det bara är vi som ligger kvar på det gamla
Ska man våga sig på en uppgradering, vill inte sabba telefonen...
Vad kom det för version efter 1.1.4? Kan inte hitta nått äldre än 2.0?

Ingen som gjort liknande uppgradering och kan säga om det skulle
funka att gå direkt till nån senare version?

Jag uppdaterade min gamla 2G från 1.1.4 till 3.0 i somras när det släpptes, funkade utan problem.

Alltså, gör man en återställning(vilket man ska med PwnageTool om man vill göra det rätt med en 2G för att få den upplåst) till en ny firmware ska det inte kunna gå fell eller vara någon skillnad vilken FW man än har tänkt att återställa till.
Följ rätt guide på iClarified.com bara så ska det inte vara några problem.

Tack för svaren, det låter ju bra. Läste nån stans att man skulle passa sig för att uppgradera till nyare än 3.0 eller om det va 3.1 för att annars skulle man inte få mms att funka, stämmer det? isåfall vilken FW är att rekommendera till en 2g iPhone? Kan man även gå tillbaka till en äldre version med PwnageTool?
Finns det även nått smidigt sätt att spara alla kontakter, anteckningar, kalender mm?

Ursprungligen av Schwerre:

Tack för svaren, det låter ju bra. Läste nån stans att man skulle passa sig för att uppgradera till nyare än 3.0 eller om det va 3.1 för att annars skulle man inte få mms att funka, stämmer det?

Det ska gå att få det att funka. Läs i andra trådar i denna forumdel.

Citat:

isåfall vilken FW är att rekommendera till en 2g iPhone?

3.1.2

Citat:

Kan man även gå tillbaka till en äldre version med PwnageTool?

Ja.

Citat:

Finns det även nått smidigt sätt att spara alla kontakter, anteckningar, kalender mm?

Synka dem till datorn via iTunes.

Exakt vad är det som sparas när man synkar (har formaterat datorn när jag la in Snow Leopard så inget av det gamla är kvar)? När det står att synkningen är klar kan jag fortfarande inte se att några bilder... Hur gör man för att ladda in den gamla infon när man uppgraderar? Går det på nått vis även att rädda wallpaper som man laddat ner med "wallpaper" (hamnar inte bland kamerabilder) samt mxtube klipp?

Stötte på lite problem när jag skulle uppdatera...
körde guiden på iclarified,
iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your iPhone 2G on OS 3.1.2 Using PwnageTool (Mac)
Måste jag uppdatera till 3.1.2 i itunes innan jag kör pwnagetool?
istället för att få upp menyn "stäng av" poppa itunes upp och meddelade att det fanns en senare version.
ska jag installera den via itunes eller blir det problem då? isåfall hur ska man kringgå det?

Ursprungligen av Schwerre:

Stötte på lite problem när jag skulle uppdatera...
körde guiden på iclarified,
iClarified - iPhone - How to Unlock/Jailbreak Your iPhone 2G on OS 3.1.2 Using PwnageTool (Mac)
Måste jag uppdatera till 3.1.2 i itunes innan jag kör pwnagetool?
istället för att få upp menyn "stäng av" poppa itunes upp och meddelade att det fanns en senare version.
ska jag installera den via itunes eller blir det problem då? isåfall hur ska man kringgå det?

Står det i guiden att du först ska uppdatera till 3.1.2 först?!

Ursprungligen av theplague:

Står det i guiden att du först ska uppdatera till 3.1.2 först?!

Hej,
Nej det gör det inte, men guiden går inte att följa som jag beskrev. Får heller inte upp frågan om bootloaderfilerna (men det är antagligen för den hittar dom ändå då jag använde mig av videoinstuktionen). Det är på "step 11" som guiden sviker, där poppar itunes upp och meddelar att det finns en senare version istället för att stäng av kommer upp så jag kan sätta den i DFU mode. Såg några klipp på youtube där dom sa att man måste se till att ligga i rätt version innan man jailbreakar. Men det sades även att man inte skulle göra uppdateringen i itunes "orginal uppdate" alls på en annan video utan att man skulle ladda ner en firmware och köra in...

Schwerre:
Precis, lita på vad som står i guiden, inte någon annanstans.
Du ska alltså inte uppdatera först.
Men, du får inte i iPhonen i DFU mode som steg 11 i guiden beskriver?
(skit i vad som står i iTunes)

Ursprungligen av theplague:

Schwerre:
Precis, lita på vad som står i guiden, inte någon annanstans.
Du ska alltså inte uppdatera först.
Men, du får inte i iPhonen i DFU mode som steg 11 i guiden beskriver?
(skit i vad som står i iTunes)

Helt korrekt, istället för att få upp DFU mode som beskrivs i guiden poppar itunes upp och säger att det finns en uppdatering, 3.1.2 att hämta. Men jag gjorde ingen "Appleupdate" så där tar det stopp. Några heta tips på hu man kan komma för bi detta?!
Ligger i nuläget på en riktigt gammal FW, 1.1.4 om det kan spela nån roll?

Om du trycker bort uppdateringsmöjligheten i iTunes, kan du fortfarande inte genomföra steg 11 i guiden?

Tack för hjälpen nu fick jag det att funka, släckte ner iTunes när jag körde Pwnage. Skönt att man inte lyckades strula till det värre när jag bara fick telefonen i DFU gick allt riktigt smidigt.

Fint!

1
Bevaka tråden