Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem iCal och födelsedagar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 08:28

Någon som vet varför födelsedagar i kalendern på maccen tycks vara "random" dvs vissa visas medan andra inte, medans kalendern på MobileMe visar dom alla?

Rätt märkligt då dom båda får data från "samma" adressbok.

Bifogar bild.

Överst: MbM iCal
Mellan: Maccens Ical
Botten: Adressboken

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 09:23

Ok, efter ha försökt med scriptet från annan som inte funka för mig kom jag på en "workaround".

Redigera kortet
Tabba till födelsedag fältet (dvs musklicka inte på det direkt)
Notera året i huvudet/papper
tryck delete
tryck pil upp (ett random nr visas oftast 0002, månad och dag återkommer med rätt värden)
skriv in året
tryck pil höger 2 ggr
tryck Redigera

Funkar för mig.

Apple Apple??? ett fält som ger random nummer och dolda negativa värden.
Dessutom funkar högerclicka på vissa fält och inte på andra-hmmm dags för en överhlning av programmet tror jag behövs.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-30 10:25

Jag tycker överlag att födelsedagsfältet suger. Det skulle ju lätt gå att ordna så att det står hur gammal ens kompis blir i ical därför att man skriver årtal men nää detta måste man räkna ut själv. jag har också varit med om att databasen krånglat så jag fått dubbletter.

Tycker att födelsedagsfältet är en funktion som man skulle kunna lyfta fram som nått enkelt och funktionellt (vem vill inte glömma någons födelsedag) men som det ser ut idag så är det en funktion som jag valt bort.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-30 10:58
Ursprungligen av what:

Jag tycker överlag att födelsedagsfältet suger. Det skulle ju lätt gå att ordna så att det står hur gammal ens kompis blir i ical därför att man skriver årtal men nää detta måste man räkna ut själv. jag har också varit med om att databasen krånglat så jag fått dubbletter.

Tycker att födelsedagsfältet är en funktion som man skulle kunna lyfta fram som nått enkelt och funktionellt (vem vill inte glömma någons födelsedag) men som det ser ut idag så är det en funktion som jag valt bort.

Håller med
Se åldern
Ställa in hur långt i förväg man ser att någon fyller år.
Tex:
Öjämna 1 vecka
Jämna 2 veckor
Speciella: 18 20 50 etc 1 månad.

Byggde faktiskt ett sådant i slutet på -80 i DOS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-03 17:23

Ett ganska lite projekt att fixa känns det som. Ändå har jag samma problem, såklart.

Jag var i supporten om en massa strul kring mina kontakter, ganska många. Det överhängande problemet var att välja visa info runt födelsedags-kalendern i iCal gjorde att iCal kraschade. Det visade sig också att kontakterna däri inte stämde överens med den data jag fyllt i, alls.

(Fick detta bekräftat i SL tråden. SL har gjort att födelsedagen blivit lite kajko och man måste skriva in den på nytt. Inte hela kortet som de sa på supporten..tackolov..)

Fick också veta att om man skriver in årtalet fort som *** så blir det inte så knasigt att datorn kompletterar med en nolla och personen ifråga är född 0198...

Men det bästa (?) var att supporten sa att Födelsedags-kalender-joxet i iCal är som vilken prenumeration som helst? Som man kan prenumerera på vecko-nummer eller svenska helgdagar så kan man fixa en prenumeration som anger hur mycket personen fyller..? Makes sense?

Nån som kan sådant? Den som gör det, tar en krona per varje prenumerant är snart rik...
Gimmi!

/bara klara

1
Bevaka tråden