Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slö pushfunktion i Gmail?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kära Äppelvänner. Jag har två frågor till er ikväll.

1: Kör Gmail på iPhone med push-funktionen påslagen. Mitt problem är att korgen för skickade brev sällan uppdateras. Det kan gå lång tid (dagar) innan jag ser att de brev jag precis skrivit och skickat verkligen syns i mappen för skickade brev. Kan det vara något fel i inställningarna? Jag har grundligt följt Googles guide/er för inställning av push (Exchange). Har dubbelkollat allt men kan så klart ha missat något - någonstans.

2: Med Gmail aktiverat för push blir å, ä och ö i mottagna brev helknas. Men om jag stänger av push och kör Gmail traditionellt är alla å, ä och ö OK(!). Hur kan det bli så? Rubrikerna i meny/huvudläget är däremot alltid fullt läsbara (oavsett om push är av eller på). Märkligt värre.

Breven som är knas har skickats till mig från ett Gmailkonto i klienten Thunderbird 2.0.0.23 med UTF-8 aktiverat. Det vet jag med säkerhet.

EDIT: Förtydligade andra frågeställningen en aning.

Senast redigerat 2009-11-01 23:14
  • Medlem
  • 2009-11-01 23:02

Svar på fråga 1: Själv använder jag Mobileme och dess mejlpush. Inkorgen hålls (i stort sett) ständigt aktuell och uppdaterad, men skickatkorgen och papperskorgen uppdateras inte med sådant som hänt på datorn förrän jag öppnar dem så vitt jag kan förstå. Samma för Gmail skulle jag tro.

OK. Ja, så kan det förmodligen vara. Inkorgen är ju det viktigaste. Push för papperskorgen fyller liksom inte samma mening.

Du kan välja i telefonen vilka mappar du vill ha aktiverade för push. (kan inte sökvägen dit i huvudet, men någonstanns under Mail/push tror jag)

Inkorgen är aktiverad som standard sedan kan du välja fler mappar om du vill ha push för dom oxå.
Jag har iofs inte testat detta med iphone och gmail. Kanske bara funkar med m$ exchange?

Aha, ja där var någonting ja. Inställningar -> E-post, kontakter, kalendrar -> Det aktuella kontot -> Mail-mappar för push. Klickade i 'Sent items' utöver inkorgen som redan var aktiverad. Jag har tidigare trott att det bara gått att välja *en* mapp av de som finns i listan. Tack så väldigt mycket!

Då är första frågan avklarad. Den andra ser ut att bli svårare att knäcka.

Hur tror ni att breven med ersättningstecknen för å, ä och ö kan ha blivit förvanskade? Mozillas Thunderbird har ju ett gott rykte. Sitter problemet i Thunderbird eller i min iPhone? Något fel i överföringen?

Alla å, ä och ö byts ut mot: Ï¿½

Det hade varit intressant att se ifall mail från andra klienter kommit fram utan bokstavsförvanskning.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Aha, ja där var någonting ja. Inställningar -> E-post, kontakter, kalendrar -> Det aktuella kontot -> Mail-mappar för push. Klickade i 'Sent items' utöver inkorgen som redan var aktiverad. Jag har tidigare trott att det bara gått att välja *en* mapp av de som finns i listan. Tack så väldigt mycket!

Då är första frågan avklarad. Den andra ser ut att bli svårare att knäcka.

Jag har inte ens Sent Items i den listan, någon som har en idé om varför?!

Ursprungligen av theplague:

Jag har inte ens Sent Items i den listan, någon som har en idé om varför?!

Har du Gmail?

Har du Gmail?

Ja.

.......

Det var bara en stillsam fundering. Gmail är väl inte de enda som tillhandahåller Push via Exchange?

Det var bara en stillsam fundering. Gmail är väl inte de enda som tillhandahåller Push via Exchange?

Så, du hade alltså "Sent"/"Skickat"-mappen att välja för Push-synk där i inställningar?
Är det så att du i Webmailen har en etikett som heter detsamma?
För det har inte jag.

Ja, jag kan välja att push-synka 'Sent items', 'Trash', 'All mail', 'Spam' och 'Starred'.

Jag har inga etiketter i webbmailen som heter detsamma.

Ja, jag kan välja att push-synka 'Sent items', 'Trash', 'All mail', 'Spam' och 'Starred'.

Jag har inga etiketter i webbmailen som heter detsamma.

Så märkligt, jag har bara "All Mail", "Spam" och "Starred".

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-03 23:39

Jag kan också välja Sent.

Varför varför varför kan inte jag det?!
Någon som har en idé?

Jag har delvis gett upp med Gmails Exchangestöd. Jag fick alltid mail pushade snabbt och bra, men min skickatmapp var alltid ofullständig. Mail som jag vet att jag skickat, och som visas i Gmails webbmail under skickat finns inga spår av i Gmails Exchangekonto i iPhone. Även om jag söker efter mailet på servern dyker det inte upp. Detta är riktigt synd, för push till inkorgen och kalendern fungerar riktigt bra. Jag har testat att ställa in push även till skickatmappen.

Om jag använder mitt Gmailkonto med IMAP fungerar allt bra. Alla mail finns där de ska. Det enda jag saknar är just push för att få mailen direkt, så nu har jag både Exchange och IMAP. Mailen pushas alltså till inkorgen, men när jag öppnar mailappen visas mitt IMAP-konto där alla mail finns. Jag får alltså se att det finns nya mail, men när jag öppnar mailappen måste IMAP-kontot först hämta mailet innan det visas. Inte optimalt, men bättre än Gmails buggiga Exchangestöd.

• Medlem
  • Salem
  • 2009-11-04 10:23

Även jag har gett upp Gmail's eget Push stöd som inte var stabilt.

Jag gick tillbaka till GPush som fungerar alldeles utmärkt även i kombination med IMAP samt har brickor, dvs visar direkt vem mailet kommer ifrån (om man vill). Det kostar 15 kronor och är en god investering om man vill ha mailaviseringar direkt när de kommer.

Tack, Mattias Malm och iDan! Ni bekräftar det jag länge misstänkt, en buggig push-funktion som fungerar långtifrån optimalt. Det är ofta skickade brev inte syns trots att jag vet att jag skickat dem.

• Medlem
  • International user
  • 2009-11-05 07:52

Påpeka det för Google då?

1
Bevaka tråden